Gjest Mamman ;) Skrevet 17. september 2008 #1 Skrevet 17. september 2008 Huden til min jente har begynnt å få hudormer og noen kviser i ny og ne. Hvordan angriper man egentlig situasjonen? Hadde hun vært 13-14 år så hadde jeg kjøpt hudpleieprodukter til henne og instruert henne i hva hun burde gjøre. Min 9 åring er ikke kommet i puberteten så vidt jeg kan se. Eller har hun det siden huden forandrer seg så plutselig? Jeg føler at det er å dra det litt langt å begynne å rense huden til en så liten jente! Samtidig så er hun utrolig opptatt av utseende sitt og jeg vet hun plages av dette allerede. Er det noen som har noen meninger her? Er det riktig å begynne å "klusse" med huden hennes? Vil hjelpe henne samtidig som det stritter veldig imot i meg det å vie dette veldig stor oppmerksomhet. Hun ville blitt henrykt over å få "voksne jålesaker". ...............jeg vil ikke at hun skal tenke så mye på de tinga der,jeg vil at hun skal være opptatt av helt andre ting men ...hjelp!
Gjest *Mim* Skrevet 17. september 2008 #2 Skrevet 17. september 2008 Uff ja, dette kommer ofte litt brått... Synes det kan være greit å forklare at det kan komme litt kviser og sånn framover, og at det viktig å holde huden ren og la den puste (ikke dekke med kremer o.l.). Kjøp gjerne en enkel rensekrem av noe slag. Clerasil - finnes det ennå?
Gjest Mor til jente Skrevet 17. september 2008 #3 Skrevet 17. september 2008 Uff ja, dette kommer ofte litt brått... Synes det kan være greit å forklare at det kan komme litt kviser og sånn framover, og at det viktig å holde huden ren og la den puste (ikke dekke med kremer o.l.). Kjøp gjerne en enkel rensekrem av noe slag. Clerasil - finnes det ennå? Ikke Clerasil - det er altfor sterkt. Du får kjøpt milde renseprodukter på apoteket. Min datter på 12 år som har fått litt hudormer og kviser bruker Aco fra apoteket: - Aco cleansing wash og Aco moisturising face gel (billige og gode produkter). Vi ser at det har hjulpet på min datters hud. Det er litt ok å bruke en fuktighetskrem/gele etter at man har renset ansiktet. Tenk med deg selv så stiv du føler deg i maska hvis du bare renser og ikke bruker noe krem. OG! Det er ikke slik at fuktighetskrem hindrer huden i å puste. De kremene som er anberfalt for uren hud hindrer porene fra å tettes igjen og virker bakteriehemmende i dybden. Til TS: Gå på apoteket så får du hjelp! Og hvis datteren din klemmer på kvisene så er det fint å bare vakse over med en bomullsdott fuktet med pyrisept (det har min hudpleier anbefalt for kviser)
Lemming Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 (endret) Hei! Jeg vil anbefale Vichy Normaderm produktene, som man får kjøpt på apoteket. Jeg vasker med en dybderensende gele, og smører etterpå med en krem i samme serie, slik at ikke huden skal føles "stram" etterpå. Det jeg liker godt med disse i motsetning til andre hudrenseprodukter jeg har brukt tidligere, er at huden ser "normal" ut etter rens. Jeg synes mange hudrenseprodukter gjør huden glinsende, som ikke er særlig pent. Altså, DENNE til å rense med, og DENNE og/eller DENNE til å smøre med etterpå. Det høres ut som hun mest plages av tette porer. Da ville jeg brukt den siste kremen etter rens, altså nattkremen, ettersom den gjør strammer porene slik at det ikke skal samle seg smuss der. Endret 17. september 2008 av Lemming
AnetteR Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Jeg begynte også tidlig med hudproblemer. Og jeg er veldig glad for at min mor hadde en fornuftig innstilling til det. Du må ikke gi henne inntrykk av at det er et problem, men at det er helt vanlig for tenåringer, slik at de må passe ekstra godt på huden. Kjøp en god såpe og krem. F.eks tea trea fra bodyshop eller noe fra apoteket. Enig i det de sier om at clerasil fort kan gjøre vondt værre. For meg hjalp det virkelig å begynne med fuktighetskrem. Mange trur dette er unødvendig, siden problemet er fet hud. Men krem har en stabiliserende effekt, slik at huden i mindre grad "overproduserer" fukt. Hun kan for eksempel bruke krem om natten, men ikke om dagen?
Gjest tenåringsmor Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Jeg begynte også tidlig med hudproblemer. Og jeg er veldig glad for at min mor hadde en fornuftig innstilling til det. Du må ikke gi henne inntrykk av at det er et problem, men at det er helt vanlig for tenåringer, slik at de må passe ekstra godt på huden. Kjøp en god såpe og krem. F.eks tea trea fra bodyshop eller noe fra apoteket. Enig i det de sier om at clerasil fort kan gjøre vondt værre. For meg hjalp det virkelig å begynne med fuktighetskrem. Mange trur dette er unødvendig, siden problemet er fet hud. Men krem har en stabiliserende effekt, slik at huden i mindre grad "overproduserer" fukt. Hun kan for eksempel bruke krem om natten, men ikke om dagen? Du har helt rett. Det at fet hud ikke trenger krem er bare tull. Kremer er ikke nødvendigvis fete og de skal gi huden næring og pleie. Min sønn på 14 bruker Tea tree fra BodyShop og det har gjort underverk!
Lemming Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 (endret) Jeg begynte også tidlig med hudproblemer. Og jeg er veldig glad for at min mor hadde en fornuftig innstilling til det. Du må ikke gi henne inntrykk av at det er et problem, men at det er helt vanlig for tenåringer, slik at de må passe ekstra godt på huden. Kjøp en god såpe og krem. F.eks tea trea fra bodyshop eller noe fra apoteket. Enig i det de sier om at clerasil fort kan gjøre vondt værre. For meg hjalp det virkelig å begynne med fuktighetskrem. Mange trur dette er unødvendig, siden problemet er fet hud. Men krem har en stabiliserende effekt, slik at huden i mindre grad "overproduserer" fukt. Hun kan for eksempel bruke krem om natten, men ikke om dagen? Jeg brukte tea tree fra body shop da jeg var yngre, men da syntes jeg huden føltes veldig stram ut etterpå, og var veldig glinsende. Dette er sikkert individuelt, men har inntrykk av at disse produktene hjelper bedre på de som har veldig uren hud. Broren min var veldig plaget med fet hud, og disse produktene hjalp veldig for han. ersom hun stort sett har normal hud, men får kviser innimellom, eller har hudormer f.eks på nesen men ikke så fet hud ellers tror jeg det kan lønne seg å bruke milde produkter. Jeg foreslår at du rådfører deg med en hudpleier eller noen på apoteket. Jeg har fått mye god hjelp på apoteket, de fleste jeg har møtt på der ser ut til å ha god peiling på hva de snakker om. Endret 17. september 2008 av Lemming
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Jeg tror ikke man skal se på det som et så stort problem, det er jo helt normalt at hudormer etc begynner å dukke opp i den alderen. Ser det er forslag om å rådføre seg med hudpleier osv til en jente på 9 år, makan til overdrivelse sier nå jeg, har hun sett ut som en kjøttkake i ansiktet så kunne jeg ha forstått det men å dra til hudpleier i en alder av 9 år blir vel å ta i. Lactasyd er en fin såpe å bruke i annsiktet til slike små problemer, å en mild hudkrem, sebamed har en fin en for barn som er uten parabener som ikke tetter porene.
Lemming Skrevet 17. september 2008 #9 Skrevet 17. september 2008 Jeg tror ikke man skal se på det som et så stort problem, det er jo helt normalt at hudormer etc begynner å dukke opp i den alderen. Ser det er forslag om å rådføre seg med hudpleier osv til en jente på 9 år, makan til overdrivelse sier nå jeg, har hun sett ut som en kjøttkake i ansiktet så kunne jeg ha forstått det men å dra til hudpleier i en alder av 9 år blir vel å ta i. Lactasyd er en fin såpe å bruke i annsiktet til slike små problemer, å en mild hudkrem, sebamed har en fin en for barn som er uten parabener som ikke tetter porene. Nå mente ikke jeg å drasse ungen med for behandling, dyprens, osv, men ser ikke problemet ved å rådføre seg hos noen med erfaring og kompetanse, mtp hvilke produkter man skal bruke. Det trenger ikke ungen være med på heller, hvis du mener det vil få dette til å virke som et stort "problem" i jentas øyne. Det er vel ikke verre å be om synspunkter fra en hudpleier eller en på apoteket, enn det er å be om synspunkter på et nettforum?
