katla Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Vi har to kattunger (hunner) og vurderer å lage katteluke i den ene døra. Dumt spørsmål kanskje, men jeg lurer på om noen har opplevd at andre katter går inn.. Våre katter er ikke kjønnsmodne ennå og skal steriliseres. Lurer da på om det er nok til å holde ivrige hannkatter unna...
Gjest Kari Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Kattunger bør ikke ut før de er mellom 8 og 12 måneder gamle, både pga retningssansen og pga de ikke er store nok til å forsvare territoriet sitt. Når det gjelder katteluker er det så mange på markedet at du kan velge og vrake. Det finnes både med magnet og med chipid som gjør at du slipper å tenke på at andres katter kommer inn.
katla Skrevet 17. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. september 2008 Ok? Har snakket med flere nå som sier det bare er å venne dem til noen småturer ut fra de er 3 mndr gamle. Men jeg er veldig klar for innspill altså. Vil bare at de to små skal ha et godt liv. Føler at det er galt å bare holde dem inne siden de var vant til å gå ut og inn sammen med moren der de kom fra.
Sekretæren Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Ser at du skal sterilisere, og det er bra Jeg ville sterilisert først, for så og slippe de ut. Vi ventet ett år, og hun ble veldig stedbunden og har oversikt over sin gård. Det er bare fordeler med å unngå en streifekatt
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Ok? Har snakket med flere nå som sier det bare er å venne dem til noen småturer ut fra de er 3 mndr gamle. Men jeg er veldig klar for innspill altså. Vil bare at de to små skal ha et godt liv. Føler at det er galt å bare holde dem inne siden de var vant til å gå ut og inn sammen med moren der de kom fra. Og de du har snakket med har helt rett. Dvs. du kan ha dem ute mye før det. Er helt enig med deg i at det er galt å ha katter inne hele tiden. Kattene vil utvide territoriet sitt etterhvert. Til å begynne med så er det ikke mer enn noen få m2 stort. Katter har duftkjertler som de bruker til å makrere mens de går når de er ute, Dette for at de skal finne tilbake igjen. Full bruk av disse duftkjertelen er ikke utviklet før katten er et drøyt år. Hvis katten din av en eller annen måte vil finne på å følge etter noen til et ukjent område, kan de hende den ikke finner hjem igjen. Dette skjer imidlertid i så få tilfeller, at det er et mye større overgrep mot katten å holde den innesperret et år, fremfor at den kommer seg på villstrå ute.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Hei:) Gratulerer med katt. Da min var kattunge fikk han gå littegranne ut når han var 3-4mnd. Da han var 5-6mnd var han ute mer. Første gangen var jeg og kjæresten min med han ut og lekte litt med han- noe han syntes var stas. Så ikke ut til å bry seg så mye skjønner du, ikke før han ble litt lei av å leke med oss. Da oppdaget han at han kanskje kunne gjøre litt andre ting ute;) Men tror at det er veldig opp til deg som kjenner katten din best, til å vite hva som er best for din katt. Var jo også sommer og varmt da vi gjorde det! Katter er også veldig forskjellige. Beste er å kastrert først, men om det er en hokatt er vel p-piller noe som funker i starten. Bare pass på at går man på det for lenge (3-5år?) er det stor risiko for livmorkreft og blodpropp. Lykketil:)
Arkana Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Vi har katteluke. Den har ikke magnet eller noe sånt, fordi jeg ikke vil ha halsbånd på kattene. De aller fleste av naboene her har en eller flere katter, men det er kun de to som bor aller nærmest som innimellom drister seg inn til oss. De gjør ikke noe galt her, bare titter litt rundt og lusker ut igjen. Når har imidlertid eierne fått sin egen katteluke, så besøkene har blitt betydelig sjeldnere.
Gjest Kari Skrevet 18. september 2008 #8 Skrevet 18. september 2008 Jeg velger å holde vår kattunge inne til han blir mellom 8 og 12 måneder for å unngå at han skal komme i kamp med større katter som skader ham eller skremmer han vekk fra hjemmet vårt. En kattunge bør ikke gå ute uten oppsyn før den er kastrert/sterilisert ved 6-8 måneders alderen. Kattunger har ingen stedsans og kan lett gå seg bort. Det er spesielt i denne alderen at mange katter går seg bort. Inntil katten er blitt moden til å være ute alene, kan du ha på kattungen en sele og gå tur med den. Dette er hentet fra Kattens Vern Katter utvikler retningssans først når de er 8-10 måneder gammel og må før denne tid være inne! Kattunger være inne til de blir kastrert. Deretter trenger de 14 dager til at såret skal gror etter operasjonen. Etter dette må du vise katten veien ut og inn igjen de første gangene. Dette er hentet fra FOD, foreningen for omplassering av dyr. Det er jo ikke noe absolutt eller noe krav, men retningslinjer som sikrer at små puser klarer seg fint når de først får gå ut. Frem til pusen vår er stor nok til det blir vi å følge ham små turer ut i sele.
katla Skrevet 18. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 18. september 2008 Takk for svar alle sammen Godt det ikke bare er jeg som er hysterisk redd for at de skal gå seg bort.
Gjest Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Jeg ville sterlisert de før du evt lar de gå ut. Jeg hadde ikke turt å ta sjangsen på at de ble borte for å parre seg og kanskje ikke fant veien tilbake. Men så lenge du er med ut i starte så greier de seg selv etterhvert. Bare la de vite at du er der og at du passer på de, og når de virker trygge nok på området og kanskje går noen turer på egenhånd så kan du skaffe kattelukke slik at de kan gå inn og ut som de ønsker. Enten kan du kjøpe luker med magnetbånd, om du syntes det går greit at kattene går med bånd, eller så kan du om du har penger bestille en av disse lukene som registrerer chip nr på katten din. Om de er chippet såklart da.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. september 2008 #11 Skrevet 22. september 2008 Jeg har katteluke til katten min. Hun maste veldig og krevde mye oppmerksomhet i forhold til det å gå ut/komme inn. Har kun hatt andre katter inne et par ganger. Det største problemet er at hun drar med seg så mye mus (oftest døde/noen ganger levende) inn. Og også fugler.
Chianty Skrevet 22. september 2008 #12 Skrevet 22. september 2008 Vi hadde gård utenfor til vår katt, han hadde altarnen å gå ut på for å vene seg til uteplassen. Vi slapp han ut enda mere da han var 4 mnd. han er også sterilisert- Syndtes det er for lenge at katter skal være inne til de er så gamle, mye bedre at dem får vent seg til uteplassen /plen før den alderen. Man får bare igjen for det senere.
Gjest Kari Skrevet 23. september 2008 #13 Skrevet 23. september 2008 Og jeg synes det er for ille å slippe ut for små katter som ikke kan forsvare seg og kanskje heller ikke finne veien hjem igjen om noe skulle skje. Til det har jeg lagt for mye tid, omsorg og penger i kattene mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå