Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 7. juni 2003 #21 Skrevet 7. juni 2003 Dette sjokkerere meg. Hvor har du dette fra? En slik generaliering er feilaktig og farlig. Yikes!!! Starfish vet du egentlig hva du sitter og sier. Dette at barn "liker det som skjer" er noe pedofile sier når de skal forsvare seg i retten. :o Minnie
Silfen Skrevet 7. juni 2003 #22 Skrevet 7. juni 2003 Dette sjokkerere meg. Hvor har du dette fra? En slik generaliering er feilaktig og farlig. Den er ikke feilaktig, men at det er feilaktig å rettferdiggjøre det er sant. Det er helt normalt for et eldre barn å reagere seksuelt på tilnærmelser. Når jeg sier barn, snakker jeg om opp til den seksuelle lavalder, altså ikke nødvendigvis en 2-åring. Vi er seksuelle vesner, selv barn. Det er ganske vanlig for eldre barn å føle skamfullhet nettopp fordi det å bli befølt kan være godt. Det er også derfor mange lar vær å si noe, fordi de oppfatter det som sin egen feil. Noe vi alle "normale" mennesker vet er feil.
Gjest care Skrevet 7. juni 2003 #23 Skrevet 7. juni 2003 At man liker det som skjer' date=' samtidig som det føles feil, er ofte standard når det gjelder overgrep mot barn.[/quote'] Jeg er så indignert over denne kommentaren at jeg anbefaler deg å slette den. At du insinuerere at barn som blir utsatt for overgrep, liker det, er uhørt. Hvis du ikke forklarer deg eller sletter det, bør moderator ta en titt inn her.
Gjest care Skrevet 7. juni 2003 #24 Skrevet 7. juni 2003 Den er ikke feilaktig, men at det er feilaktig å rettferdiggjøre det er sant. Det er helt normalt for et eldre barn å reagere seksuelt på tilnærmelser. Når jeg sier barn, snakker jeg om opp til den seksuelle lavalder, altså ikke nødvendigvis en 2-åring. Vi er seksuelle vesner, selv barn. Det er ganske vanlig for eldre barn å føle skamfullhet nettopp fordi det å bli befølt kan være godt. Det er også derfor mange lar vær å si noe, fordi de oppfatter det som sin egen feil. Noe vi alle "normale" mennesker vet er feil. Her prøver du å overføre begrepet "overgrep" til seksuell kontakt og det mener jeg blir feil. Du får rydde opp i begrepsbruken her. :x
Retz Skrevet 7. juni 2003 #25 Skrevet 7. juni 2003 Minnie & Care: Det som Starfish skriver om overgrepsofre (barn) og seksuell nytelse stemmer i mange tilfeller. De føler at kroppen sviker dem, og dette bidrar til å gjøre skammen enda større for dem det gjelder, og - i verste fall - hindre mange ganger barnet i å gi beskjed til voksne om overgrepet. Dessverre.
Zita Skrevet 7. juni 2003 #26 Skrevet 7. juni 2003 Det er velkjent dette med at overgripere unnskylder seg med at offeret egentlig likte det som skjedde. For enhver syk person kan det som er nysgjerrighet og/eller uklare oppfatninger av hva som er rett og galt av hva blir gjort mot en hos et barn - eller en sovende, beruset person - lett tolkes dithen. Nå kan nok Starfish svare for seg selv, men her er det snakk om hvordan overgriperen oppfatter situasjonen - og hvordan offeret opplever det - i mine øyne. To forskjellige verdener. Og at det er så forskjellig, er absolutt ingen unnskyldning for overgrepet! Ethvert menneske med et minimum av gangsyn vil vite at barn holder man seg langt unna! Det samme gjelder for sovende personer som ikke har gitt sitt samtykke.
Silfen Skrevet 7. juni 2003 #27 Skrevet 7. juni 2003 Jeg skjønner ikke helt hva du har problemer med, Care. Et overgrep er ALDRI riktig, men at et overgrep KAN medføre seksuell nytelse, det skjer.