Flua Skrevet 17. september 2008 #10 Skrevet 17. september 2008 Jeg fikk mensen da jeg var 10, med hudproblemer og hele pakka, kanskje hun har begynt så smått på puberteten? Enig med flere her, milde produkter fra apoteket må være topp, det er tøft nok å få dette så tidlig, så da kan man hjelpe til med det man kan.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #11 Skrevet 17. september 2008 Jenta mi fikk sine første kviser (ikke bare hudormer) da hun var rundt 10, og begynte med ungdomsproduktene fra SebaMed men gikk raskt over til Cliniderm-produktene etter å ha blitt anbefalt disse. Disse har hun brukt i rundt 3 år, og er veldig fornøyd med dem. Hun bruker serien som heter "pure & clean", som består av en "deep cleansing mousse", "matifying cleansing tonic", og en gel som heter "pore control gel" som skal brukes i t-sonen. Hun bruker også apotekets A-krem som fuktighetskrem, den er vannbasert og er veldig god for fet hud. Dette er en kombinasjon vi er veldig godt fornøyde med. Og vær så snill: hold jenta unna Clerasil! Den ødela huden min totalt fordi jeg har en ømfindtlig hud, og den var alt for sterk...
Silmarill Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 Huden til min jente har begynnt å få hudormer og noen kviser i ny og ne. Hvordan angriper man egentlig situasjonen? Hadde hun vært 13-14 år så hadde jeg kjøpt hudpleieprodukter til henne og instruert henne i hva hun burde gjøre. Min 9 åring er ikke kommet i puberteten så vidt jeg kan se. Eller har hun det siden huden forandrer seg så plutselig? Hei, ser at du har fått mange bra svar her inne fra KG´s kloke hoder Da sønnen min var 9 år fikk han kviser, skjeggvekst og kom i stemmeskiftet-så det kan være at din datter har kommet i puberteten! Jeg fortalte min sønn at det er vanlig å få kviser når man kommer i puberteten, men sa også at det finns mange gode produkter å få kjøpt! Han brukte produkter fra Aco som vi kjøpte på apoteket! (rensemelk, rensevann, gele og fuktighetskrem) De kremene som er anberfalt for uren hud hindrer porene fra å tettes igjen og virker bakteriehemmende i dybden. Helt enig Det er viktig med fuktighetskrem. Etter en rensing blir huden litt stiv og kanskje litt tørr! Det som da skjer er at overhuden "sier fra" til underhuden at: "nå må dere i underhuden produsere mere fett/ talg, for her i overhuden er det kjempetørt" Dermed så kan dette igjen gi veldig fet hud som igjen fører til flere kviser.
Gjest Ts Skrevet 17. september 2008 #13 Skrevet 17. september 2008 Tusen takk for gode råd ! Da tar jeg en tur til apoteket i morgen tenker jeg Det er klart at en må regne med uren hud i puberteten men man kan jo forsøke å gjøre det beste ut av saken. Fant ut i dag at noen av jentene i klassen har starta med roll on under armene så det er vel bare å innse at puberteten er i anmars!
Flua Skrevet 17. september 2008 #14 Skrevet 17. september 2008 Det er SÅ bra at du som mor hjelper til med sånne ting, det er sikkelig tøft å være den første som får kviser, pubertet og alt det der....jeg "venta" i 3 år før min neste venninne kom etter, og det var ensomt, vanskelig og trasig. Selv om kroppen modnes, er det ikke bestandig det psykiske henger med, sånn var det ihvertfall for meg.
Silmarill Skrevet 17. september 2008 #15 Skrevet 17. september 2008 Tusen takk for gode råd ! Da tar jeg en tur til apoteket i morgen tenker jeg Det er klart at en må regne med uren hud i puberteten men man kan jo forsøke å gjøre det beste ut av saken. Fant ut i dag at noen av jentene i klassen har starta med roll on under armene så det er vel bare å innse at puberteten er i anmars! Ja gjør det Det er viktig samtidig å fortelle at dette er kjempenormalt, men kanskje nevne også at de fleste får dette fom 13 års alderen.... Sier ikke at det er riktig å si dette, men da min 9 år gamle sønn kom i puberteten så nevnte jeg dette slik at han evt. kunne svare på "dumme spørsmål" Det fine var at da han var 13 og de andre fikk kviser hadde han ren hud og ferdig utviklet stemme
loffen Skrevet 17. september 2008 #16 Skrevet 17. september 2008 Datterern min som nå er elleve har slitt med dette lenge. Legen anbefalte 'basiron' salve som er mot kviser. Resptfri på apotek. Den hjelper endel, men ikke så mye.. Tror nesten all rensing, smøring og sånt ikke hjelper all verden. Det er jo hormonene som gjør dette. Det er viktig å holde huden ren og bakteriefri på overflaten, og ikke plukke på kvisene. Og som Silmarill sier; jo tidigere de er ute, jo fortere ferdig. (Sier hun som er over 40 og har kviser fremdeles) PS Snuppa mi startet med roll on i 2ndre klasse....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå