Gå til innhold

Bunad og frisyre

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Hva slags frisyre passer sammen til bunad? Jeg vil gjerne ha noe som passer til bunaden, men uten å bli budeie.

Håret mitt er langt, dvs. litt under midten av ryggen. Jeg har ikke pannelugg.

Noen som har tips? Gjerne med (pekere til) bilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva du mener med budeie, men jeg syns mange flettefrisyrer passer fint til bunad. På 17. mai i år, hadde jeg sideskill og flettet en fiskeflette på hver side av hodet, sånn at det ble to fletter. Endene på disse ble surret sammen og festet bak, sånn at det ble en oppsatt frisyre. Litt vanskelig å forklare, merker jeg.

Jeg syns ellers det er fint med helt løst hår (her kan man jo lage litt bølger f.eks.), halvoppsatt hår hvor det flettes to smalere fletter på hver side og festes bak, eller bare en enkel flette bak.

Jeg syns uansett det er best å begrense bruken av synlig hårpynt. Altså en diskret strikk eller sånne helt små spenner. På 17. mai syns jeg alltid jeg ser noen som har stylet håret noe helt voldsomt, med masse mousse, eller de har oversminket seg. Jeg syns det er finest med noenlunde naturlig sminke og enkelt eller tradisjonelt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fineste er håret løst. Men om man har hår som er lengre enn til skulderene er det fint med en enkel hestehale med strikk i samme farge som håret. Både fordi det blir mye styr med sjal, brosjer og hår, og fordi det er varmt nok å gå i bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hååret er langt nok, synes jeg det er finest med fletter, hestehale, hårvippe eller en hårknute.

En hårvippe er et langt bånd som man surrer rundt håret. Bedre forklart her.

Sett i et kvasihistorisk perspektiv bør ikke håret være løst. (Merk: kvasihistorisk.) På den annen side, heller løst enn samlet med en stor rosa stoffstrikk...

Selv har jeg omtrent 5 cm langt hår, så det er lett for meg å synse uten å forholde meg til håret. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med budeie, men jeg syns mange flettefrisyrer passer fint til bunad.
Jeg er enig i dette. Pleier å flette mitt eget hår slik du beskriver, eller med to franske fletter. Ellers har jeg hestehale. Pleier å ha bånd i håret i samme farge som bunaden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...