Gå til innhold

Befølt på fest

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde en gang noen tall på dette, Care, men finner dessverre ikke dette igjen. I artikkelutdraget under brukes imidlertid ordet mange, noe som i mine øyne betyr relativt alminnelig, f.eks. mer enn 20-30 %.

Lystfølelser under overgrep

Mange som har vært utsatt for incest har opplevd lystfølelser i forbindelse med overgrep. Lystfølelsene kan oppstå ved overgrep fordi alle har områder på kroppen, for eksempel klitoris, hvor den seksuelle lysten kan aktiveres ved berøring.

Noen har bare opplevd lyst i begynnelsen, andre under hele overgrepet. En del har også fått orgasme. Dette kan resultere i at den utsatte føler seg mer "medskyldig". Dette kan igjen påvirke hvorvidt man opplever seg selv som "verdig" til å motta hjelp. Mange vil helst glemme at overgrep vakte lystfølelse og kan dermed legge lokk på voksen god seksuell lyst.

Det kan også skje at lystfølelsen i voksen alder blir synonymt med skam og skyldfølelse, og dermed noe negativt. Et godt utgangspunkt for positiv endring er imidlertid at man erkjenner de følelsene man faktisk hadde, og at man klarer å se at dette er naturlige følelser når kroppen stimuleres fysisk.

Ingen som er utsatt for incest er medskyldig i overgrep. Selv om et barn legger seg naken på gulvet og sier: "ta tissen din inn i min" og lignende, er det likevel den med mest makt/den voksne som er ansvarlig for at overgrep ikke skjer. Også når barnet selv oppsøker situasjonen eller overgriper, er det alltid bare den voksne som har ansvaret for at barnet eller ungdommens seksuelle grenser ikke krenkes.

Kilde: Kine Pretorius, SMI.

Kine Pretorius er utdannet barnevernpedagog og ansatt som sosialkonsulent ved Stiftelsen Støttesenter mot Incest - Oslo. Hun har hatt faste temakvelder på senteret om seksualitet fire ganger i året de siste årene. I tillegg har hun hatt enesamtaler og parsamtaler hvor brukeren selv har ønsket at samtalen skulle dreie seg om seksualitet.

Beklager, Hege, måtte bare. Skal slutte nå. :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har bare lyst å gi min støtte til Starfish og det hun har skrevet i denne tråden, jeg har lest gjennom hele, og har ikke på noen som helst måte fått følelesen av at noen her mener at overgrep er ok fordi det kan være en "positiv opplevelse" for barnet, forøvrig syns jeg at "positiv opplevelse"blir et helt feil ord (noen har skrevet det tidligere) Det at barn kan føle en motvillig-nytelse under overgrep, er negativt, fordi det er ikke på den måten man skal føle nytelse, og jeg tror det er med på å skape stor forvirring om det som skjedde for et barn, som ikke er stort nok til å forstå: "var godt eller ikke godt?", "var riktig eller galt?".

Skrevet

Retz vi vet dette med lyst og skyldfølelse. Du snakker også om skyld og ikke skyld. Jeg håper at vi alle er inneforståtte med hvor skylden ligger. Og at tallene er mange på de som føler lyst, bør du helst bekrefte før du uttaler seg. Jeg er opptatt av at man ikke uttaler seg hvis man ikke kan underbygge sine påstander. Man må også se at man fort kan ramle i fallgruven hvis man ikke fokuserer på at det faktisk er mange som ikke føler lyst og at de må bli tatt på alvor. Dessuten bør man ikke si at det er standar at barn føler lyst, slik som starfish gjør. Dette er et grovt eksempel på kunnskap anvendt på feil måte. Og det kan lett misforstås OG MISBRUKES.

Jeg er litt kjent med SSMI, da jeg var å feiret deres ett års dag der i forbindelse med jobb, og vet om disse temakveldene. Men nå er denne biten bare en fragment av det et overgrep innebærer, som smerte og sorg, angst, kontroll og mangel av kontroll, egenverd, kropp, selvskading, skader, urenhet osv.

Jeg gjentar meg igjen - fokuset blir feil

Skrevet
Dessuten bør man ikke si at det er standar at barn føler lyst, slik som starfish gjør.

Starfish sa også at det var standard at det samtidig føltes feil for barna. Hvordan skal dette kunne misbrukes? Tror du at en pedofil som leste innlegget ville gjort flere overgrep p.g.a. det som sto der? I såfall hadde denne personen kunnet vridd det meste til at overgrep var riktig.

Skrevet

Man må få lov til å feilformulere seg litt. Akkurat som at man må få lov til å korrigere når noe blir helt feil formulert.

Men virker litt som om man hele tiden prøver finne at Starfish har feil. Først ville dere ikke innse at hun hadde rett. Deretter går dere på formuleringen for å vise at hun i utganspunktet hadde feil i sitt utsagn pga formuleringen. Men hun har jo i ettertig gitt grundig forklaring på det hun mente, og andre har backet opp.

Overgrep skjer.

Ofre føler ofte skyld.

Ofre kan få orgasme -> mer skyld- og skamfølelse som overgriperen spiller på ("du likte det, du er en hore" osv).

Ofre har ingen skyld i at overgerp skjer.

Overgriperen er den skyldige.

Kan gi dere ett eksempel på overgrep hvor offeret er stuck i et dilemma:

En mor gir sin sønn ukepenger hver fredag dersom han onanerer til han får utløsning og orgasme foran henne.

Dette er et overgrep. Men man kan snu og vende på det det uendelige. Og dette er et virkelig tilfelle. Vet ikke hvor gammel denne gutten var. Man kan si han gjorde det på frivillig basis for å få pengene. Samtidig var det et overgrep hvor den voksne utnyttet barnet. Gutten fikk orgasme og likte ikke kroppens reaksjon på noe han ikke likte og følte var galt.

Gjest Anonym nå ...
Skrevet

Her er det jammen mange "bedrevitere" - Starfish har helt rett, barn har selvsagt seksuelle følelser. Selv har jeg onanert fra jeg var liten jente - tipper tilbake til 2-3-årsalderen, jeg har venninner som sier de har hatt det på samme måten. Det sier seg selv at selv barn har seksuelle følelser ... jeg har ihvertfall hatt orgasmer siden småbarnsalderen. Det er når det kommer voksne inn i bildet at ting blir feil - det må være skremmende for et barn å kjenne lystfølelse samtidig som han eller hun vet at dette er galt.

Men denne diskusjonen dreier seg ikke om pedofeli - den dreier seg om skyldfølelse eller mangel på skyldfølelse når man blir utsatt for et overgrep av seksuell art. Og det gjelder voksne folk i dette eksemplet - ikke barn ...

De som jobber med barn (eks. Care) har en sterk tendens til å overdramatisere og "forståihjelalt" ... mange ganger er løsningen mye enklere enn dere vil ha det til.

Barn har selvsagt seksuelle følelser - det er når voksne mennesker ser på barn som seksuelle objekter at det blir sykt ... og det vet barnet.

Gjest Embla s
Skrevet
De som jobber med barn (eks. Care) har en sterk tendens til å overdramatisere og "forståihjelalt" ... mange ganger er løsningen mye enklere enn dere vil ha det til.

.

..ja, og "sunn fornuft" og "folkelig synsing" har myyye større legitimitet enn det "de som jobber med barn" har... Det er slike holdninger som virkelig driver menneskene framover!

Skrevet

Hvorfor anonym akkurat nå??

Vel, hva har "forståsegpåihjelalt" med denne problemstillingen å gjøre?

Og hvilke løsninger er det du snaker om?

Barn har selvsagt seksuelle følelser - det er når voksne mennesker ser på barn som seksuelle objekter at det blir sykt ... og det vet barnet.

Ja, dette vet vi. Dette var et helt meningsløst innlegg, ikke kommer du med noe nytt, men henger deg opp i min person

Skrevet

:o Feilformulering eller ikke, alle har forstått poenget nå! Eller er det noe dere fortsatt er uenige om? Enig med Joplaya, jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...