Gå til innhold

Gjerrig jeg?

Gjest Gjest for øyeblikket...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest for øyeblikket...
Skrevet

Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt)

Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...)

Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november.

Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...)

Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...)

Synspunkter? Takker og bukker....!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er sammen med en herlig mann...vi har bestemt oss for å flytte sammen i november.(formelt)

Men; han har egentlig i praksis bodd her hos meg siden juni...i denne perioden har han vært med på å dele på noen av matutgiftene (men det er jeg som betaler mest...ca 2/3...)

Er det urimelig av meg å foreslå at han er med på å betale løpende utgifter som f eks strøm, bredbånd,etc fra nå av? "Husleie" skal han betale fra november.

Er aleneforsørger og har ikke så god råd...han har sånn ca tre ganger større inntekt enn det jeg har (men også endel gjeld fra tidligere...)

Vil nødig virke gjerrig og pirkete, men jeg kjenner på meg at jeg har en økende grad av irritasjon på det at han ikke i større grad tar del i de utgiftene som er tilstede når han er her... Han har jo fremdeles husleie på sin egen leilighet å betale frem til nov, men de løpende utgiftene der slipper han jo...(han har sagt opp bredbånd, ikke noe strøm på etc...)

Synspunkter? Takker og bukker....!

Nå er detjo ikke så lenge til dere formelt flytter sammen, og da må dere bli enige om fordeling av utgifter. Sånn som det er nå, må jo han betale leie uansett der han leier, så han har jo mindre å rutte med enn når dere skal bo sammen.

Har matutgiftene økt veldig fordi han er hos deg, eller mener du bare at fordi han er der, så skal han betale mer enn 1/3? Vet ikke hvor mange barn du har, men så lenge dere ikke bor sammen, er det heller ikke rett at han er med og betaler for dem. Hvis da ikke utgiftene dine har økt mye pga han.

Han som aleneboer har kanskje ikke store utgifter til mat. Han greier seg kanskje med få typer pålegg, billig middag osv. En familie har gjerne mer av alt, og du har kanskje lagt litt ekstra i matlagingen også når han er der, uten at han har ytret ønske om det? Kanskje han da tror at det alltid er sånn hos dere?

Sånn som jeg ser det, er det mer å vurdere i denne sammenhengen enn at han er mest hos deg.

Skrevet

Leier han ut leiligheten sin? Eller bor han der, men er på "utvidet" besøk hos deg?

Det er naturlig at han betaler sitt forbruk av mat og noe ekstra til strøm mm. Ser ikke for meg at jeg ville bedt om noen spleising på utgifter som ikke øker ved at han er der, som f.eks bredbånd, før han flytter inn og alt blir deres.

Skrevet

Jeg ville sett det som en selvfoelge at han bidro med sin del til stroem og den type ting, og betalte sin andel av mat. Om du har barn, skal ikke han maatte betale 50%, men den andelen han spiser for.

Gjest Gjerrig jeg?
Skrevet
Leier han ut leiligheten sin? Eller bor han der, men er på "utvidet" besøk hos deg?

Det er naturlig at han betaler sitt forbruk av mat og noe ekstra til strøm mm. Ser ikke for meg at jeg ville bedt om noen spleising på utgifter som ikke øker ved at han er der, som f.eks bredbånd, før han flytter inn og alt blir deres.

Han leier leilighet, men har sagt den opp. (tre mnd oppsigelse...derfor har vi avtalt formelt samberskap fra november, slik at han ikke skal bet husleie to steder...) Han har alle sakene sine her, klær, papirer ,noen møbler,verktøy, etc. Jeg vasker tøyet hans etc .Når han har samvær med barna sine, kommer de automatisk hit, han avtaler ikke noe eksakt med meg på forhånd, men tar det som en selvfølge) Han bruker bredbånd daglig, mere enn jeg....og sa opp sitt eget fordi han aldri var hjemme hos seg selv. Han har nok vært ca 7 dager i sin leilighet siden juni, resten her...

Vi har avtalt å dele på matutgiftene, men det er jeg som oftest handler....Han småhandler mest...

Skrevet

Hei

Hva med å opprette en felles konto for mat og husholdningsartikler, hvor dere begge setter inn et beløp hver måned og hvor dere begge har kort? Han tenker sikkert ikke over at han småhandler og du tar hovedinnkjøpene. Finn ut hvor mye dere bruker på mat etc pr mnd og bli enge om hvordan dere skal fordele det.

Skrevet

Du ville vel uansett hatt bredbånd, ville du ikke?

Når dere bor sammen, er det en selvfølge at barna kan komme på samvær til dere. Hvis ikke barna hans skal være velkommen der han bor, er det du som må si fra. Dog er det naturlig at han tar utgiftene det medfører.

Slutt å være den som oftest handler, eller ta vare på kvitteringer.

Hvorfor du vasker tøyet hans, er et mysterium for meg.

Gjest Gjest_samboer_*
Skrevet

Selvfølgelig burde han betale halvparten av strømmen og bredbåndet! Men det er sikkert ikke så mye så hvis han ikek sier det selv er det nok vanskelig å be han om det.

Syns iallfall at du skal ha det i bakhodet og være skikkelig forberedt til dere skal planlegge hvordan dere skal dele alt sammen. Kanskje ta opp planleggingen med en gang og så bare hinte i forbifarten om at han jo slipper endel utgifter nå?

Skrevet
Selvfølgelig burde han betale halvparten av strømmen og bredbåndet! Men det er sikkert ikke så mye så hvis han ikek sier det selv er det nok vanskelig å be han om det.

Syns iallfall at du skal ha det i bakhodet og være skikkelig forberedt til dere skal planlegge hvordan dere skal dele alt sammen. Kanskje ta opp planleggingen med en gang og så bare hinte i forbifarten om at han jo slipper endel utgifter nå?

Å "hinte i forbifarten" er vel den mest diffuse måten å kommunisere på, og det er nesten garantert at han ikke får med seg hva som egentlig var budskapet.

En må da kunne snakke med hverandre på en ordentlig måte om slike ting.

Skrevet

Slik jeg ser det så bor han allerede hos deg. Tingene er flyttet inn, sammen med han.

Da bør han også være med å dele utgiftene fra nå! Han er heldig som slipper husleie før nov.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...