Gjest care Skrevet 7. juni 2003 #28 Skrevet 7. juni 2003 Et overgrep er ALDRI riktig' date=' men at et overgrep KAN medføre seksuell nytelse, det skjer.[/quote'] Nytelsen er et sterkt ord. Noen forskere tar i bruk begrep som "positiv opplevelse", men det faktum at alle som blir utsatt for overgrep sliter med senskader - både fysisk og psykisk. Dette argumentet at barn får nytelse i en overgrepssituasjon, er et etterlengtet påstand fra pedofile trakter. Et slikt overgrep er en krenkelse og når man vet man blir krenkte vil dette skape en skyldfølelse. Selv om noen prosenter av dem som blir utsatt for overgrep føler lyst, bør den ikke stå som en generaliserende påstand
Silfen Skrevet 7. juni 2003 #29 Skrevet 7. juni 2003 Jeg proklamerer ingenting som en selvfølgelighet, men sånt skjer, det er et fakta. At noen velger å lukke øynene for det, fordi det er så jævlig ekkelt, kan ikke jeg noe for. At pedofile bruker at barn nyter det som en unnskyldning for sine overgrep, har jeg ALDRI sagt noe her om at jeg godtar. Ok, jeg burde kanskje si positiv opplevelse. Du har rett i at det er et bedre ord. Beklager at jeg ikke tenkte på det.
Zita Skrevet 7. juni 2003 #30 Skrevet 7. juni 2003 Perverse griser klamrer seg til selv "positiv opplevelse" som en redningsbøye. Poenget er at friske mennesker må klare å se at selv da blir et overgrep utført.
Retz Skrevet 7. juni 2003 #31 Skrevet 7. juni 2003 Care: Barna ser heller ikke på selve overgrepet som en positiv opplevelse, men de kan reagere "positivt" rent fysisk. Motreaksjonen kan bli at barnet spalter hode/kropp, i ekstreme tilfeller at det også dissosierer. At så mange finner det vanskelig å forstå dette fenomenet bidrar dessuten til å opprettholde, og øke, følelsen av skyld og skam hos barnet.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2003 #32 Skrevet 7. juni 2003 Starfish - av en eller annen grunn så er det mennesker her som ikke klarer å godta påstanden din som et faktum - de tillegger deg det som en mening. Det ER faktisk tilfelle det som Starfish her forteller, enten man liker det eller ikke. Kroppen din kan faktisk forråde deg og føle nytelse selv om hodet ditt er fullstendig i mot det som skjer. Det er forskjell på fysisk og psykisk nytelse, og de to behøver faktisk ikke gå hånd i hånd. At dere ikke liker disse fakta, eller kan forstå at det faktisk kan skje, er så sin sak, men det er ingen vits i å krangle på dem. Det som personen som startet denne debatten opplevde er hun faktisk heller ikke alene om, og det er flere ofre for overgrep som har følt det samme. Opphisselsen og den fysiske nytelsen kan rett og slett være et resultat av... ikke frykt nødvendigvis, men en slags spenning. Spenningen kan godt være negativt ladet, men den kan allikevel gi seg utslag i seksuell opphisselse. På samme måten som at de fleste overgrep heller ikke handler om sex, men om makt og maktmisbruk. Overgriperen blir opphisset av selve makten i situasjonen, og ikke av det seksuelle. Skjønte dere dette - eller ble det bare enda mer uforståelig? Lev noen år, les litt mer - vær litt nysgjerrig på ting, også det dere finner negativt, så får dere litt mer i kofferten deres dere også.. Ha også litt medfølelse med dem dette kan skje med, i stedet for å stemple dem som voksne mennesker som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Det foregår mye rart i forskjellige menneskers psyke, årsakene vet de utenforstående ikke noe om. Kryp ned fra de høye hestene deres, slå blikkene skamfullt ned og be denne unge kvinnen om unnskyldning for kommentarene deres. Dere VET ikke hva dere snakker om!!
