Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #41 Del Skrevet 8. juni 2003 Forskning viser at de fleste barn opplever et overgrep som en krenkende handling. Vi må huske på at det bare er et fåtall personer som sier de har hatt en positiv opplevesle. I denne tråden blir dette fremhevet slik at det skulle være gjeldende i mange overgrep. Rezt skrev: Barna ser heller ikke på selve overgrepet som en positiv opplevelse, men de kan reagere "positivt" rent fysisk. Motreaksjonen kan bli at barnet spalter hode/kropp, i ekstreme tilfeller at det også dissosierer. At så mange finner det vanskelig å forstå dette fenomenet bidrar dessuten til å opprettholde, og øke, følelsen av skyld og skam hos barnet. Dette er riktig. Hvis jeg kan trekke dette litt lenger så mener jo faktisk Langfeldt med flere, at positive opplevelser kan skaper ulike legninger. F.eks. hvis smågutter opplever lyst i overgrepet med menn, så er dette hans teori på hvordan homofili oppstår. Mysepusen skrev: At dere ikke liker disse fakta, eller kan forstå at det faktisk kan skje, er så sin sak, men det er ingen vits i å krangle på dem. Dette handler ikke om å innse eller ikke innse. Dette gjelder i mitt tilfelle om hvordan starfish orda seg i begynnelser: Hun sier: At man liker det som skjer, samtidig som det føles feil, er ofte standard når det gjelder overgrep mot barn. STANDARD ER DET ABSOLUTT IKKE. Innse at det er et faktum og ikke gjør dette til en generalisering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 8. juni 2003 #42 Del Skrevet 8. juni 2003 Akkurat hvor vanlig dette er, har jeg ingen tall på, men da emnet ennå er såpass tabubebelagt vil jeg tro at det finnes en del mørketall her. Mennesker som har vært utsatt for overgrep trenger ofte lang tid i terapi før de føler seg trygge nok til å fortelle om overgrepet. Det samme gjelder i forhold til familie og venner. Det er vanlig at de tester ut omgivelsenes reaksjoner ved - i første omgang - å legge det fram som en engangsforeteelse, for så å avdekke ytterligere hvis personen de betror seg til viser evne til empati og unngår å "overreagere". Å fortelle om egen lystfølelse i forbindelse med overgrepet, er det siste de gjør! Skammen er kolossal i utgangspunktet, om de ikke i tillegg skulle innrømme at de "likte" det. Tendensen er likevel at jo lenger man går i terapi hos en terapeut man har tillit til, desto større er sjansen for at man våger å snakke om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #43 Del Skrevet 8. juni 2003 Vel, det du sier her, vet vi. Årsaken til at jeg reagerte på starfishs innlegg var måten hun ordla seg på. Hvor enn mye vi vet om dette med overgrep, blir det feil å fremstille begrepet "lyst" i denne sammenhenge, fordi det er ikke lyst i den forstand at man vil mer. Berøring er godt, men det er ikke alltid man har lyst på berøring og ikke fra alle heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 8. juni 2003 #44 Del Skrevet 8. juni 2003 Berøring er godt' date=' men det er ikke alltid man har lyst på berøring og ikke fra alle heller.[/quote'] Nemlig! Jeg tror vi egentlig er enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #45 Del Skrevet 8. juni 2003 Jeg blir fan ikke ferdig med dette tema ......og en annen ting....man skal ikke slenge rund seg med begreper hvis man ikke helt forstår konseptet det skal brukes i..... Retz: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #46 Del Skrevet 8. juni 2003 Nei, du er flink å kverulere nå. Jeg er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #47 Del Skrevet 8. juni 2003 Nei, du er flink å kverulere nå. Jeg er ferdig. Jeg trodde at vi var enige med å ikke gå på person, men å holde oss til saken. Dette er andre gang du kommentere meg som person i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. juni 2003 #48 Del Skrevet 8. juni 2003 Vi er seksuelle vesner' date=' selv barn.[/quote'] Barn er IKKE seksuelle vesner! De fleste barn er riktignok nyskjerrige på sin egen og andre jevngamle sin kropp (eks: leke doktor), men barn er ikke seksuelle vesner av den grunn. De fleste barn kan imidertlig føle noe tilnærmet lyst når de tar på seg selv, men de vet allikevell at når andre tar på dem på samme måte så er det galt. Hva var forresten den opprinnelige problemstillinga, igjen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2003 #49 Del Skrevet 8. juni 2003 Opprinnelig problesmtilling: hun har blitt befølt til orgasme - av en fremmed hun ikke aner hvem er - mens hun sov - på fest. Hun likte det, men føler seg billig. Hun lurer på om andre har opplevd det samme. Jeg svarte i går, men det har blitt slettet, så jeg svarer igjen: Ja!! Jeg elsker å bli befølt til orgasme av folk jeg ikke kjenner når jeg er på fest!! Jeg syns at det at dette skjer mens jeg sover, bare gjør det hele ekstra spennende, liksom ikke vite hvem som klår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #50 Del Skrevet 8. juni 2003 Det er fullstendig normalt for et barn helt ned i ett-års alderen å onanere, på sin egen måte. Derav seksuelle vesner, noe som er noe HELT ANNET enn en person som har sex, en person som er sexy osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2003 #51 Del Skrevet 8. juni 2003 Det er fullstendig normalt for et barn helt ned i ett-års