Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min leier en leilighet som vi har fått vannskade på, den er ganske omfattende og vi har sagt opp leiligheten og skal flytte snart, dvs vi bør begynne å pakke og gjøre klart mest mulig så vi kommer oss ut snarest. I tillegg har vi en tyrann av en huseier som kommer og går med håndverkere i tide og utide (greit nok det, men vi mener hun kan si fra om det så bare er 10 min før, og ikke komme kl 09.00 på en fridag og låse seg inn med en fremmed i hus).

Tidligere i uka fortalte samboeren min at han reiser bort til helgen på guttetur, dvs en tur han har planlagt ETTER denne situasjonen oppsto.

Jeg kjenner jeg blir litt skuffa og irritert over at han bare stikker av en hel helg og lar meg sitte igjen i leiligheta når omstendighetene er sånn. Greit nok, vi skal ikke ut denne helga, og jeg har ingenting i mot at han drar på guttetur, det er omstendighetene rundt dette. Det sliter i tillegg en del på forholdet vårt å være i en slik situasjon, og jeg skulle egentlig ønske han prioriterte oss og kanskje så det at det er heller jeg og han som trenger å komme oss vekk litt sammen...

Synspunkter? Overreagerer jeg eller burde han utsatt turen en måned til alt dette var over?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutteturer er, som du selv sier, greit, men under slike omstendigheter hvor dere faktisk har en del dere burde ha fått gjort når dere har fri, hadde jeg nok blitt griseforbanna og fortalt han teksten. Hadde han allikevel dratt, hadde jeg tatt unna det som var min andel av arbeidet i helgen, og forventet at han var ferdig med sin andel innen neste fredag uten at det gikk utover meg og mitt liv i leiligheten. Noe jeg naturligvis hadde fortalt han før han dro.

Skrevet

Jeg hadde blitt sint, og oppfattet det som respektløst at han bare dro midt i en slik periode. Han burde vært hjemme hos deg, og vært med på å pakke og gjøre klart til flytting. Enkelte menn er så egoistiske at det er kvalmt.

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg hadde også blitt irritert.

Men har du sagt det til ham? Av og til så skjønner ikke gutter hva vi jenter er irritert over. Det kan hende at han ser det på en annen måte.

Jeg er sikkrt på at hvis du sier til ham at du mener det er upassende at han drar denne helga så vil han nok endre mening.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Et innspill fra en mann;

Mener du han bør være hjemme på grunn av at dette er en følelsesmessige belastning for deg? Har du i så fall kommunisert det?

Som mann så oppfatter jeg dette som en praktisk situasjon - vannskade på leilighet og dere skal flytte ut. Det betyr at ting må pakkes. Utover det så ser jeg ikke noe problem.

Så lenge han ikke forventer at du skal pakke alt mens han er på guttetur så ser jeg ikke problemet.

Gjest Gjest_jente_*
Skrevet
Et innspill fra en mann;

Mener du han bør være hjemme på grunn av at dette er en følelsesmessige belastning for deg? Har du i så fall kommunisert det?

Som mann så oppfatter jeg dette som en praktisk situasjon - vannskade på leilighet og dere skal flytte ut. Det betyr at ting må pakkes. Utover det så ser jeg ikke noe problem.

Så lenge han ikke forventer at du skal pakke alt mens han er på guttetur så ser jeg ikke problemet.

Hun sier også at det sliter en del på forholdet deres å være i en slik situasjon, så det er ikke bare henne og det praktiske det går på, det går på selve forholdet. Bare nevner det.

Selv hadde jeg også blitt irritert. Skjønner at han kanskje synes det er greit å få litt "fri" fra ting hjemme, men jeg er enig i at han kanskje burde tatt "fri" sammen med deg, og ikke latt deg sitte igjen med alt tredd nedover hodet.

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Hun sier også at det sliter en del på forholdet deres å være i en slik situasjon, så det er ikke bare henne og det praktiske det går på, det går på selve forholdet. Bare nevner det.

Det er vel strengt tatt hennes oppfatning, er det ikke?

Uansett går det under punktet med kommunikasjon - kanskje han ser for seg at det er bedre å få en timeout fra hverandre, fremfor å sitte oppå hverandre i en vannskadd leilighet.

Så lenge han ikke dumper hele jobben på henne så ser jeg ikke helt at han gjør noe galt, SPESIELT når hun ikke har sagt noe til han.

Skrevet

Har forklart han hva jeg synes, at jeg synes det er dårlig gjort å reise bort når ting er som de er, men det virker som han ikke skjønner det. Bare for å understreke det; jeg har ingenting i mot turen i seg selv, det er at han drar nå som vi skal flytte. Kan ikke nekte for at det hadde vært deilig å bare forlatt kåken for en helg, men ikke å la han være igjen alene der. Jeg mener han kan ta den turen på et par uker, da vi er ferdig med å flytte.

Det handler ikke så mye om at det er en følelsesmessig belastning for meg, for det går egentlig ganske greit, det handler mer om at vi er to om dette og at vi kanskje heller burde stått på sammen nå når det gjelder. Vi har ganske fult opp i ukene med jobb, og når vi kommer hjem er vi ofte slitne, derfor hadde jeg et håp om at vi kunne ordne mest mulig mens vi hadde fri nå i helgen. Så nei, det er ikke på grunn av mine følelser jeg mener han burde holde seg hjemme, men på grunn av mine praktiske og fremsynte sider (og at det virker litt for lettvindt å bare stikke av på den måten..) .

Er så rart han må ta det akkurat denne helgen, hva med alle helgene som kommer etter månedskiftet?? :sukk:

Skrevet

Selv hadde jeg også blitt irritert. Skjønner at han kanskje synes det er greit å få litt "fri" fra ting hjemme, men jeg er enig i at han kanskje burde tatt "fri" sammen med deg, og ikke latt deg sitte igjen med alt tredd nedover hodet.

Det er vel strengt tatt hennes oppfatning, er det ikke?

Uansett går det under punktet med kommunikasjon - kanskje han ser for seg at det er bedre å få en timeout fra hverandre, fremfor å sitte oppå hverandre i en vannskadd leilighet.

Så lenge han ikke dumper hele jobben på henne så ser jeg ikke helt at han gjør noe galt, SPESIELT når hun ikke har sagt noe til han.

Jeg har snakket med han, og jeg sa min mening med en gang han allerde hadde arrangert denne turen. Det at det har slitt på forholdet er noe vi begge er enige om, og bare et par dager før han bestemte seg for dette snakket vi om at vi må bli flinkere til å finne på ting sammen. Han har også nevnt denne turen til meg før skaden i leiligheten, men når den situasjonen oppstå snakket vi løst om at slikt fikk vente til vi hadde fått flyttet og kommet oss i orden på ny plass.

Tanken min er da ikke å sitte oppå hverandre i leiligheten, men pakke mest mulig så vi slipper stresse så i uka som kommer, eller kanskje dra bort sammen å lade batteriene.

Skrevet
Et innspill fra en mann;

Akkurat dette tenkte jeg også, og jeg er kvinne.

Ser heller ikke problemet, med mindre dere hadde tenkt å bruke helgen til å pakke eller noe. At du opplever det som en slitsom situasjon sånn ellers, bør ikke ha så stor betydning. Det er hva du gjør det til. Ta deg en jentetur på byen eller på tur du også vel...og gi blaffen i leiligheten og huseieren denne helgen.

Hvis planen var at dere skulle pakke og flytte ut rett etter helgen, så skjønner jeg problemet...

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Tanken min er da ikke å sitte oppå hverandre i leiligheten, men pakke mest mulig så vi slipper stresse så i uka som kommer, eller kanskje dra bort sammen å lade batteriene.

Hva sier han om du sier dette til han da?

Skrevet

Jeg liker ikke være en sånn kjæreste som nekter han å gjøre slike ting, men at han heller ser det selv at dette passer ikke. Jeg har derfor bare sagt min mening, men jeg bestemmer ikke over han.

Heldigvis når vi kom hjem fra jobb igår hadde han avlyst hele greia, og blitt enig om å ta det igjen :) Han hadde ikke tenkt på at det ikke var så lenge til vi måtte flytte osv., men at nå skal de jammen få gjennomført den gutteturen de har snakket om så lenge!

Så heldigvis ble ikke jeg den store stygge ulven, og i helgen drar vi bort og koser oss sammen - av begge sin frie vilje! Og jeg slipper tenke på at jeg har nektet han noe som helst ;)

Skrevet (endret)

Nå blir dette litt OT, men huseieren har faktisk ikke lov til å ha nøkkel til leiligheten når dere bor der.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet

Tror hun har lov til å ha nøkkel i tilfelle brann, vannskade osv., men utenom det har um ikke lov til å låse seg inn i leiligheten uten at vi skal ha beskjed 24 t før. Husleieloven er et fremmedord for henne, så nå som vi har skade låser hun seg inn og hun som hun vil, har prøvd å si at hun ikke har lov til det, men hun skjønner det ikke.. Vi har vel egentlig lov til å skifte lås på døra vår når hun misbruker bruken av nøklene sine. Synd man ikke kan be om referanse på huseierene slik som man kan på leietakerene.

Heldigvis skal vi flytte!!

Skrevet (endret)

Helt ærlig ser jeg ikke helt problemet. Reis vekk du og da vel? Besøk en venninne? Dra hjem til familie? Ta en frihelg du også, uten jobb, uten flytteesker. Det kan dere ta sammen til uka, til tross for jobb. Det må jo gjøres uansett! Dessuten er det hyggeligere å være to om flytteprosessen.

*Edit: Ser jeg ikke leste heeeele tråden ;)

Fint det løste seg på best mulig måte for dere da!

Endret av Caramela
Skrevet
Helt ærlig ser jeg ikke helt problemet. Reis vekk du og da vel? Besøk en venninne? Dra hjem til familie? Ta en frihelg du også, uten jobb, uten flytteesker. Det kan dere ta sammen til uka, til tross for jobb. Det må jo gjøres uansett! Dessuten er det hyggeligere å være to om flytteprosessen.

*Edit: Ser jeg ikke leste heeeele tråden ;)

Fint det løste seg på best mulig måte for dere da!

Signerer denne. Jeg har vært i den situasjonen et par ganger jeg også, der jeg og min partner har ulike meninger om prioriteringer. Jeg har innsett at jeg er litt for glad i å være tidlig ute med praktiske gjøremål, og har godt av å senke skuldra litt innimellom.

Jeg ville reist bort, eller glemt pakkingen helt til han kommer tilbake. Eller, hvis det reelt sett må gjøres noe i helgen, sagt; det er greit at du drar, men da håper jeg at det og det er gjort før helgen.

Har du det derimot veldig tungt på grunn av dette, og kvier deg fordi fremmede kan komme inn i leiligheten når som helst, ville jeg nok satt meg ned og forklart dette for samboeren. Har man respekt og forståelse for hverandre bør man være i stand til å gjøre en skikkelig avvieing mellom "mine og dine ønsker".

I tillegg ville jeg tatt en telefon til huseier. Jeg ville informert om at husleieloven krever at man tar kontakt så og så lang tid før man låser seg inn i leiligheten. Jeg ville videre sagt at du gjerne er samarbeidsvillig, og at du kan akseptere kort varsel i og med at situasjonen er som den er, men at hun likevel må gi beskjed i rimelig tid før hun låser seg inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...