Zita Skrevet 7. juni 2003 #33 Skrevet 7. juni 2003 Ha også litt medfølelse med dem dette kan skje med, i stedet for å stemple dem som voksne mennesker som ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Her føler jeg meg truffet, Mysepusen, da jeg er den eneste som direkte har brukt "et menneske som ikke er i stand til å ta vare på seg selv" i tråden her. Jeg står fast ved at dette gjelder i tilfeller der personen sov og muligens var beruset. Hvor min sympati ligger, skulle forhåpentligvis likevel ha kommet klart fram i mine innlegg.
Zita Skrevet 7. juni 2003 #34 Skrevet 7. juni 2003 Så du mener at hennes oppførsel var helt akseptabel? Beklager men jeg synes så absolutt ikke det. Minnie Forhåpentligvis har du allerede lest svaret mitt ut av innleggene mine, men i klartekst: Den eneste som har gjort noe uakseptabelt her, er den som klådde.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2003 #35 Skrevet 7. juni 2003 Forhåpentligvis har du allerede lest svaret mitt ut av innleggene mine, men i klartekst: Den eneste som har gjort noe uakseptabelt her, er den som klådde. Zita, jeg er forøvrig enig med deg at den som sover er ute av stand til å ta vare på seg selv. Om man våkner av å bli klådd på, og kroppen liker det og svarer med en orgasme, når verdens moralister mener at man burde lappa til fyren, er en privatsak - vi har alle våre personlige grenser, og ingen har lov til å stå utenfor å si at noen i det tilfelle ikke er i stand til å ta vare på seg selv - trodde det var omtrent det du mente. Hvis jeg tok feil så er jeg glad. Og føles det godt så føles det godt - hva pokker er galt i det? HVEM har noe med det? Hvem bestemmer at det er uakseptabelt at man lar det skje? Deler av innlegget er fjernet. Vi diskuterer sak, ikke person. Lea (moderator)
Zita Skrevet 7. juni 2003 #36 Skrevet 7. juni 2003 Mysepusen: Ingen er forpliktet til å lappe til en fyr for slik oppførsel - i mine øyne. Å tie er heller ikke å samtykke i en slik handling - for meg. Du kan altså være glad
starie Skrevet 7. juni 2003 #37 Skrevet 7. juni 2003 Hvis man våkner og ikke liker det sier man i fra. Enkelt og greit.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2003 #38 Skrevet 7. juni 2003 Hvis man våkner og ikke liker det sier man i fra. Enkelt og greit. Og det tror jeg skjer helt av seg selv... i ren refleks nærmest...
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2003 #40 Skrevet 7. juni 2003 Starfish har faktisk rett. Kroppen reagerer ofte på seksuelle stimuli selv om det er overgrep. Det gjør bare skyldfølelsen større. Det er ikke så veldig uvanlig at overgrepsofre får orgasme f.eks., men overgrep er det jo samme søren! Tenk dere en ung gutt f.eks., kjønnsorganet hans reagerer på stimuli enten han vil eller ikke, det betyr jo ikke at det ikke er overgrep når noen tråkker over hans grenser og gjør ting med ham som han ikke ønsker. Jentekropper også reagerer på seksuelle stimuli. Det er en vanlig følelse blant overgrepsofre at kroppen "forråder" dem. Det gjør det også ekstra vanskelig å si fra tril andre og å be om hjelp. De føler ofte at de hadde skyld i det som skjedde selv. Dette er et svært komplisert tema. Etter min mening er de pedofile så avstumpet og innsnevret i følelseslivet sitt at de ikke ser at de gjør barna vondt. En eventuell fysisk reaksjon fra barna er med på å "bekrefte" for dem selv at barnet er "med på" det. Noe som selvsagt er helt feil!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå