Gå til innhold

Gjester og klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på kort tid invitert i to bryllup, mine første ever.

Det jeg lurte på er hva som er vanlig å gå med.

Er det farger som følger årstidene?

Er det et must med kjole? Eller kan slike kjolehatere som meg gå med bukse, jakke? Er ikke så liten at det gjør noe og føler meg som et telt om jeg må trekke kjole over hodet.

Ene paret ønsker seg kun penger, slik at de kan dra på bryllupsreise.

Er det slik at man MÅ etterkomme parets ønsker?

Jeg syns penger er så lite personlig og vil gjerne sette MITT merke på det som gis.

Det andre paret er vietnamesiske.

Det blir en god blanding av norsk/vietnamesiske gjester.

Er det andre regler i brullup bestående av asiater?

Første bryllupet er ikke før i september, så jeg har god tid til både det ene og det andre. Til og med gå ned et par kilo. :oops:

Gjest Tabby
Skrevet

Jeg skal også i mine første bryllup i sommer, hvis man ser bort fra da jeg var brudepike, men det husker jeg jo ikke ;) Kleskoder vet jeg ikke så mye om, men det står noen ganger på invitasjonen. Vi fikk ikke beskjed om det på den første invitasjonen og måtte spørre hvordan de ville ha det. Jeg endte med å kjøpe meg en lang kjole jeg da, enklest det liksom, den kan jeg ha i alle 3 bryllupene som er i år.

Har ikke noen anelse om flerkulturelle bryllup så der kan jeg ikke hjelpe deg dessverre.

Skrevet

Jeg tror det viktigste er at du ikke er hvit for da er du vel " en konkurent for bruden". Ellers har jeg ikke peiling på flerkulturelle bryllup. Kan du ikke spørre de?

Skrevet

Joda, jeg kan selvsagt spørre.

Men venninnen min sier selvsagt bare at alt er greit. Hun ville aldri sagt at sånn eller sånn gjør man/gjør man ikke.

Derfor tenkte jeg at noen her kanskje hadde erfaring.

Skrevet

Pynt deg, om du kommer i kjole eller bukser er underordnet - med mindre antrekket krever kjole, av et eller annet slag.

Står det noe om antrekk i innbydelsen?

Forøvrig kan det være greit å høre med noen av de andre som skal i bryllupet, og høre hva de skal ha på seg.

Skrevet

Står det ingenting i invitasjonen, kan du vel gå i bukse! Så lenge ikke vi snakker om jeans liksom.

Pynt deg og vær festkledd!

Fargene har vel ikke noe å si. Gå i de fargene du føler deg vel i, bare du styrer unna hvitt!

Hvis du ikke liker å pynte og stasje deg med kjoler osv, kan du gjøre utrolig mye utav en stilig buksedress eller en litt mer "vanlig" kjole.. Litt ekstra tilbehør (smykker som er stilige, øredobber.. Kanskje et stilig armbånd??) gjør utrolig mye av seg!!!

Skrevet

Det står ikke noe om antrekk i innbydelsen og jeg kjenner heller ingen andre som skal i det første bryllupet.

Tror jeg satser på en pen buksedrakt, om det går an. Jeg føler meg simpelthen ikke vel i kjole. Og om jeg skal få en kjole som sitter pent på meg, må jeg ut med ganske mange tusinger. Det har jeg ikke så lyst til for noe som aldri blir brukt igjen.

Takk for svar, alle sammen.

Skrevet

......og nettop pga situasjoner som dette synes jeg at det er greit å skrive kleskode i invitasjonen...

Gjest Tabby
Skrevet
......og nettop pga situasjoner som dette synes jeg at det er greit å skrive kleskode i invitasjonen...

Er så enig i det! :)

Skrevet

Du har ganske rett i det, AC.

Gjest Poirot
Skrevet

Er det mørk dress kan damer ha en pen buksedress. Smoking krever helst lang kjole.

Skrevet

Hva har dress med mine klær å gjøre?

*lurer*

Skrevet

Starfish:

Det har seg nemlig slik at når man setter standard for kleskoden i et selskap opplyser man om hva mannen skal ha på seg, for da skal man som dame vite hva som hører til.

Kjole og hvitt / Galla

Herrer: kjole og hvitt, militær gallauniform

Damer: lang kjole, gull/sølvsko, lange hansker, sjal, en liten veske.

Smoking:

Herrer: sort smoking, hvit skjorte, matchende magebelte og sløyfe, lakksko.

Damer: Meget pen kjole, ikke for kort, beskjeden utringning.

Mørk dress:

Herrer: Mørk blå eller sort dress med diskret slips og sorte sko.

Damer: Pen kjole / skjørt ev. buksedress

Daglig antrekk

Herrer: Dress, men ikke nødvendigvis mørk, men tilpasset årstiden.

Damer: Enkel kjole eller pen buksedress.

Bunad passer til alle kleskodene.

Skrevet

Gjelder det selv om man ikke har en mann å gå med?

Skal man følge parene i klesveien?

Skrevet

Ja, dette er reglene som dreier seg om påkledning, uansett om du kommer alene, sammen med en mann eller sammen med ei dame for den del.

Står det antrekk : Smoking

Må du gå i listen og se... hmm

der står det

Smoking:

Da må du se på hva som står her...

Herrer: sort smoking, hvit skjorte, matchende magebelte og sløyfe, lakksko.

Damer: Meget pen kjole, ikke for kort, beskjeden utringning.

Altså skal du ha meget pen kjole, ikke for kort og med beskj. utrign.

Skrevet

Takk skal du ha.

Og når det ikke står noe om påkledning, da kan man gå med hva man vil?

Skrevet
Gjelder det selv om man ikke har en mann å gå med?

Ja.

Mann eller ikke har ingenting med saken å gjøre.

Skal man følge parene i klesveien?

Ja. Dette er som sagt måten å angi antrekk på, og har ingenting med sivilstand å gjøre.

Skrevet
Takk skal du ha.

Og når det ikke står noe om påkledning, da kan man gå med hva man vil?

Så godt som, bare man følger vanlig standard for klesnormer der man skal...

Ville fex ikke hatt olabukse eller badeshorts... :ler:

Skrevet
Og når det ikke står noe om påkledning' date=' da kan man gå med hva man vil?[/quote']

Ja, det kan du!

Om du har en pen bukse/buksedress, så er det da ingenting i veien mot at du kan bruke dette!

Jeg hadde ikke brydd meg om det var mitt bryllup!

Hva gave angår, så tror jeg at jeg hadde kjøpt en ting. Om de vil på bryllups reise, hva med og gi dem en koffert eller noe slikt?

Tror ihvertfall ikke jeg hadde gitt dem penger......

Skrevet

Tror det har vært diskutert her før - er det ikke også en fargekodeks som sier at du ikke skal ha:

1) hvit kjole - brudens farge

2) svart kjole - sorgens farge

3) rød kjole - tar oppmerksomhet fra bruden på dagen hennes?

Var i hvert fall den leksa jeg fikk fra mamma - jeg jakter også på kjole til å gå i bryllup i i sommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...