Gå til innhold

Naturlig mat

Gjest Gjest_Beatrice_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Beatrice_*
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å prøve å kutte ut det meste av ferdigmat, posegryter, posesauser, frossenpizzaer osv. Nå skal vi over på sunn og naturlig mat, basert på "ekte" råvarer.

Men vi har ikke tid til å bruke timesvis på middagen på hverdager, så jeg må tenke ut noen smarte løsninger. En ting jeg skal gjøre er å lage en diiiiger porsjon tomatsaus (til pizza og pasta) og fryse det ned porsjonsvis. Da er det bare å ta det ut av frysen dagen i forveien, så har man en enkel "ferdigsaus" til middag når man kommer sliten hjem fra jobben.

Men hva mer egner seg til frysing? Mat som ikke blir kraftig redusert av å være dypfryst. Er det noen som har gode tips til sauser, basis til gryteretter osv som egner seg til frysing?

Skrevet

Omtrent alle typer hjemmelagde supper og gryter egner seg til frysing. Det er en annen tråd på forumet om dette også akkurat nå, du får mange gode tips der.

Jeg lager all mat fra bunnen, og har flere dager i uken der jeg trenger å lage mat fort. Da lager vi feks:

- Supper, feks grønnsaksbaserte purésupper (blomkål, purre/potet, kikert/purre, div. rotgrønnsaker, gresskar...), eller tomatbaserte supper, gjerne med linser eller bønner fra boks i - da blir de mer mettende. Man kan også bløtlegge og koke store porsjoner tørkede bønner og fryse i passende porsjoner. Gjerne brød til.

- Enkle pastaretter - mange blir ferdige på den tiden det tar å koke pasta. Noen eksempler.

- Omelett med grønnsaker (purre, squash, spinat, paprika... ), bacon/chorizo e.l. (eller dropp kjøtt) og ost (feta, chèvre, parmesan), og grønn salat til.

- Wok med rent kjøtt eller fisk, masse grønnsaker og nudler.

Ellers kan faktisk rent kjøtt og fisk med grønnsakstilbehør være skikkelig rask mat. Fileter er gourmetfastfood! Noen eks:

- Stekt hvit fiskefilet med sitronbåter og ertepuré (frosne erter kokes opp og moses med stavmikser sammen med litt crème fraiche, salt/pepper og parmesan)

- Ovnsbakte stykker av laksefilet (10-15 min i ovnen ved 180-200 g), sitronbåter og kokt blomkål og brokkoli, evt blomkålpuré. Tzatziki til, om du vil. Sautert spinat vil også passe godt i tillegg til begge rettene. Alt vil bli ferdig på den tiden det tar å tilberede fisken.

- Stekte eller grillede (i grillpanne) lammekoteletter med hummus (av kikerter fra boks, velg noen som bare inneholder kikerter, vann og salt) og tomatsalat. Ferdig på et kvarter maks!

- Biff med enkel salat. Sleng gjerne ting som ristede pinjekjerner og avokado i salaten, så blir den mer mettende.

Skrevet

PS: Glemte å nevne salater, som også er ypperlig til rask middag, ikke minst om sommeren. Grønn salat (raskest), couscous, fullkornspasta eller små nypoteter som basis, friske grønnsaker og gjerne urter etter smak, og noe som metter:

- tunfisk, strimlet kyllingbryst eller svinefilet som stekes raskt, rosastekt biff i tynne skiver, varmrøkt laks/makrell, røkelaks, kokte egg i båter...

- feta, chèvre, halloumi, høvlet parmesan eller annen ost

- avokado, oliven, artisjokkhjerter fra boks

- bønner, kikerter etc

- pinjekjerner, valnøttkjerner etc

Flere oppskriftsidéer.

Skrevet

Å fryse ned pastasaus er genialt. Hvis du har tid og tålmodighet så er det jo kjempefint å koke kraft/buljong - den passer seg igrunn selvså fort alt er puttet i gryta. Frys ned i blokker eller i isposer så har du en kube eller to til saus eller gryter.

Kjøttkaker/Karbonader er supergreit å lage mange av når man først er igang - jeg klarer ikke de sprettne ballene til Gilde men hjemmelagede kjøttkaker er godt - både i saus og på brødskiver.

Pannekaker kan fint fryses - legge gladpack i mellom så får man det fra hverandre hvis ikke alle skal tines samtidig.

Jeg pleier å steke karbonadedeig å fryse ned i posjoner - til taco blander jeg det med squash og aubergine og varmer i pannen tar ca 6 min mens jeg kutter grønnsaker. Kan brukes til endel andre ting også.

Lasagne kan fint fryses, sammen med gratenger (fisk, brokkoli)

En ting til sist - selv om det ikke er frossenmat:

Strimle kyllingfilet og stek i pannen (helst med wokolje) sammen med grønn currypasta i noen minutter, spe med 1 boks kokosmelk og tilsett frosne erter, soyabønner, grønne bønner eller hva man har i fryseren. Dette kan trekke mens du koker ris - kjempegodt og ferdig på 20 min.

Skrevet

Fiskekaker man lager selv egner seg ypperlig til frysing.

Skrevet

En ting jeg synes er lurt er å kjøpe verpehøns, hel kylling eller kyllinglår, og lage kraft på dem. Når kjøttet begynner å falle av beina (etter et par timer) tas kyllingbitene ut av kraften og avkjøles litt. Man plukker kjøttet av beina. Kraften siler man av, avkjøler, og setter i kjøleskapet over natta. Neste dag taes fettlokket av, og kraften reduseres.

Både kyllingkraft og kokt kyllingkjøtt egner seg veldig godt for nedfrysing. De kan f.eks. brukes sammen i kyllingfrikassé eller i kyllingsuppe (når man har både kraft og ferdigkokt kjøtt tar dette veldig kort tid å lage), eller de kan brukes hver for seg: Kraften kan brukes i supper, gryter og sauser. Kjøttet kan brukes i paier, tex-mex, påleggssalater for å nevne noe.

Skrevet

Jeg skal lese denne tråden skikkelig, men nøyer meg med å få den på mine innlegg.

Mulig jeg har noe å bidra med også. :)

Skrevet

Noen som kan tipse om noen nettsider med oppskrifter på supper laget fra bunnen av.

Noen som er enkle å forstå for en grönnskolling på området og som da helst også er på norsk? :)

Skrevet
Noen som kan tipse om noen nettsider med oppskrifter på supper laget fra bunnen av.

Noen som er enkle å forstå for en grönnskolling på området og som da helst også er på norsk? :)

Denne, kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...