Gjest hauhau Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 kan man det? med samme rente? sikkert teit spørsmål, men jeg har jo skjønt at et seperat billån har veldig kort nedbetaling - selvsagt fordi bil ikke er en investering, men..... alt i alt vil jeg innen en 2-3 års periode ha behov for å pusse opp bad(regner 100 000), ta sertifikatet(regner vel 25 000) og rett og slett kjøpe bruktbil(ca 120 000). dette blir jo uffelig mye penger, rundt si ca 250 000. går man rett og slett i banken og ber om nåde? og om man har råd så får man alt i samme lån om man vil med samme rente? vår økonomiske situasjon kommer til å bedre seg i denne perioden, og bilen er nødvendig i jobbsammenheng. tviler på jeg får jobben til å lease bil for å si det sånn....
Alison Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 I din situasjon kan det kanskje passe med et rammelån. Det forutsetter at du har nok sikkerhet i boligen da du må ha lånet innenfor 75% av boligens verdi (i hvertfall i de bankene jeg kjenner godt til). Da får du en ramme på lånet ditt som du kan bruke av ved behov. Du betaler kun renter på den delen av rammen som du har brukt. I mange tilfeller kan du komme bedre ut av det rentemessig med et rammelån enn et vanlig boliglån. Vet du hvor mye boligen din er verd i dag? Hvor mye lån har du (boliglån, studielån, kredittkort ol)? Hva er din inntekt? Har du mulighet til høyere lønn framover? Skal du betjene lånet alene? Har du barn? Siden noen av planene dine ligger litt fram i tid, har du mulighet til å spare? I tilfelle hvor mye? Hvor mye kan du bruke på lån og sparing pr. måned? Ta gjerne kontakt med banken din. Du vil da få hjelp til å finne den beste løsningen for deg.
Gjest hauhau Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 førstegangskjøper, nettopp tatt opp lån - og det er på rett over 90% av lånesum. jeg regner med lønnsøkning om halvannet år, samboer fra studier til jobb. ingen barn, men de kommer vel:) vi kunne lånt opp til 1,7 nå, men tok lån på 1,530. så vi er nok helt sikkert ikke aktuelle på rammelån:) sparing...vel, med tanke på at han studerer og renten skal opp, så blir det maksimalt sparing til lappen selv, men resten må nok på lån om det skal bli noe.
Alison Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 I og med at dere har over 90 % av verdien på boligen i lån, kan det bli litt vanskelig å få mer lån. Et nytt lån vil også bli veldig dyrt uten tilleggssikkerhet. Har dere mulighet til å få foreldre el. til å kausjonere? Med god sikkerhet vil dere få en god rente. Dere har begge gode muligheter til høyere lønn enn i dag. Dette teller til deres fordel, men dere bør kanskje vente med å ta opp mer lån til din samboer også er i jobb? Det er usikre tider nå. Mange opplever at boligen faller i verdi, renten kan komme til å stige enda mer og det kan komme til å bli vanskeligere å få jobb etter hvert. Dette er faktorer som kan føre til at dere kan få problemer med å betjene lånet. Har du tenkt noe på hvor mye det ekstra lånet kommer til å koste dere? Med en rente på ca 7,5 % og 30 års nedbetalingstid, vil det koste dere ca 1800,- ekstra hver måned. Siden dere alt har fått 1. hjemslån, vil dere nok ikke lenger ha mulighet til å få disse betingelsene på et nytt lån også. Dere må da tåle en god del høyere rente på lånet enn i mitt eksempel hvis dere ikke har noen som kan stille opp som kausjonist. Hva skjer med økonomien hvis renten generelt går opp? Vil dere klare de økte utgiftene på det gamle lånet i tillegg til utgiftene på et nytt lån? Hva skjer med økonomien når dere får barn? Det kan være greit å leve på sparebluss en periode, men kan bli vanskelig over tid. Det er flott at dere tenker framover for å se på hvordan dere skal få finansiert planene deres. Som tidligere nevnt, ta kontakt med banken for å finne gode løsninger tilpasset dere. Det er ikke sikkert dere har mulighet til å få oppfylt drømmene akkurat på det tidspunktet dere ønsker, men uansett kan dere finne fram til de mulighetene dere har. Lykke til!
thapara Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Et forslag bare; kjøp mye billigere bil, og enten vent med badet, eller puss det opp for 20 000 i stedet (spørs jo litt hva som feiler det da, men) Ville ikke lånt mer penger (i alle fall ikke på noe som ikke er håndfast og gir sikkerhet) i disse dager..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå