Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Vi er selvstendig næringsdrivende. Jeg ble sykemeldt for en periode. Første beskjeden vi fikk, var at de trengte informasjon for beregning av sykepengene. Vi leverte ligningen for 2007, siden vi trodde det var beregningsgrunnlaget, som vanlig i andre saker. Fikk da beskjed om at det ikke var lov i forh til den og den paragrafen å beregne fra forrige ligningsår, så de trengte skattekort for nettopp begynnelsen av inneværende år. Dette ble sendt, men plutselig var summen myye lavere enn beregningsgrunnlaget fra 2008.. Fordi det viser seg at de har gjort beregningen utfra GJENNOMSNITTET av de tre siste årene:S Dette kan da virkelig ikke stemme? Man kan da ikke beregne utfra 3 år tilbake? og dette skulle visstnok beregnes ut fra 2008 ble det sagt.. Men summen ble da mye lavere om man regner gjennomsnittet enn fra dette året, så jeg antar det har noe med avgjørelsen å gjøre... Noen som jobber med dette eller har info? setter veldig stor pris på svar! Vil bare undersøke litt før jeg tar kontakt med dem igjen.
Rosalie Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Det stemmer nok det. Sakset fra nav.no: "Som selvstendig næringsdrivende eller frilanser har du rett til sykepenger fra 17. sykedag. Det er et vilkår for rett til sykepenger at du som frilanser jevnlig har inntekt av oppdrag utenfor tjeneste. * For deg som selvstendig næringsdrivende utgjør sykepengene 65 prosent av sykepengegrunnlaget. * For deg som frilanser utgjør sykepengene 100 prosent av sykepengegrunnlaget. Sykepengegrunnlaget skal som hovedregel svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonspoengtallene for de siste tre inntektsårene. Det er din pensjonsgivende inntekt som gir rett til sykepenger, ikke næringsinntekten. Sykepengegrunnlaget er begrenset oppad til 6 ganger grunnbeløpet (G). Du kan også forsikre deg for å få bedre dekning." http://www.nav.no/page?id=672
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå