Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Bor i et strøk hvor folk ofte forlater kattene sine. Selv er jeg vokst opp i et nabolag hvor jeg er vandt med at katter bor der de bor, hos en familie eller en glad dyreeier. Og hvis de forvinner er det ikke fordi noen har forlatt dem. Her er det ikke langt unna sentrum, med innflyttere og utflyttere hele tiden.. Har bodd her i 2år og har opplevd at hele 5 katter har blitt forlatt pga at eierne har flyttet bare siden november-desember i fjord. Har selv tre katter, og er kjent med noen naboer som også ser problemet og aner ikke hva man skal gjøre. Kattene er jo tamme, og trenger mat og vann (noe vi gir de). Dyrebeskyttelsen har mye å gjøre, og det hjelper jo ikke å bare gi ansvaret over på de? Har ringt noen ganger, men ikke fått noe sælig hjelp selvom de bryr seg. Er bare ikke plass. Selvom jeg har tre katter, har jeg evt tatt til meg en hokatt som var gravid og adpotert kattungene hennes når de var store nok. Kattemora har det fint og er kastrert. Naboene har også kastrert noen av disse kattene, så nå er mange kastrerte. Vi forsøker å holde villkattene nede, men når folk bare forlater nye igjen er man helt hjelpesløs. Men poenget er det at nå er det bare enda verre, når noen klager på "disse villkattene som går og tisser og jeg er allergisk. Avliv dem". Er ikke dette for enkelt? For om de hadde vært såpass inn i det her, så hadde de skjønt at folk bare vil forlate kattene der igjen. Ingenting løses av at de skal "rydde gaten" for katter. De vil bare komme tilbake pga uansvarlige eiere... Vet ikke hva jeg skal gjøre.. En ung gutt som driver med narkotika driver å tramper etter de og sparker etter de og. Snakker om å gi de rottegift. Er så sliten av det her, og blir bekymret for egne katter! Har lurt på selv om avlivning vil hjelpe- men jeg vet så utrolig godt at folk forlater kattene sine såpass mye at det går ikke ann at det hjelper å avlive dem. De får mat, vann, er kastrerte, mennesklig kontakt- så avlives? Noe stemmer bare ikke. Dog det er ikke det at de SKAL avlives, men det har vært SNAKK om av en sint dame som ikke ser forskjellen på 11 og 50 katter! (bokstavelig talt)
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Ps! Når det kommer en ny katt setter vi annonser i avisen, nettkatten og gjør vårt beste for at katt og eier skal kunne gjenforenes. Men ofte bor kattene her fra før, så de blir sett på som katt som "eies". Så er eierne bortevekk!
Hanna panna Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Nei, ser jo ikke ut til at avlivning vil hjelpeom det bare kommer nye katter hele tiden. Det må jo både kommunen, dyrebeskyttelsen og nabolaget finne ut av sammen. Er det blirr en klagesak så har vel dyrebeskyttelsen og kommunen blitt kontaktet? Skjønner godt at allergi og kattepiss er et problem. Men det er jo ikke naturlig at tamme katter holder på slik heller.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Jeg synes det arbeidet du og noen av naboene dine gjør er fantastisk! Vet ikke helt hva som kan hjelpe deg/dere videre, men dere gjør absolutt mye mer enn hva mange andre hadde gjort. Vet dere aldri hvem det er som forlater kattene sine? Hva med å anmelde denne narkomane mannen for vold?
Hanna panna Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Er forresten kjempe godt å høre at dere er så flinke og hjelpsomme. Trengs flere folk som dere!
mysan Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Når jeg leser sånt så skulle jeg ønske jeg kunne starte et eget kattehus, men man må jo leve og betale regninger... Det er fryktelig at folk er så lite glad i dyrene sine at de faktisk bare etterlater dem. Jeg skjønner det ikke. De må jo mangle noe vesentlig bak panna.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #7 Skrevet 18. september 2008 Hei. Ja det er helt umulig det her.. Både kommunen og dyrebeskyttelsen er kontakter, og aviser. Det skal komme et kattehus til byen her, men det er ikke godt nok for de som hater kattene i gata her. Og evt denne gutten. Har ringt både dyrebeskyttelsen og politiet, så de passer jo på han og har hatt alvorsprat med han. Godt å høre at det er riktig at vi gjør som vi gjør, får det er slitsomt å bli jobbet imot av slike folk når man prøver å gjøre noe for å forbedre. Mange av disse kattene er tamme og kunne kommet til et hjem, og noen av de har jeg fått god kontakt med. Kan ikke bare avlive dem? De som forlater kattene aner vi ikke hvem er. Vi kan jo ikke passe på hvem alle sammen er på en måte, da det er mye inn og ut flytting. Men det var en vi ante hvem var, og en som kjente personen som hadde forlatt katten hadde hørt at vedkommende bare hadde gjort d, så hun kom faktisk å hentet den for å ta vare på den selv Sånn sett har 4 katter har fått seg nye hjem, pluss kattemora OG kattungene hennes Men det er mange som ikke har fått nytt hjem enda, og jeg håper bare at noe skjer snart, og at de ikke blir avlivet. Ja å starte et kattehus hadde vært nødvendig, mysan. Takk for alle svarene:)
Gjest Sisu Skrevet 19. september 2008 #8 Skrevet 19. september 2008 Uff, vanskelig sak dette. Beundringsverdig at du engasjerer deg! Ser du annonserer i Nettkatten, men i tillegg går det an å sette inn annonse på Dyrenett og Dyrebar(hvor det også går an å skrive ut annonsene som plakater!).
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #9 Skrevet 19. september 2008 Uff, vanskelig sak dette. Beundringsverdig at du engasjerer deg! Ser du annonserer i Nettkatten, men i tillegg går det an å sette inn annonse på Dyrenett og Dyrebar(hvor det også går an å skrive ut annonsene som plakater!). Takk for støttende ord:) Kjenner til de to første, men ikke den siste linken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå