Gjest Gjest for øyeblikket... Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt) Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...) Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november. Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...) Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...) Synspunkter? Takker og bukker....!
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt) Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...) Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november. Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...) Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...) Synspunkter? Takker og bukker....! Nå er det opplest og vedtatt at det er aleneforeldre som sliter med å få endene til å møtes. De er alene med utgifter osv... Du har skattefordel pga du er alene, du har barnebidrag, så det er rett og rimelig at han deler på løpende utgifter. Du mener vel ikke at x og den statlige fordelen du har skal være med å forsørge din nye samboer?
Zzyzx Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Jeg vet ikek helt. Jeg var i hans posisjon, og jeg insisterte på å dele de utgiftene du snakker om selv om jeg betalte leie et annet sted. Det var jo bare min egen "feil" at jeg måtte betale dobbelt i den perioden.
Blåklokke Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Nei, det er absolutt ikke urimelig av det å forlange at han skal være med på å betale utgiftene. Det skulle bare mangle, han har jo bodd lenge hos deg ! Jeg håper det beste for samboerskapet ditt, men må også innrømme at jeg ser noen varslellamper. Han tjener mye mer enn deg og er så lite ivrig på å dele på utgiftene ? Det høres ikke ut som om DU er den gjerrige. At han har mye gjeld og en annen leilighet skal ikke være ditt problem. Men som sagt, håper alt går bra for dere ! (Huff, jeg har bare litt dårlig erfaring på området selv..)
abelille Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Pass på at dere har avklart dette før dere flytter sammen! Ellers kan det bli en overraskelse for begge parter med forventninger. For det er naturlig at han er med å dekker de utgiftene han selv nyter godt av hos deg. (Men han ser det kanskje fremdeles slik at han er på besøk hos deg). Mat er det minste du kan forvente at han er med å betaler på.
Gjest Gille Skrevet 18. september 2008 #6 Skrevet 18. september 2008 Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt) Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...) Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november. Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...) Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...) Synspunkter? Takker og bukker....! Trodde aleneforeldre hadde god råd jeg. Du skriver jo at dere "formelt" flytter sammen i November. Til da har du jo sikkert hatt overgangsstødnad på rundt 10 000 dersom du har vært i jobb før. Eller kanskje du jobber nå også? Du har dobbel barnetrygd på et par tusen, du har bostøtte på noen tusenlapper, og dersom barnet ditt er over 1 årså har du over 3000 i kontanstøtte, for ikke å glemme barnebidraget på mellom 1000 og 2000 spenn. Så du har kanskje en 19 000 utbetalt i mnd tar jeg ikke feil? (Noe jeg kanskje gjør) Jojo, er kanskje dårlig det for alt jeg vet. Men uansett, seff skal han dele på utgiftene, for dersom dere er formelt samboere nå, så mister du jo overgangsstødnaden, og da blir det kanskje ikke mye igjen.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2008 #7 Skrevet 25. september 2008 Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt) Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...) Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november. Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...) Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...) Synspunkter? Takker og bukker....! Du er altfor snill. Se "27 dresses", du er som hun Katherine Heigl... ;-) Selvfølgelig skal alle utgifter deles på, det skulle bare mangle. Det er kanskje heller han som er gjerrig? Dette må du finne ut av før dere flytter sammen.
Gjest HI Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Trodde aleneforeldre hadde god råd jeg. Du skriver jo at dere "formelt" flytter sammen i November. Til da har du jo sikkert hatt overgangsstødnad på rundt 10 000 dersom du har vært i jobb før. Eller kanskje du jobber nå også? Du har dobbel barnetrygd på et par tusen, du har bostøtte på noen tusenlapper, og dersom barnet ditt er over 1 årså har du over 3000 i kontanstøtte, for ikke å glemme barnebidraget på mellom 1000 og 2000 spenn. Så du har kanskje en 19 000 utbetalt i mnd tar jeg ikke feil? (Noe jeg kanskje gjør) Jojo, er kanskje dårlig det for alt jeg vet. Men uansett, seff skal han dele på utgiftene, for dersom dere er formelt samboere nå, så mister du jo overgangsstødnaden, og da blir det kanskje ikke mye igjen. Takker for synspunktet ditt *smiler* Men; Overgangsstønad er ikke knyttet til om man har vært i jobb tidligere, det er en stønad man får for en periode etter at man har blitt aleneforsørger. Og jeg er så heldig at jeg får hele 700 kroner i overgangsstønad, he,he... ; ) Den opphører etter at man har vært samboer i ett år. Forøvrig jobber jeg 100%, og får ikke bostøtte. Siden jeg jobber, går vesla i en flott barnehage og dermed har jeg selvsagt ikke krav på kontantstøtte. Men for all del, jeg får barnetrygd for et ekstra barn... ; ) En liten oppklaringsrunde er alltid kjekt...
Gjest HI Skrevet 25. september 2008 #9 Skrevet 25. september 2008 Du er altfor snill. Se "27 dresses", du er som hun Katherine Heigl... ;-) Selvfølgelig skal alle utgifter deles på, det skulle bare mangle. Det er kanskje heller han som er gjerrig? Dette må du finne ut av før dere flytter sammen. Hmm..er jeg? Tja..kan hende...han har så mange flott egenskaper totaltsett så jeg overser kanskje hans litt neg side her? Hvordan synes dere man skulle dele på husleien da? Han har foreslått at han skal betale 1/3 av låneutgiftene i mnd.... Jeg synes egentlig at han burde betale halvparten av dem, eller eventuelt i hvertfall halvparten av den delen som er knyttet til rentene og ikke avdraget... Hva synes dere? Hadde vært flott med synspunkter.... : )
Minien Skrevet 26. september 2008 #10 Skrevet 26. september 2008 Jeg syns han bør betale halvparten av rentene, ikke noe av avdraget da dette er en betaling som du gjør til deg selv, og som du får igjen da du selger leiligheten/huset. Og jeg syns det er naturlig at han ellers betaler halvparten av de andre utgiftene (strøm, mat, internett, kommunale avgifter osv.).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå