Gå til innhold

Politisk uoverensstemmelse

Anbefalte innlegg

Gjest Frøken Frida
Skrevet

Jeg har en kamerat jeg har vært venn med siden ungdomsskolen, det vil si i nesten femten år. Vi har alltid vært veldig ulike, og i mange år har graden av kontakt vært sterkt varierende. Grunnen til at jeg har ønsket å holde vennskapet i hevd er nok først og fremst felles historie, og i senere tid også en felles hobby.

Min kamerat fullførte aldri noen utdannelse utover ungdomsskolen, og har siden den tid levd på ulike offentlige hjelpetiltak. Han har vært lite interessert i å prøve "kjedelige" jobber, men det skal også sies at han har slitt en del psykisk. Det har vi begge, men på ulike måter. Jeg ble ferdig med en lang profesjonsutdannelse for et år siden, siden da har jeg vært i jobb. I helgene er jeg ofte hjemme i barndomsbygda hvor min kamerat fremdeles bor.

For omtrent en uke siden kom vi opp i en politisk diskusjon. Min kamerat stemmer FrP, men har ingen argumenter for hvorfor utover at han ikke liker utlendinger som får alt opp i hendene etc. etc. Jeg innrømmer glatt at jeg har et litt iltert temperament, og lite tolmodighet med begrunnelser jeg anser som svake, særlig når det gjelder politikk. Jeg prøvde etter beste evne å forklare min kamerat at FrP ikke akkurat vil gjøre livet enklere for dem som på en eller annen måte faller utenfor. Til dette holdt han hendene for ørene, og snakket videre om kriminelle bosniere etc.

Jeg kjenner jeg blir veldig provosert over at en mann som har levd på velferdsstaten hele sitt voksne liv, nå stemmer på et parti som ønsker å bygge ned fellesskapsløsninger, bare fordi han tror han ikke liker innvandrere. For meg vitner det om veldig lite vilje til å sette seg inn i et minimum av informasjon om de politiske partiene. Og jeg anser ikke min kamerat som dum, dette er noe han ville klare dersom han bare gadd. Dette gjør meg såpass sinna, at jeg ikke tror jeg kan ha noe med han å gjøre uten å si ufine ting.

Jeg skulle ønske vi kunne finne en måte å fortsatt være venner på, men for meg er dette veldig vanskelig. For meg besitter nå min kamerat en del holdninger, prioriteringer, og en virkelighetsoppfattelse som er diametralt motsatt av hva jeg kan stå inne for.

Har noen her inne vært oppe i noe tilsvarende? Hvordan løste dere det i såfall? Generelle råd tas også imot med takk. Forøvrig var det godt å skrive av seg litt frustrasjon...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med enkelte av mine venner finnes det tema som vi bare holder oss borte fra. Det er tema som vi vet vi er kraftig uenige om, og som vi aldri kommer til å bli enige om, uansett hvor mye hver av oss argumenterer.

Begynner vi å diskutere slike tema, kan det lett ende med at en eller begge blir irritert, og vennskapet blir anstrengt.

Dette er mitt råd til deg også. Styr unna temaet, og ha kontakt med han om andre ting. Aksepter også at han har en annen mening enn deg om dette, og ikke irriter deg over "hvor dum du syns han er". Mest sannsynlig synes han det samme om deg.

Når det er sagt;

Det finnes noen skikkelig frp-hatere i dette landet, som faktisk har problem med å oppføre seg normalt blant folk når man kommer inn på politikk, og det viser seg at noen stemmer frp. Jeg har vært med på, og vært vitne til rasende debatter der folk som stemmer frp rett og slett blir mobbet, skjelt ut og sett på som dumme. Jeg har selv blitt skjelt ut og nærmest fysisk antastet i en tilfeldig sammenheng der det kom frem at jeg stemte frp ved forrige stortingsvalg.

Jeg har også sett diskusjoner der frp-velgere gjør en glimrende argumentasjon for sitt syn, og der motparten rett og slett ikke har noen argumenter å komme med. Da slenger de bare ut at "dere frp-velgere er noen dumme idoiter som ikke vet hva dere snakker om, og dere kommer til å kjøre hele landet på ræva hvis dere kommer til makta."

Nå var dette kanskje en liten avsporing fra spørsmålet ditt, men om du er en slik frp-hater som jeg har beskrevet ovenfor, så bør du kanskje gå litt i deg selv også. Det er et fritt land, alle har rett til å mene hva de vil og stemme på hvem de vil. Man kan selvsagt være uenig i det, men man bør være såpass moden at man aksepterer at andre har et annet syn, hvis man skal drive med politikk.

Det er tross alt en stor prosent av de stemmeberettigetes som stemmer frp, og alle de kan vel ikke være idioter??

Gjest Frøken Frida
Skrevet

Takk for svar. Jeg er nok ingen FrP-hater, men jeg syns man skal ha satt seg litt inn i hva man stemmer på. Dersom man selv vil profitere på mørkeblå økonomisk politikk, er avhengig av bredere veier, daglig plages av kriminelle asylsøkere etc. aksepterer jeg at vedkommende har tatt et noenlunde veloverveid valg for seg. Da lar jeg det fly. Ingenting av dette gjelder for min kamerat. Han kjører ikke selv bil, bor i en bygd med noen få innvandrere som alle er i fast arbeid. Selv får han dekt tak over hodet, midler til livsopphold, og snart også en utdannelse gjennom NAV. Da gidder ikke jeg sitte og late som om jeg syns han har tatt et fornuftig valg.

Du har sikkert rett i at jeg bare bør prøve å unngå temaet. Foreløpig er jeg nok for irritert. Vi får se om en måneds tid.

Skrevet (endret)

Jeg selv er en slik du snakket om her. Som stemte Frp på et tidspunkt pga samme som over-innvandrerpolitikken.

Jeg er fra ei øy hvor det nå blir asylmottak som rommer like mange som 50% av øyas befolkning. Dette syns jeg er horribelt.

Jeg ble ensporet pga dette og "glemte" å sette meg inn i resten av det Frp stod for, mye ikke særlig bra. Jeg så det tydelig, og dumt at man skal bli nødt å stemme Frp fordi ingen andre partier tørr å ta dette opp. Da er det jo rasisme med engang.

Dette er vanskelig. Men noen ganger må man rett og slett bare godta at folk er uviten, eller umoden. Eller at de rett og slett har andre meninger og synspunkter enn deg.

Endret av Lissi33
Skrevet

Æsj. Jeg hadde ikke kunnet dyrke vennskap med en som stemte FrP. FrP er et popularistisk, hensynsløst parti som spiller på taperes fordommer og redsler. Man hører sjelden om intelektuelle, opplyste mennesker som stemmer dette partiet, og det er IKKE uten grunn.

Når en person stemmer FrP forteller dette altfor mye om vedkommede til at jeg hadde ønsket noe vennskap. FrP appelerer til mennesker som befinner seg på en helt annen planet enn det jeg gjør.

Hadde dette partiet fått frie tøyler, hadde de ødelagt naturen, støttet rasisme og skapt enorme klasseskiller i samfunnet ved sin liberalistiske holdning til økonomi. De hadde rett og slett kjørt landet i grøfta.

Det verste med partiet er deres miljøpolitikk. Jeg ønsker ikke vennskap med noen som ikke forstår miljøproblemens utstrekning, og som ønsker å forverre dem ved å støtte partier som FrP.

Skrevet

Det som er morsomt å se i denne diskusjonen er hvor riktig det er å stemme deres parti, ellers ville dere ikke hatt noe med det menneske å gjøre? :ler:

En gang i hele mitt liv har NOEN spurt meg hva jeg stemmer, og det er samboeren min.

Hvordan kan jeg ha så mange venner som har "glemt" å spørre meg om dette slik jeg eventuelt kunne bli godtatt??

Skrevet
Takk for svar. Jeg er nok ingen FrP-hater, men jeg syns man skal ha satt seg litt inn i hva man stemmer på. Dersom man selv vil profitere på mørkeblå økonomisk politikk, er avhengig av bredere veier, daglig plages av kriminelle asylsøkere etc. aksepterer jeg at vedkommende har tatt et noenlunde veloverveid valg for seg. Da lar jeg det fly. Ingenting av dette gjelder for min kamerat. Han kjører ikke selv bil, bor i en bygd med noen få innvandrere som alle er i fast arbeid. Selv får han dekt tak over hodet, midler til livsopphold, og snart også en utdannelse gjennom NAV. Da gidder ikke jeg sitte og late som om jeg syns han har tatt et fornuftig valg.

Du har sikkert rett i at jeg bare bør prøve å unngå temaet. Foreløpig er jeg nok for irritert. Vi får se om en måneds tid.

Er du sikker på at det er at han stemmer Frp som plager deg mest?

Eller er det at han får dekket utdannelsen sin, og bor "gratis"?

Skrevet

Det er ikke nødvendig at de stemmer på "mitt" parti, men når noen stemmer på et så ekstremt, uintelligent og ødeleggende parti som FrP, er gjerne disse personene noe uintelligente eller uopplyste selv. Man ser faktisk ofte veldig lett hvem som stemmer FrP! De appelerer til en bestemt type mennesker. Til samfunnets "tapere". De uopplyste, uutdannede, som styres av fremmedfrykt og bygdeknølmentalitet.

Lave ølpriser og bensinpriser, vekk med innvandrere, fortrenging av miljøproblemet, samt en lettfattelig, populiaristisk propaganda, som selv den mest inngrodde fjøsnisse kan forstå, gjør at dette partiet suger opp alt bunnslammet i samfunnet. ;)

Gjest Frøken Frida
Skrevet
Er du sikker på at det er at han stemmer Frp som plager deg mest?

Eller er det at han får dekket utdannelsen sin, og bor "gratis"?

TS her. Dette er et sammensatt tema. Det som plager meg mest er mangelen på forståelse. Jeg kan nok betegnes som sosialist, jeg vil stå på for å verne om fellesskapsgodene, og i høyeste grad de min kamerat mottar. Da blir jeg sint når min kamerat snakker nedsettende om de partiene som hardest har jobbet for det systemet som gir ham tak over hodet og mat på bordet. Det virker så innmari kunnskapsløst, for ikke å si utakknemlig.

Skrevet
TS her. Dette er et sammensatt tema. Det som plager meg mest er mangelen på forståelse. Jeg kan nok betegnes som sosialist, jeg vil stå på for å verne om fellesskapsgodene, og i høyeste grad de min kamerat mottar. Da blir jeg sint når min kamerat snakker nedsettende om de partiene som hardest har jobbet for det systemet som gir ham tak over hodet og mat på bordet. Det virker så innmari kunnskapsløst, for ikke å si utakknemlig.

Slike folk er det kanskje dumt å bruke tid på...

Tror ikke du når inn der for å si det sånn!

Skrevet
Det er ikke nødvendig at de stemmer på "mitt" parti, men når noen stemmer på et så ekstremt, uintelligent og ødeleggende parti som FrP, er gjerne disse personene noe uintelligente eller uopplyste selv. Man ser faktisk ofte veldig lett hvem som stemmer FrP! De appelerer til en bestemt type mennesker. Til samfunnets "tapere". De uopplyste, uutdannede, som styres av fremmedfrykt og bygdeknølmentalitet.

Lave ølpriser og bensinpriser, vekk med innvandrere, fortrenging av miljøproblemet, samt en lettfattelig, populiaristisk propaganda, som selv den mest inngrodde fjøsnisse kan forstå, gjør at dette partiet suger opp alt bunnslammet i samfunnet. ;)

:skratte:

Så flott at du er så fantastisk! Håper alle rundt deg er godt utdanna slik at du slipper omgås med lavpanna idioter. Folk med så mye fordommer som du viser her har ikke min respekt uansett. Slike folk omgås ikke jeg med;)

Skrevet

Jeg synes faktisk det er mest interessant å prate med folk som har andre oppfatninger enn meg om ting og tang. Kan bli mange bra diskusjoner av det. Kan godt ha venner som er sosialister, selv om jeg mener de har et naivt og feilaktig syn på mange ting. Men de må ikke være alt for enkle i sin argumentasjon hvis det skal bli noen bra debatt, selvsagt. Folk som stemmer på ytterfløypartier, enten det er SV elle Frp, har ofte en tendens til det. Egentlig har media lagt litt opp til at det skal være sånn også, enkle argumenter som bankes inn om og om igjen. Jeg ser feks på Stoltenberg som en relativt intelligent mann, men så snart han slipper til i tv-ruta er det populisme av typen "skattelette til de som har mest fra før". Han vet jo utmerket godt selv at det er langt mer sammensatt enn som så.

Skrevet

Jeg tror det er en del som stemmer mer med "hjertet" enn hjernen.

Da blir det litt sånn som Lissi her beskriver, for mange er innvandringspolitikken en slik "hjertesak" som overskygger alle andre aspekter ved politikken(som nesten alltid har langt større innvirkning på deres egen situasjon).

Med slike mennesker diskuterer man politikk forgjeves, fordi det er egentlig ikke politikk man diskuterer, men en "følelse" av hva som er viktig. Blir som å diskutere om rødt eller blått er finest.

Skrevet
Jeg synes faktisk det er mest interessant å prate med folk som har andre oppfatninger enn meg om ting og tang. Kan bli mange bra diskusjoner av det. Kan godt ha venner som er sosialister, selv om jeg mener de har et naivt og feilaktig syn på mange ting. Men de må ikke være alt for enkle i sin argumentasjon hvis det skal bli noen bra debatt, selvsagt. Folk som stemmer på ytterfløypartier, enten det er SV elle Frp, har ofte en tendens til det. Egentlig har media lagt litt opp til at det skal være sånn også, enkle argumenter som bankes inn om og om igjen. Jeg ser feks på Stoltenberg som en relativt intelligent mann, men så snart han slipper til i tv-ruta er det populisme av typen "skattelette til de som har mest fra før". Han vet jo utmerket godt selv at det er langt mer sammensatt enn som så.

Stoltenberg er et kapittel for seg selv. Dette med innskjerping av asylpolitikken. Hvorfor kom dette fram nå??

Fordi HAN selv skjønte at dette måtte til?

Fordi det er valg snart?

Fordi hele Norge begynner å få panikk over ting som skjer?

Eller fordi andre partier/rådgivere tok tak i problemet?

Skrevet

Da blir det litt sånn som Lissi her beskriver, for mange er innvandringspolitikken en slik "hjertesak" som overskygger alle andre aspekter ved politikken(som nesten alltid har langt større innvirkning på deres egen situasjon).

Med slike mennesker diskuterer man politikk forgjeves, fordi det er egentlig ikke politikk man diskuterer, men en "følelse" av hva som er viktig. Blir som å diskutere om rødt eller blått er finest.

Veldig enig her. Noen skjønner heldigvis at man må se en helhet.

At selv om et parti vil gjøre noe med det ene problemet, er det verdt å skape mange andre?

Huff.. det er ikke enkelt. Sv er heller ikke min greie!

Skrevet

Jeg stemmer selv på Frp og har en kompis som absolutt IKKE liker Frp! Vi har et par ganger diskutert politikk, og blitt svært uenige.. Hva har det å si om vi ikke stemmer det samme?? Det er nå bare å ikke diskutere det flere ganger. Det skal sies at han ble så irritert på meg en dag (jeg var veldig sta og syntes at han hisset seg opp var morro) da vi diskuterte poltikk, og han snakket ikke med meg på et par dager:ler:

Så: Ikke diskuter politikk med hverandre!!

