Gjest NiChia Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Hva er egentlig forloverens oppgaver i tiden før bryllupet og på bryllupsdagen. Evt. etter bryllupet? Jeg sitter litt fast. Har blitt spurt om å være forlover i bryllupet til venninna mi og ble veldig glad og sa ja med en gang. Kanskje litt før jeg fikk tenkt meg om hvilken oppgave det egentlig er.
Gjest Piper Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 (endret) Forloverens oppgave er å være vitne til vielsen, og signere på vielsesattesten. Alt utover det er opp til bruden og forloveren å bestemme. De fleste forlovere holder utdrikningslag, holder tale eller skriver sang, og blir med og ser på kjole ol. Men dette er ikke noe man må gjøre, for det er helt opp til dere å bestemme de tingene sammen. Spør bruden hva hun forventer av deg, men husk å sette foten ned om du føler at det blir for mye. Enkelte bruder kan ta helt av, og da er det viktig at man klarer å si nei, når man føler at det blir for mye. Endret 17. september 2008 av Piper
Gjest Chrissy82 Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Her er en liste hvor noen av oppgavene: - Forlovernes formelle oppgave er å avgi en skriftlig erklæring om at det ikke er noe i veien for at partene inngår ekteskap. - Hver av forloverne arrangerer utdrikningslag, et for brud og et for brudgom, helst to til tre uker i forkant av bryllupet. - Brudens forlover kan være med bruden til brudesalongen når hun skal prøve brudekjole og likeså til frisør/sminkør. - På bryllupsdagen kjører brudgommens forlover brudgommen til kirken etter å ha pyntet bryllupsbilen. Brudens forlover holder brudebuketten under vielsen. Begge forloverne bruker som regel å være med på bilder som skal tas. Begge forloverne skal også holde tale under festmiddagen. Brudens forlover er fjerde taler, deretter er det brudgommens forlover. - Være brudens høyre hånd. Det gjelder å stille om når hun trenger hjelp med noe Håper dette hjalp litt! Ellers finner det et par bøker om det å være forlover. Det fikk jeg når jeg var forlover for ei venninne. Det hjalp litt! Men du kan også bruke nettet på å søke opp mange info om forlover.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 Eneste formelle oppgaven din er å signere forlovererklæringen. Det gjøres noen måneder før bryllupet. Ellers, ikke påkrevd men hyggelig om du: - vise litt ekstra interesse for bryllupet - være med på kjoleprøving - hjelper til med å lage invitasjoner/bordkort/sanghefter hvis bruden skal gjøre det selv - hjelper å ordne i stand dagen før hvis de skal gjøre det selv - støtter bruden i det det måtte være (kalde føtter, råd om ditt og datt, hjelpe henne ned på jorden hvis hun blir helt bridzilla..) - arrangere utdrikningslag På bryllupsdagen: - mulig være med til frisøren om bruden ønsker dette - siste sjekk av bruden før hun går inn i kirken (sørge for at slepet ligger fint osv) (du går inn før henne, så hun bare står å venter litt etter at du går inn) - sitte oppe ved presten sammen med brudeparat (hvis det er i kirken da. Vet ikke hvordan det er andre steder). Holde brudebuketten under vielsen - muligens være med til frisøren hvis brudeparet ønsker det - være ekstra oppmerksom hele dagen, rette på slepet når bilder tas, være med på do og andre ting. Gjerne ha en veske/bag for henne med ting hun kanskje trenger (sminke, hårspray, hodepinetabletter, gnagsårplaster mm) - holde tale under middagen
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #5 Skrevet 18. september 2008 Det finnes bøker om det å være forlover, og det kan være lurt å høre med bruden hva hun forventer av deg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå