Gå til innhold

Reise til Egypt 1 uke. vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør jeg vaksinere meg? Sjekket de forskjellige typene vaksine jeg trenger isåfall, det er Hepatitt A, poliomyelitt, difteri/tetanus, malaria. Hos Oslo kommunale vaksinasjonskontor (dit legen henviste meg) koster det flere hundre bare å komme inn, samt 3-400 kr. pr. vaksine. Det er jo kjempedyrt....

Er disse vaksinene nødvendige og er det virkelig så dyrt altså?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var i Hurghada for et år siden. Vi tok ingen sprøyter. Men ta med deg idoform og omodium da mange nordmenn slet med mageproblemer et par dager.

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_trine_*
Skrevet

Hei

Vi skal også til egypt (Hurghada) og har blitt anbefalt en drikkevaskine mot mageproblemer; ducoral. Denne er reseptbelagt, og koster noen hundrelapper pr. vaksine. NB! Skal drikkes i to omganger, så vær ute i relativt god tid

(miiiinst 7-8 dager før). Det er visst også viktig å bruke desifiserende servietter/håndkrem spesielt etter kontakt med penger.

Jeg gleder meg - god tur til deg også!

Skrevet

De fleste vaksinene varer i flere år -noen resten av livet, så om man har tenkt å reise litt er det ikke spesielt dyrt.

Det er uansett ikke noe jeg ville droppet. Selv har jeg brukt flere tusen kroner på vaksiner de siste årene, men nå er jeg "loaded", så nå trenger jeg ikke noe annet enn evt påfyll av stivkrampe og evt malariapiller på årevis.

Skrevet

Hepatitt A og kanskje drikkevaksine.

Jeg tok kun Hepatitt A. Om jeg tar påfyllingsvaksine innen 6 mnd (var det visst) så varer vaksinen i 20 år.

Ellers er det viktig å starte med Idoform ca 3 dager før avreise og fortsette med de mens du er på turen. Ta med deg Imodium som du kan ta om du blir dårlig i magen.

Skrevet

Her er de viktigste tipsene for å få feriemagen til å oppføre seg normalt:

Håndhygiene

Vask hendene godt og ofte, spesielt før du spiser og etter toalettbesøk. Ta med våtservietter (desinfiserende: fås kjøpt på Vita-butikkene og apoteket) til steder der hygienefasilitetene er dårlige.

Drikkevann

Ikke drikk vann fra kranen om du er usikker på vannkvaliteten. Kjøp vann på flaske, og sjekk at flaskekorken er plombert. Pass deg også for isbiter og vann fra mugge på restauranter. Be om vann med kullsyre for å være sikker på å slippe kranvarianten.

Ikke puss tennene i vann fra springen heller.

Mat

Den gode gamle huskeregelen om skrell det, kok det, stek det eller dropp det gjelder. Vær forsiktig med salater som kan inneholde bakterier både i vasket og uvasket tilstand. Hold deg til frukt som kan skrelles. Pass på at kjøtt og fisk er gjennomstekt eller skikkelig kokt. Vær forsiktig med bufféter og koldtbord der maten står lenge fremme i varmen og virker som gigantiske bakteriefarmer. Det samme gjelder mat laget av upasteuriserte melkeprodukter og egg

Skrevet

Vi var i fjor sommer, jeg tok ingen vaksiner. De vi reiste med tok drikkevaksinen. Ingen ble syke, men vi passet godt på hva vi spiste.

Skrevet (endret)

Det som dere uansett bør tenke på er at dere er vaksinert mot de vanligste barnesykdommene. De går ut etter 10 år, og det er alltid greit å være vaksinert mot dem uansett hvor du drar.

Vi reiser til Hurghada om 8 dager, og vi har tatt barnevaksinene om igjen og hep A+B. Selv om vi vil være nøye på mat og hygiene, kan det faktisk skje et uhell der du må på sykehus. Og der har de ikke de samme reglene ift til blod og nåler som her hjemme. Dermed kan du bli smittet med hep B gjennom blodoverføring.

Hep A+B (1 grunnvaksine+ 2 boostervaksiner) er som regel en livslang vaksinasjon...og det vil jeg si er en god invistering hvis du/dere liker å reise. Det er dyrt når du skal gjøre det.. men vil heller invistere i det, enn å risikere å bli alvorlig syk.

Endret av Litavesla
Skrevet

Jeg har vært i Egypt tre ganger uten å ha tatt vaksine. Man må være forsiktig med maten, det er helt sikkert. Idoform er et must, og husk på å få i deg ekstra salt da de har mye mindre salt i maten enn vi er vant til. Hvis du reiser mye er det nok lurt med hepatitt a vaksine som smitter gjennom drikkevann.

Gjest AnneShirley
Skrevet
husk på å få i deg ekstra salt da de har mye mindre salt i maten enn vi er vant til.

Hæ? Problemet er vel at folk flest får i seg alt for mye salt..

Skrevet
Hæ? Problemet er vel at folk flest får i seg alt for mye salt..

Du svetter mer når det er varmt. Da mister du også salt som er viktig for at du skal binde væsken du får i deg. ;)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Du svetter mer når det er varmt. Da mister du også salt som er viktig for at du skal binde væsken du får i deg. ;)

Ja, men man trenger ikke tenke på å få i seg ekstra salt..

Jeg vet at folk har tatt saltpiller før, men jeg trodde det var helt ute nå..??

Skrevet
Ja, men man trenger ikke tenke på å få i seg ekstra salt..

Jeg vet at folk har tatt saltpiller før, men jeg trodde det var helt ute nå..??

Det MaTilda kanskje mener er at det er såpass lite salt i maten der, at vi som ikke er vant til varme, blir fortere uttørket hvis vi ikke får oss nok salt. Det er sånn jeg tolker det i hvertfall.

Skrevet

Får man i seg for lite salt i varmen kan det bli mange slitsomme doturer for å si det slik..

Skrevet

Man trenger ikke ta saltpiller, ta heller litt salt på maten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...