Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelorgrad, men vil 'endre' den litt for å få opptak til den masteren jeg vil, og må da ta et par fag. Det er ikke noe årsstudium jeg kan søke meg inn på som passer med fagene, så jeg tenkte å melde meg opp som enkeltemnestudent.

Jeg vet at ved studiestart var det en liste over hvilke enkeltemner som var tilgjengelige, men jeg finner den ikke nå. Er det sånn at alle emnene det står man kan ta som enkeltemner alltid er ledige, eller ikke? Eller er det noen emner som 'alltid' er ledige? Det ene faget er Metode og statistikk, statsvitenskap, jeg ser for meg at det burde vært tilgjengelig som enkeltemne siden det er mange som trenger det. Meeen det er jo også mange som tar det. Skolen svarer så treigt på sånne spørsmål så lurer på om noen vet!

Ser for meg at jeg legger som plan at jeg skal ta disse fagene og vips får jeg ikke adgang også sitter jeg der uten å ha noe å gjøre (ok, ikke bokstavlig talt, men vil ikke utsette masteren i ti år!)

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt, er det bare enkeltemner med ledig plass som er tilgjengelige. Når de fylles opp, forsvinner de fra listen, så du må være tidlig ute og trenger kanskje litt flaks i tillegg.

Skrevet

Men hvordan kan jeg vite hvilke emner det er sannsynlig at jeg får ta? Det pleier jo å være et visst system på hvilke emner som er ledige, akkurat som det er på Restetorget.

Arg, studier er ufattelig stress når man ombestemmer seg angående studieby og fagkombinasjoner!

Gjest Deception
Skrevet

Hva med fristen for oppmelding til eksamen? Ved UIT er denne i hvertfall absolutt, nemlig 1. september, og hvis man melder seg etter det, får man ikke tatt eksamen. Kan det være noe slikt som gjelder, så det er for sent, rett og slett?

Skrevet

Ja, de la jo ut listen i august og fjernet den etter hvert, men jeg skal selvsagt ta fagene neste år, ikke dette semesteret. :)

Får mase litt mer på studiekonsulenter, føler de alltid svarer meg som om jeg er en byrde, men det er sannelig sånne ting de får betalt for.

Skrevet

Det er ikke bare plasser som blir borte, noen kommer til etter at listene med ledige enkeltemner er lagt ut. De oppdateres hvert kvarter. Mye kommer og går.

Skrevet

Hvis du vil være sikker på å få tatt de fagene du trenger, må du søke plass på det relevante bachelorstudiet. Det var i hvert fall det rådet jeg fikk fra studiekonsulenten på mitt studium.

Du kan ikke vite på forhånd hvilke emner det er ledig plass på, det varierer fra semester til semester. Dessuten er universitetet gjenstand for kraftige innsparinger, noe som viser seg på antall emner de setter opp pr semester. Dermed reduseres også antall ledige enkeltemneplasser!

Skrevet

I såfall må jeg uansett vente til høsten. Det går egentlig fint, jeg har opptak på et årsstudium nå så jeg får tatt fag som er relevante til det jeg gjør nå, selv om det ikke er helt relevante til masteren. Jeg kan vel krysse fingrene for at jeg får tatt minst ett av fagene som enkeltemnestudent, men hvis det ikke går så søker jeg meg inn på bachelor neste høst bare for å få tatt de siste fagene.

Men er det mulig å plukke litt fag selv om man er innpå et bachelorstudium?

I følge oppsettet til bacheloren så skal jeg ha to av fagene på førstesemester, to på andre, et på tredje og et på femte. Så tenkte jeg kunne ta det på tredje og femte sammen med de to på første, vil ikke bruke tre semestre på dette.

Tilleggsspørsmål: Når et fag kan tas som privatist, er det noe helt annet enn enkeltemne igjen? Altså, hvis et fag i teorien ikke kan tas som enkeltemne fordi det er fullt, kan jeg allikevel ta det som privatist? Det ene faget jeg skal ta i 'første semester' er nemlig et fordypningsfag, og da må jeg helst ha innføringsemnet først (smart, jeg!) og det må tas på våren, og da tenkte jeg at jeg kunne ta det denne våren.

Skrevet
Men er det mulig å plukke litt fag selv om man er innpå et bachelorstudium?

I følge oppsettet til bacheloren så skal jeg ha to av fagene på førstesemester, to på andre, et på tredje og et på femte. Så tenkte jeg kunne ta det på tredje og femte sammen med de to på første, vil ikke bruke tre semestre på dette.

De fleste program har jo frie emner, da kan du jo plukke i vilden sky. Kommer an på hvilket program det er, og hvor mange frie emner de har.

Jeg skal også pynte litt på bachelor nå for å komme inn på master på Blindern, så jeg skjønner hvordan det er. Litt irriterende å ikke komme inn på alt jeg måtte dette semesteret da.

Lykke til :)

Skrevet
De fleste program har jo frie emner, da kan du jo plukke i vilden sky. Kommer an på hvilket program det er, og hvor mange frie emner de har.

Jeg skal også pynte litt på bachelor nå for å komme inn på master på Blindern, så jeg skjønner hvordan det er. Litt irriterende å ikke komme inn på alt jeg måtte dette semesteret da.

Lykke til :)

Takk. :)

Bachelorprogrammet mitt har frie emner hele fjerde semester, ja. Men jeg begynner jo på første, på en måte. Men det står jo bare at det er et forslag til oppbygning. Må uansett høre med studieveileder for i teorien må jeg skrive bacheloroppgaven også for å komme inn på master, men det passer ikke helt i forhold til det jeg har gjort/skal gjøre. Har gått på et universitet med en annen modell hvor de ikke hadde bacheloroppgave i alle fordypninger!

Det føles bare så frustrerende å tenke på at jeg skal bli hindret av 'byråkratiet' når jeg har B++ på bacheloren, 70 studiepoeng og kan komme inn på hva som helst, og alt jeg ber om er å få ta metode, liksom. :)

Skrevet
Takk. :)

Bachelorprogrammet mitt har frie emner hele fjerde semester, ja. Men jeg begynner jo på første, på en måte. Men det står jo bare at det er et forslag til oppbygning. Må uansett høre med studieveileder for i teorien må jeg skrive bacheloroppgaven også for å komme inn på master, men det passer ikke helt i forhold til det jeg har gjort/skal gjøre. Har gått på et universitet med en annen modell hvor de ikke hadde bacheloroppgave i alle fordypninger!

Men jeg forstod det slik at du ønsket å søke på det programmet som inneholdt de emnene du måtte ha? For da har du jo førsterett på de. I steden for å være enkeltemnestudent som er sist i køen uansett.

Skrevet

Ja, jeg skal søke på det programmet som inneholde de emnene. Men det kommer jo opp noen obligatoriske fag og sånt fra begynnelsen, men da må jeg bare trekke meg fra eksamen på de og melde meg opp i de fagene jeg vil erstatte med. Burde vel gå fint.

Takk for svar, forresten. :)

Hvis noen vet om jeg kan ta et privatist-fag selv om det ikke er ledig som enkeltemne som rop ut!

Skrevet
Ja, jeg skal søke på det programmet som inneholde de emnene. Men det kommer jo opp noen obligatoriske fag og sånt fra begynnelsen, men da må jeg bare trekke meg fra eksamen på de og melde meg opp i de fagene jeg vil erstatte med. Burde vel gå fint.

Takk for svar, forresten. :)

Ja, det burde gå fint. Det burde jeg og tenkt på... men det trodde jeg ikke var mulig... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...