Skrevet

Hahahahaha :ler: :ler: :ler:

Uopplyst? Vil nok ikke si at jeg er det nei

Uutdannet? Vel, holder på med bachelorgrad jeg

Finn bedre argumenter da :ler:

Skrevet
Æsj. Jeg hadde ikke kunnet dyrke vennskap med en som stemte FrP. FrP er et popularistisk, hensynsløst parti som spiller på taperes fordommer og redsler. Man hører sjelden om intelektuelle, opplyste mennesker som stemmer dette partiet, og det er IKKE uten grunn.

Når en person stemmer FrP forteller dette altfor mye om vedkommede til at jeg hadde ønsket noe vennskap. FrP appelerer til mennesker som befinner seg på en helt annen planet enn det jeg gjør.

.........

Da vil du kanskje slite litt når du skal finne nye venner, siden det begynner å bli ganske mange frp-tilhengere rundt omkring etterhvert...

Bare det i seg selv burde gi deg et hint om at det er ikke en liten gruppe med sære mennesker. Kanskje de har forstått noe du ikke har forstått? :) De kan da umulig ha blitt hjernevasket alle sammen?

(Den dagen alle rundt deg er idioter, bare ikke du. Den dagen bør du kanskje ta signalet om at det kanskje er du som er sær...)

Jeg kjenner mange velutdannede folk, vellykkede og intelligente..slett ikke tapere eller bunnslam i det hele tatt...som stemmer frp. Du hadde nok ikke klart å pekt dem ut...Garantert! Men du må gjerne leve i din egen boble og trøste deg med at det er sånn det er, hvis det kan hjelpe på ditt eget problem...

Slik er det nok...at det er svært mange av de stemmeberettigede som ikke ønsker, gidder eller evner å sette seg inn i alt i politikken. De er likevel like stemmeberettigede som alle andre, og er med og bestemmer hvem som skal styre dette landet. Vi kan gjerne synes det er feil, men slik er det og slik har det alltid vært, og det må vi forholde oss til.

Det er også helt naturlig at desse (og enda flere) har "hjertesaker" som styrer valget deres, selv om de ikke er enige med resten av det partiet mener. Det er tross alt bedre enn å ikke ha en eneste mening om noen ting,og velge et parti i blinde. Enten fordi naboen gjør det, eller fordi frontfiguren ser så snill og sympatisk ut. Det er nemlig svært mange som gjør det. Men de vil du neppe komme i en politisk diskusjon med, uten at du selv ønsker å legge opp til en diskusjon.

Gjest Frøken Frida
Skrevet
Jeg stemmer selv på Frp og har en kompis som absolutt IKKE liker Frp! Vi har et par ganger diskutert politikk, og blitt svært uenige.. Hva har det å si om vi ikke stemmer det samme?? Det er nå bare å ikke diskutere det flere ganger. Det skal sies at han ble så irritert på meg en dag (jeg var veldig sta og syntes at han hisset seg opp var morro) da vi diskuterte poltikk, og han snakket ikke med meg på et par dager:ler:

Så: Ikke diskuter politikk med hverandre!!

Ja, det å ikke bringe politikk på bane virker å være den eneste løsningen. Det er bare at politikk griper inn i så mye. Jeg føler at valg av parti sier noe om hva slags person en er, hva man anser som viktig, hva slags prioriteringer og holdninger en har. Gjennom dette føler jeg at jeg og min kamerat står enda fjernere fra hverandre enn vi noensinne har gjort.

Da blir spørsmålet hvor lite en kan ha til felles, og fremdeles være venner. Når det eneste som til slutt er igjen er historier fra gamle dager, og felles kjærlighet til frilufstsliv begynner det kanskje å bli litt knapt?

Skrevet

Folk må få mene hva de vil, og hvis man forlanger respekt for egne synspunkter bør man la være å kalle folk for uopplyste og dumme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...