Gå til innhold

Bokvalg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet

Jeg er en jente på 21 år, og har lest veldig lite i mitt liv, utenom skolepensum.

Leser mye pensum om dagen, da jeg studerer ved NTNU, men har lyst å 'hobbylese'.

Før har jeg lest veldig overflatiske bøker, ala Shopaholic, Bridget Jones osv.

Liker denne typen bøker, da jeg kjenner meg godt igjen i deres liv.

Men nå vil jeg altså lese bøker som stikker litt dypere, men likevel handler om jenter/kvinner av samme type som nevnt ovenfor.

Vet ikke om jeg klarer å forklare helt hva jeg er ute etter, men kanskje noen skjønner? Kom gjerne med forslag, og en liten beskrivelse av boka (det kan jeg også finne ut selv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en mistanke om at Jane Austen kommer til å være midt i blinken for deg :)

Ellers er det to "kioskforfatterere" jeg har lyst til å anbefale, Sandra Brown og Nora Roberts. Sandra Brown skiver lett krim, mens Roberts skriver alt fra lett drama til historier som involverer litt magi og overtro. Jeg liker de veldig godt hvertfall.

Skrevet

Honningtunger av Helene Uri?

Jeg er veldig glad i Vigdis Hjorts bøker. Har ikke lest den nyeste - men det kan jo du. :)

Skrevet
Jeg er en jente på 21 år, og har lest veldig lite i mitt liv, utenom skolepensum.

Leser mye pensum om dagen, da jeg studerer ved NTNU, men har lyst å 'hobbylese'.

Før har jeg lest veldig overflatiske bøker, ala Shopaholic, Bridget Jones osv.

Liker denne typen bøker, da jeg kjenner meg godt igjen i deres liv.

Men nå vil jeg altså lese bøker som stikker litt dypere, men likevel handler om jenter/kvinner av samme type som nevnt ovenfor.

Vet ikke om jeg klarer å forklare helt hva jeg er ute etter, men kanskje noen skjønner? Kom gjerne med forslag, og en liten beskrivelse av boka (det kan jeg også finne ut selv).

Forslag: The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger - du kan sikkert finne mer informasjon for å se om den er interessant. Er vel også oversatt til norsk.

Skrevet

Dette er to av mine favorittbøker gjennom tidene (jeg er selv jente på din alder og studerer ved NTNU):

1. Erlend Loe: Naiv Super.

Hovedpersonen er en norsk mann i 20-årene, men boken er skrevet slik at både menn og kvinner av denne generasjonen kjenner seg igjen. Boken er veldig lettskrevet og fryktelig morsom, men er langt i fra overflatisk.

2. Paulo Coehlo: Veronica vil dø.

Paulo Coehlo er jo kjent for å skrive dype bøker, men de er samtidig lette å lese. Veronika vil dø er den aller beste av bøkene hans synes jeg. Handler om en ung jente som prøver å ta sitt eget liv, noe som ender med at hun våkner på et asyl og får beskjed om at hun kun har en uke igjen å leve. Spørsmålene som dukker opp underveis er mange og viktige: Hva gjør livet verdt å leve? Hvorfor leve? Hva er normalt, og hva er friskt? Hva er det som bryter mennesker ned? Denne boka rører ved følelsene når du leser den, og setter i gang tankene. Og selv om det sikkert høres slik ut er ikke boken driittrist og tragisk, den er bare skikkelig bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...