alderen å onanere, på sin egen måte. Derav seksuelle vesner, noe som er noe HELT ANNET enn en person som har sex, en person som er sexy osv osv. Hvorfor maaaser du om dette hele tiden? Det er fakstisk en DRØY avsporing fra trådens tema, tror jeg skal klage til moderator snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Retz Skrevet 8. juni 2003 #52 Del Skrevet 8. juni 2003 MarianneE: Selvsagt er barn seksuelle vesener i den forstand at de føler lyst - og ikke bare "tilnærmet" - ved berøring. Hvor i all verden har du fått idéen om at barn ikke har seksuelle følelser fra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #53 Del Skrevet 8. juni 2003 Hvorfor maaaser du om dette hele tiden? Det er fakstisk en DRØY avsporing fra trådens tema, tror jeg skal klage til moderator snart. Du får gjøre det. Jeg ser ikke på det som en avsporing. Om du ser mitt første innlegg om barn og seksuell nytelse, ser du at jeg prøver å knytte det opp til utsagnene fra trådstarter. Det har en sammenheng, men sammenhengen blir ikke godtatt av enkelte, derfor diskuteres den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. juni 2003 #54 Del Skrevet 8. juni 2003 Opprinnelig problesmtilling: hun har blitt befølt til orgasme - av en fremmed hun ikke aner hvem er - mens hun sov - på fest. Hun likte det, men føler seg billig. Hun lurer på om andre har opplevd det samme. Jeg svarte i går, men det har blitt slettet, så jeg svarer igjen: Ja!! Jeg elsker å bli befølt til orgasme av folk jeg ikke kjenner når jeg er på fest!! Om du har opplevd dette, og synes det er helt greit, more power to you, Embla! Sjøl har jeg aldri opplevd dette, og ville heller ikke satt pris på det. Med mindre personen var mannen min da. Hmmmmm Men helledussen, om hun likte det, så gjør da ikke det noe. Ikke så lenge hun vet og si ifra når hun synes det går for langt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2003 #55 Del Skrevet 8. juni 2003 Du får gjøre det. Jeg ser ikke på det som en avsporing. Om du ser mitt første innlegg om barn og seksuell nytelse, ser du at jeg prøver å knytte det opp til utsagnene fra trådstarter. Det har en sammenheng, men sammenhengen blir ikke godtatt av enkelte, derfor diskuteres den. Nehei, men at jeg bekrefter Gjest sine uttalelser - DET må slettes!!!! Hvorfor det, Starfish? Plaget det deg? Jeg tror du må sette meg inn i KG reglene slik DU tolker og håndhever dem, så jeg ikke tråkker i salaten igjen og igjen og igjen.... Gidder du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #56 Del Skrevet 8. juni 2003 Vi er seksuelle vesner' date=' selv barn.[/quote'] Her er en nytt eksempel på at starfish ikke klarer å skille ut begreper fra kontekst. Man kan ikke snakke om seksuelle vesner i den forstand som man snakker om seksualitet hos voksen. Alle opplever lyst i en eller annen sammenheng, men å kalle det en seksuell lyst blir faktisk etnosentrisk. Voksen menneskers seksualliv kan ikke overføres til barn. Dette er en stor misforståelse. Jeg liker ikke den holdningen starfish har her, og heller ikke måten hun sier det på. Dette er manipulerende grenseoverskridelser. :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #57 Del Skrevet 8. juni 2003 Nehei, men at jeg bekrefter Gjest sine uttalelser - DET må slettes!!!! Hvorfor det, Starfish? Plaget det deg? Jeg tror du må sette meg inn i KG reglene slik DU tolker og håndhever dem, så jeg ikke tråkker i salaten igjen og igjen og igjen.... Gidder du? Ærlig talt Embla S. Har jeg skrevet at Embla S sine innlegg måtte slettes? Nei, jeg rapporterte et regelbrudd og det ble etterfulgt. Hva er det du og dine prøver på? Lage mer dårlig stemning? Jeg kommer hvertfall ikke til å sitte og hisse meg opp over disse plutselige angrepene, når jeg har skrevet under på at jeg vil forsøke det motsatte. Sorry, det funker simpelthen ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 8. juni 2003 #58 Del Skrevet 8. juni 2003 Jeg liker ikke den holdningen starfish har her' date=' og heller ikke måten hun sier det på. Dette er manipulerende grenseoverskridelser. :x[/quote'] Jeg må støtte Care i dette, dine uttalelser i denne tråden er virkelig opprørende lesning Starfish. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 8. juni 2003 #59 Del Skrevet 8. juni 2003 Ja, jeg er skyldig i å ikke ordlegge meg slik dere ville gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 8. juni 2003 #60 Del Skrevet 8. juni 2003 Starfish skrev: Mine innlegg representere langt fra et pedofilt syn. At du i det hele tatt våger å si noe sånt, er meget på kanten. Gå inn i deg selv og spør deg hvorfor du egentlig reagerer slik på noe som faktisk til tider er et faktum. Jeg har sagt det før. Jeg reagerer fordi du blander begreper. Det er svært uheldig, spesielt for mennesker som ikke forstår hva og hvor fokuset skal settes. Det er svært viktig å skille mellom barns og voksnes seksualitet. Men desverre er det mange voksne som velger å misforstå de unges oppførsel (utfordrende kledd osv), og noen unge opplever sin seksuelle debut i form av overgrep i ung alder. Mitt poeng er når man gjør barn til seksuelle objekter slik du gjør, er det veldig mange som velger å tro at barn har lyst og at de er seksuelle vesener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå