Gå til innhold

Tenåringer og data

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge lar dere ungene sitte foran pc'en hver dag? Mine sønner er 13, 17 og 20, og her har vi det gående med at "alle andre får lov"... Det må da finnes andre ting å finne på enn å sitte med nesa foran skjermen en hel dag, og da mener jeg en hel dag... Eldstemann sitter fra han står opp til sene kvelden i helgene, kun avbrutt av måltider. De andre er ikke fullt så ille. Så hva gjør andre? Vi har faktisk vurdert å sette timer på routertilkoblinga...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eldste bør vel egentlig få styre selv, men skjønner at det går an å ha husregler så lenge h*n bor hjemme. Jeg synes faktisk et begrenset antall timer på nettilgangen er en god idé om det er slik at ingen tar initiativ til andre ting uten mas. Driver de med andre aktiviteter? Får de gjort lekser? Og hvordan brukes pc-en; er det primært surfing, onlinespill (WoW er vel det mest tidsslukende), andre pc-spill, andre interesser (musikk, tegning etc) som faktisk kan være ganske bra å drive med? Det er vel det viktigste å vurdere, ellers tror jeg man har godt av å ikke bare sitte og surfe på nettet eller se på tv hele dagen, det er bra å konsentrere seg mer aktivt om noe også og delta i den virkelige verden.

Jeg tror heller ikke "alle andre" får lov å sitte døgnet rundt med pc-en, argumentet om "alle andre" er vel det minst gyldige og mest brukte i oppdragerhistorien. Det hadde kanskje vært en god ide å ha noen fellesting man fant på, f eks turer eller noe.

Skrevet

Lekser blir gjort ja. Eldstemann er lærling så han har ingen slike plikter. Men til gjengjeld har han flere accounter på WoW og spiller på to skjermer samtidig. Spillegalskap? De andre to spiller også WoW, så det er ikke så mye fornuftig de driver med. Samtidig er jeg klar over at de har sitt sosiale nettverk via msn og andre kanaler, men det går vel an å være sosiale face to face? Ser de sliter med å samarbeide når de en gang MÅ gjøre noe sammen. Og tur? Det er uff og stønn for å få dem med seg ut, men som regel er det ikke så ille når en først får dem med seg (les: tvinger dem). Ellers er det speider det går i, en gang i uka.

Skrevet

I de fleste tilfeller er dette en fase som går over, og jeg synes det beste er å la dem spille (så lenge det ikke går utover skolearbeidet eller at de ikke engang har sosial kontakt med venner på MSN). Broren min spilte et rollespill over nett nesten dag og natt i to år, men han er en sosialt oppegående ingeniør som nå kun bruker dataen til surfing og jobb. Man blir visst rett og slett lei til slutt.

Kanskje ikke det mest korrekte å si, men jeg ville foretrukket det fremfor en tenåring som sitter på sofaen og sturer fordi han nekter å finne på noe annet å gjøre enn å spille data, og som begynner å hate meg på grunn av at jeg tar fra han det 'eneste' han liker å gjøre.

Skrevet

Jeg synes det er helt grusomt å kontrollere hva en voksen person gjør, som for eksempel pc-bruk. Det samme egentlig med en 17-åring også.

Hva du gjør med 13-åringen får bli opp til deg, men 20-åringen burde få gjøre omtrent som han vil. Han kan jo betale deler av strømregninga om det skulle bli et problem.

Nå er jo det bare min mening, jeg skal selvsagt ikke bestemme.

Jeg selv har aldri hatt data og tv-regler. Det er jeg veldig glad for at jeg ikke har hatt.

Skrevet

De er nok ganske så sosiale på wow også skal du se. Og de lærer seg faktisk samarbeid der, mer enn man selv skulle tro.

Men hva syntes du er best da, at de sitter på pc'en eller at de sitter foran tv'en hele dagen? Eller sitter på rommet og gjør andre filleting?

Jo da, de kan sikkert gå ut og leke også, men er jo ikke alle som vil det heller.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er kanskje mer skremmende at de ikke har et sosialt liv, enn det i seg selv at mye tid går med til pc bruk. Hvordan fungerer eldstemann ellers? Er han med venner og på fester og sånt i helger, eller går lørdagskveldene også med til data? Selv om man er "sosial" også via pc´n så blir ikke det det samme som å møte venner i virkeligheten. Jeg satt alt for mye med data i ungdomstiden, men det var fordi jeg ikke hadde så mye annet å gjøre. I dag sitter jeg også mange timer på nettet hver dag, men nå møter jeg venner av og til i tillegg.

Skrevet

Hva om han ikke vil? Jeg er jo med venner innimellom jo da, men jeg foretrekker å være for meg selv. Om jeg ikke hadde hatt pc'en hadde jeg sittet inne og sett på tv, eller kanskje lest en bok. Jeg har absolutt ingen intresser av festing eller å gå ut på byen. Betyr det at det er noe galt med meg?

Jeg har flust av venner, men de er like mye på wow som meg, så jeg prater med de der og holder kontakten der. Jo da, vi drar på kino innimellom også, det gjør vi jo..

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hva om han ikke vil?

Da bør man finne ut hvorfor han ikke vil. Bedre å være litt for bekymret enn å overse ting som kan være store problemer.

Skrevet
Da bør man finne ut hvorfor han ikke vil. Bedre å være litt for bekymret enn å overse ting som kan være store problemer.

Maa det saa absolutt vaere noen problemer? For min egen del hadde jeg stoerre problemer med at andre (i familien) saa absolutt skulle fortelle meg hvor bekymra de var og at kanskje jeg manglet sosial intelligens fordi jeg ikke var ute dagen lang eller var paa fylla hver en helg. Jeg fikk mitt sosiale behov oppfyllt med vennene mine, og foelte ikke jeg trengte aa henge med dem doegnet rundt. Ikke mangler jeg sosial intelligens heller.

Jeg tror fokus paa hvorfor han ikke vil kan skape problemer.

Skrevet

Jeg har aldri lagt restriksjoner for PC-bruk for mine gutter, bortsett fra da yngstemann startet på videregående - da syntes jeg det ble litt mye wow og lite skolearbeid, derfor kuttet jeg ut å betale spilling for ham - nå spiller han kun ifm LAN med kompiser.

Guttene mine har alltid vært hyper-sosiale med masse venner - så jeg har aldri trengt bekymre meg for mangel på sosial omgang og frisk luft. Hvis de derimot hadde foretrukket å sitte inne å spille istedet for å treffe kamerater så hadde jeg nok blitt temmelig bekymret. Alle har behov for venner, trening og frisk luft.

Skrevet
I de fleste tilfeller er dette en fase som går over,

Er det nå det?

Gjennom studietiden har jeg bodd med en del gutter (fra 23-33!) som knapt nok kommer ut fra rommet for å dusje, henger langt etter i studiene, og, ja.

Ville ikke nektet ungene å spille data (han eldste må nesten få bestemme selv), men maks to timer om dagen (kanskje tre). Yngstemann tror jeg jeg ville begrenset enda mer (har han egen pc?). Også fordi det er hyggelig å være sammen som en familie (om så foran tven).

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Men til gjengjeld har han flere accounter på WoW og spiller på to skjermer samtidig. Spillegalskap?

Om han sitter mye forran data og spiller WOW bør du se varsellampene lyse.

Det er MANGE unge som kommer inn i psykiatrien som tunge psykiatriske pasienter pga WOW.

Så lange han bor hjemme, kan du fint bestemme.

Her er noen artikler..

Blir psykisk syke av rollespill på nettet

Blir syke av onlinespill

WoW og spilleavhengighet

wow - en sykdom?

Endret av ¤bella¤
Skrevet (endret)

Nå må dere gi dere da. Slutt å sverte WOW så forbanna mye. Det finnes faktisk flere folk som er avhengig av nettpoker, CS (skytespill) og andre rollespill. Eneste grunnen til at man alltid drar opp wow er fordi det er stort og de fleste vet hva det er.

Forskerne sier det jo selv, de som blir avhengige av spill kunne like så greit blitt avhengige av andre ting. Og det er stor forskjell på å velge å spille enn å være ute med venner, enn å være avhengig. Avhengig da snakker vi droppe å sove, spise, jobbe pga man spiller. Ikke at man velger å sitte inne en helg istedenfor å være ute of drikke med venner.

Jeg er pokker meg glad ingen av dere er mammaen min fordi da hadde jeg blitt gal. Så unnskyld meg for at jeg heller foretrekker å sitte inne, samarbeide med vennene mine fra andre land enn å være sammen med idioter som drikker seg dritings i helga :kjefte:

Eller det faktum at jeg har en god vennine og hun er da trossalt opptatt med andre ting, bare fordi man har få venner, eller er lite sosial av seg betyr da ikke at man er dum eller at det er store problemer. Så lenge han gjør det han får beskjed om, og så lenge han går på jobb så ser ikke jeg problemet.

Og hvis det uansett blir så forbanna ille så har man en parental control på account managmenten til wow som man kan stille inne tid man kan spille på, men det syntes jeg faktisk er ganske slemt. Gi dem en tid å spille på, det kan hende de er midt i en quest eller i en instance og du sier NÅ skal du slutte og de er nesten ferdig så la han spille ferdig. Om du da bare skrur av pc'en eller drar ut ledningen så risikerer du at guttene aldri for spille med noen av de igjen fordi han trossalt dro uten å si ifra og som kansje endte i at de tapte og at de må gjøre hele greia på nytt. Jeg vet jeg hadde blitt sur hvertfall, når de verste instancene/raidene tar kanskje 4-6 timer..

Og vi snakker om 11 millioner spillere, kanskje mer, kanskje mindre.. Sjangsen for at noen der har et avhengighetsproblem er ganske stor, at det går utover WOW, ja sånn er det bare.. Sjangsen for at disse personene skulle blitt avhengig av noe annet er vist ganske så stor i følge forskere, så det er ikke alltid wow sin skyld. De kunne like gjerne blitt avhengig av poker, stoff, alkohol o.s.v.

Endret av Gjest
Skrevet

Det er nok ingen som mener WoW er det eneste en bør begrense tidsbruken av når det gjelder pc, men det er lett å bruke som eksempel fordi det nettopp er så tidkrevende og man "forplikter" seg til å delta i ting som kan vare i timesvis. Veldig mange andre spill har kortere oppdrag så det er lettere å slå av etter en time eller to, slik virker det i hvert fall for meg som har en samboer som spiller mye. Noen ganger kan han riktignok velge å sitte hele kvelden eller natta, men vanligvis spiller han ikke lenge av gangen, og er også interessert i å delta på ting som foregår andre steder enn på pc-en. Det er ikke noe problem for meg å spørre om vi kan gjøre noe annet innen kort tid, han har ikke satt av all fritida si til spill, liksom... (skulle på en måte bare mangle, vi er 30). Det er variasjonen som er viktig, synes jeg, evnen til å legge fra seg noe, gjøre noe annet. Når man er forelder bør en jo tenke over om en kan bidra til at disse evnene utvikler seg, eller om man ukritisk bør la barn gjøre som de vil der og da, selv om det kan ha negative konsekvenser for sosiale ferdigheter og fysisk helse. Nå mener ikke jeg at en bør tvinge alle til å være friluftsfriker og spille i korps, tvert i mot, men at en har et ansvar for å vurdere situasjonen og prøve å trekke i litt flere retninger enn tenåringen ser selv - det tror jeg ikke er så dumt. Og jeg vil understreke at jeg ikke ser noe problem i at man spiller pc-spill, gjerne i flere timer og at man setter av helger o.l til det. Men en trenger å være oppmerksom på at det finnes andre ting en kan gjøre også...

(Og spill som Wow kan jo gi avhengighetssymptomer også hos folk som ikke har et stort problem med avhengighet. Vi har en kamerat som i en periode på et år ikke gjorde annet enn å spille; han bodde hjemme, hadde droppet studiene og jobbet ikke. Etter at han til slutt fikk jobb (med hjelp fra familie..) og fant ut at han ikke ønsket å bruke så mye tid på WoW, kuttet han ut dette spillet helt. Han har fortsatt diverse spillkonsoller og pc-spill, men ikke noe av dette tar like mye samlet tid som WoW gjorde - nå går det faktisk an å omgåes ham.. Han er verken narkoman, alkoholiker eller spillegal heller...

Vi har også en annen bekjent som satt så mye og spilte at han var nær ved å ødelegge blodomløpet i beina (!). Dette er en gutt som i ettertid er utredet for og såvidt jeg vet har fått en atferdsforstyrrelsediagnose, ikke pga spillinga selvsagt - men da er det jo tydelig at han ikke ser sitt eget beste selv, og kunne hatt godt av at noen grep inn litt. I mindre grad gjelder nok dette også andre mer "normale" ungdommer.)

Skrevet (endret)

Det er null problem å skru av wow etter en time eller to.. De fleste quests tar maks 10-30 minutter, og da tar man gjerne 5-6 quests til i samme slengen.

Jeg spiller kanskje 1 time hver dag. Da tar jeg daglige quests og det er kansje 10 stk, de er jeg ferdig med på maks en time.. Når jeg spiller lenge er det fordi jeg er med på noe spesielt og ja, da skal jeg innrømme at jeg bruker litt tid, men det er fordi det tar tid.

Men dere burde være glade for at ungene dere ikke er avhengig av f.eks final fantasy online hvor en del kamper med bosser kan vare opp til 12 timer og lengre enn det også ;)

Men om man snakker generelt om pc da. Er det noe mer galt av meg å sitte på pc'en å tegne enn å sitte med ark og papir og tegne? Er det feil av meg å heller se film på pc'en enn på tv'en?

Men hvordan man oppfatter det er forskjellig. Jeg vet om flere stykker som heller velger å sitte hjemme og spille nettpoker enn å dra på kino, så jeg er ikke noe glad i nettpoker, men jeg har fortsatt ikke møtt noen som har blitt avhengige av wow, og jeg kjenner ganske mange som spiller. Og som spiller mye annet også. Om jeg ikke spiller wow ser jeg på tv, og jeg velger da heller å spille wow..

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...