Gå til innhold

Mobil dekket av jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye må man skatte hvis man har mobil dekket av jobben?

Jeg har fått tilbud om dette gjennom jobben, men er litt usikker på om dette vil svare seg...

Noen med erfaringer? Kan jeg bruke mitt eget sim-kort og nr.? Om jeg slutter tar jeg da bare med sim-kortet igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,jeg bet ingenting om jeg kun har mob på jobben,tar jeg den med hjem så bet jeg max 4000 i året,alt over er gratis.Jeg kunne velge ang,sim kort.Men det er sikkert forsjellig fra plass til plass.

Skrevet
Heia,jeg bet ingenting om jeg kun har mob på jobben,tar jeg den med hjem så bet jeg max 4000 i året,alt over er gratis.Jeg kunne velge ang,sim kort.Men det er sikkert forsjellig fra plass til plass.

Det med nummer og simkort er det forskjellige rutiner på.

For et elektronisk verktøy. Man kan ha flere. F eks betalt bredbånd.

Betaler man IKKE kr 4000,-

Man får fordelsbeskatning av kr 4000,-

Altså må man skatte av vel kr 333,- ekstra pr måned.

Reglene er litt mer komplisert og utfyllende enn jeg nå sier.

Men dette er altså svaret du lurer på.

Så kan du bare regne ut hva en ekstra inntekt på denne summen vil si for deg.

Ringer du veldig lite privat, så lønner det seg vel ikke.

Men kanskje du (som meg) også får dekket ny relefon, når du trenger det?

Da betyr jo det noe også.

Skrevet
For et elektronisk verktøy. Man kan ha flere. F eks betalt bredbånd.

Betaler man IKKE kr 4000,-

For det første verktøyet (telefonen) er det 4000, for de neste (f.eks. bredbånd) er det 2000. Men du kan også velge å bare skatte for beløpet du har brukt for å ringe med privat (se på regningene og regn ut hvor mye som er ditt).

Dersom du og arbeidsgiver har samme operatør er det enkelt for dem å få nummeret ditt inn i sin avtale, og du kan beholde sim-kortet. Dersom dere ikke har det får du tilsendt nytt simkort. Når du slutter er det vanlige at abonnementet går over til et privatabonnement som du deretter kan velge å behold eller flytte til annen operatør.

Skrevet

Så jeg må altså skatte 4000 kr i året for å få mobil gjennom jobben? Det var forferdelig mye!!

Men hvis jeg bruker mitt "private" mobilnr i jobbtelefonen, så kan jeg ta dette med meg igjen om jeg slutter.

Skrevet

For et abonnement må du skatte 28% av kr 4000.

For to abonnementer eller flere må du skatte 28% av kr 6000.

Så forferdelig mer komplisert enn dette er det faktisk ikke.

28% av kr 4000 er kr 1120 ekstra i skatt eller kr 93 per måned.

Om du syns dette er forferdelig dyrt så må du ha vannvittig lave telefonregninger ellers.

Skrevet
Så jeg må altså skatte 4000 kr i året for å få mobil gjennom jobben? Det var forferdelig mye!!

Du må skatte AV 4000.

Men hvis jeg bruker mitt "private" mobilnr i jobbtelefonen, så kan jeg ta dette med meg igjen om jeg slutter.

Det er fordelen med å bruke et eget. Men du sparer langt mye mer på å bruke jobbmobil. Du legger til 4000 i inntekt i året. Det vil si at du må skatte (med en skatteprosent på 35%) 1400 kr i året for å ha mobilen. Altså, du "betaler" ca 117 kr i måneden for å ha telefon. Det synes jeg er billig.

Skrevet (endret)

Anikken har rett.

Du får inntektskatt av 4000,- (Ikke 4000,- ekstra i skatt)

Heller ikke 28% skatt, som det over blir hevdet, men vanlig inntektskatt, som selvfølgelig kan være noe forskjellig fra person til person.

Men er tlf regningen på bare halvparten for et år, så betaler du jo bare skatt av dette. Men det er vel lite trolig.

Her er ellers en (av masse) linker om dette, som du kan finne på internett:

http://www.utdanningsforbundet.no/UdfTempl...e____33645.aspx

Endret av Østlandet
Skrevet
Heller ikke 28% skatt, som det over blir hevdet, men vanlig inntektskatt, som selvfølgelig kan være noe forskjellig fra person til person.

Skatt på alminnelig inntekt for både personer og bedrifter i Norge ligger på 28%. At denne varierer fra person til person er vel noe alle vet?

Så jeg vil fortsatt "hevde" at ved et generelt svar på spørsmålet så skatter man 28% av kr 4000 for et abonnement.

Trådstarter kan forøvrig lese om dette i Lignings-ABC:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Handb...p;chapter=64726

Skrevet

Her var det velfig mye forvirring. Jeg skal prøve å forklare:

det er fastsatt en sjablong som det nevnes her, den gjelder hvis man får dekket mobiltelefon over 5000 pr år. Dvs at de første 1000 kr er skattefrie, og alt over 5000 er skattefritt. Dette gjelder ved ett EK dekket av arbeidsgiver. se FSFIN §5-12-21.

Videre blir den fastsatte fordelen å regne som lønn og dermed en del av personinntekten din (skatteloven §12-2, §5-10(a), §5-12. Dvs at dette er grunnlag for både for kommune/fellesskatt (28%), trygdeavgift (7,8%) og eventuelt toppskatt (9%/12%).

Noen eksempler:

Du får dekket mobilregning på ialt 800 kr i løpet av ett år: alt er skattefritt

Du får dekket mobilregning på 3 000 kr pr år: 2000 er skattepliktig

Du får dekket mobilrening på 5 000 i løpet av ett år: 4000 er skattepliktig

Du får dekket mobilregning på ialt 50 000 i løpet av ett år: 4000 er skattepliktig

Du har altså ett fribeløp på 1000 kr som er skattefritt og skal ikke skatte for mer enn det som er dekket fratrukket dette fribeløpet.

Men det er nok mange lønnsavdelinger som slavisk følger sjablongen uten å gå gjennom telefonregningene til de ansatte og sjekke om de fakstik har fått dekket mindre enn 5000 i løpet av ett år (selv om det skal oppgis på lønns og trekkoppgaven hvor mye som er dekket i løpet av året).

Kan jo også nevne at arbeidstaker i tillegg skal skattelegges for beløp benyttet til innholdstjenester (4 sifrede sms nummere, avstemmings sms osv), se FSSD § 5-12-1. Dvs at arbeidgivere må gå gjennom alle telefonfakturaene de har betalt for de ansatte og telle opp beløpet som har gått til denne type tjeneste. Tviler vel egentlig på om det er så mange arbeidsgivere som har tid til å gå gjennom hundrevis av telefonfakturaer for å sjekke om arbeidstakerne har brukt bedriftens telefon til å stemme på idol osv...

Ble det mer klart nå??

Skrevet
Skatt på alminnelig inntekt for både personer og bedrifter i Norge ligger på 28%. At denne varierer fra person til person er vel noe alle vet?

Så jeg vil fortsatt "hevde" at ved et generelt svar på spørsmålet så skatter man 28% av kr 4000 for et abonnement.

Hvorfor mener du at fordelen av fri telefon kun blir en del av alminnelig inntekt og ikke en del av personinntekten? Har du noen hjemmel for at denne naturalytelsen skulle behandles annerledes enn andre naturalytelser?

Skrevet
Hvorfor mener du at fordelen av fri telefon kun blir en del av alminnelig inntekt og ikke en del av personinntekten? Har du noen hjemmel for at denne naturalytelsen skulle behandles annerledes enn andre naturalytelser?

Er ikke det.

Det blir totalt misvisende og faktisk galt å si at det skattes 28% av dette.

De fleste heltidsjobber tilsier en skatt langt over det.

Skrevet
Er ikke det.

Det blir totalt misvisende og faktisk galt å si at det skattes 28% av dette.

De fleste heltidsjobber tilsier en skatt langt over det.

Marginalskatten blir jo 28%+7,8%=35,8

Ved toppskatt=28%+7,8%+9% ved toppskatt (eventelt 12% ved toppskatt innslag2)=44,8%(47,8%)

Dvs at ved max toppskatt vil betale 1912 for fri telefon. Hvis du skulle fått utbetalt lønn for å betale telefonen for deretter betale telefonen selv ville jo marginalskattesatsen vært tilsvarende, men uten fribeløpet på 1000 kr.

Spørsmålet om det lønner seg har jo også med fordelingen av bruk av telefonen privat/jobb: Hvis du får dekket mobilregning på 5000 i året får du full sjablong på 4000. Men hvis privatforbruket ditt kun utgjør noen hundrelapper (som er mulig med disse gratisabonementene) vil det jo ikke lønne seg. Dette udner forutsetning at du uten å få dekket telefonen ikke trenger å bruke din private telefon til jobbtelefoner.

Men alt i alt pleier det å lønne seg med fri telefon. Ulempen er selvsagt at arbeidsgiver forventer at du skal være tilgjengelig pr telefon også i fritiden din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...