Gå til innhold

Skal man akseptere grove feil i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ting kan skje! sier barnehageansatte hver gang noe går galt i barnehagen.

Vi var bare borte i tre minutter!

Porten sto bare åpen i 20 sekunder!

Dette er to av unnskyldningene som er brukt i sakene jeg har lest denne morgenen. Dette synes jeg er altfor dårlig. Barna våre skal være trygge i barnehagen. ALLTID! Det hjelper ikke å si at det stort sett går bra, det skal ALLTID gå bra. Følges rutinene så skjer ikke uhell. Det er alltid "skulle bare" som ligger bak at de har mistet et barn på skogstur, at to barn fikk kokende vann over seg, at en baby fikk juling av de andre barna mens den ansvarlige "bare var borte i tre minutter". Hun SKAL ikke være borte i tre minutter...

Kjære barnehageansatte: Dere passer på det mest dyrebare vi har, vær så snill og ta jobben på alvor HELE TIDEN.

http://www.barnetmitt.com/forum/thread/138584559

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2580145.ece

http://lp.aftenposten.no/ego/unknown/http:...icle2373656.ece

http://lp.aftenposten.no/ego/unknown/http:...icle2369939.ece

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feil skjer. De begås i de aller fleste yrkesgrupper. Og du forventer at en av de dårligst lønnede yrkesgruppene ALDRI skal begå feil?

Skrevet

PÅ en forelesning for en del år siden fikk vi høre om en del grove overtramp i helsevesenet. For eksempel kirurgen som fjernet den friske testikkelen hos en kreftsyk ung mann. En annen kirurg som glemte igjen både skalpell og andre godsaker, og sydde igjen.

Har du hørt om ost som blir trukket tilbake pga bakterier noen gang? En oljetanker som lekker olje? Et fly som faller ned? En uskyldig som blir pågrepet? En avis som mangler en side, fordi noe gikk galt i trykken? En president som invaderer Irak (hehe)?

Hva har det med saken å gjøre, spør du kanskje, men som gjest over er jeg også utrolig lei av at barnehageansatte ikke bare skal gjøre jobben sin på en forsvarlig måte, men på en overnaturlig, overmenneskelig måte som er garantert, 100% feilfri. Det kommer aldri til å skje, for sånn er jo ikke livet! jeg er helt enig i at barnehageansatte skal være så påpasselige som overhodet mulig, men med mindre ungene skal sitte bom stille i et polstret rom hele dagen, så kan det skje feil, glipper og ulykker.

De fleste ulykker skjer for øvrig i hjemmet. Skal vi da trekke konklusjonen at vi foreldre innerst inne ikke er særlig glad i barna våre, siden vi ikke gidder å passe på "det kjæreste vi har"- eller skal vi si at nettopp "ting kan skje"? Jeg stemmer for det siste.

Skrevet

Som regel har barnehagepersonalet ansvar for en god del barn, og hva skal denne personen gjøre når en er på det ene rommet og noen andre er på et annet rom? Skal h*n låse de inne på et rom sammen, sånn at h*n er sikker på at h*n har kontroll med alle barna som h*n har ansvaret for?

Ting skjer både i barnehage, skole og i hjemmet, og de gjør så godt de kan med de ressursene de har. Men når du gjerne har ansvaret for opp til fem barn, er det ikke alltid like enkelt å følge med hele tiden. Tviler påa t du som mor/far hadde klart det, men det er så mye lettere å forvente mer av andre. Ingen er perfekt, og til den dagen barnehagene får mer ressurser, vil det skje ting. For det er omtrent umulig, at de som jobber i barnehagen skal klare å ha full oversikt hele tiden.

Skrevet
Ting kan skje! sier barnehageansatte hver gang noe går galt i barnehagen.

Vi var bare borte i tre minutter!

Porten sto bare åpen i 20 sekunder!

Dette er to av unnskyldningene som er brukt i sakene jeg har lest denne morgenen. Dette synes jeg er altfor dårlig. Barna våre skal være trygge i barnehagen. ALLTID! Det hjelper ikke å si at det stort sett går bra, det skal ALLTID gå bra. Følges rutinene så skjer ikke uhell. Det er alltid "skulle bare" som ligger bak at de har mistet et barn på skogstur, at to barn fikk kokende vann over seg, at en baby fikk juling av de andre barna mens den ansvarlige "bare var borte i tre minutter". Hun SKAL ikke være borte i tre minutter...

Kjære barnehageansatte: Dere passer på det mest dyrebare vi har, vær så snill og ta jobben på alvor HELE TIDEN.

http://www.barnetmitt.com/forum/thread/138584559

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2580145.ece

http://lp.aftenposten.no/ego/unknown/http:...icle2373656.ece

http://lp.aftenposten.no/ego/unknown/http:...icle2369939.ece

Som de andre to som har svart her sier, feil kan skje. Hold deg hjemme og pass barnet ditt selv om du ikke kan stole på barnehagen

Skrevet
Feil skjer. De begås i de aller fleste yrkesgrupper. Og du forventer at en av de dårligst lønnede yrkesgruppene ALDRI skal begå feil?

Janei, det er klart. Når folk har dårlig lønn så må man jo forvente at de ikke (gidder å) gjør jobben sin skikkelig... Jeg er veldig lei av å høre barnehageansatte som IKKE gjør jobben sin (de fleste gjør seff jobben sin)skjule seg bak det evinnelige og fullstendig uholdbare svaret: Vi har så dårlig lønn, og feil kan skje! Nei, feil skal ikke skje. Problemet oppstår nettopp når noen ansatte selv bestemmer seg for å gi seg og andre ansatte et slingringsmonn ift sikkerheten med å si: feil kan skje... Det må en holdringsendring til.

Skrevet
Som regel har barnehagepersonalet ansvar for en god del barn, og hva skal denne personen gjøre når en er på det ene rommet og noen andre er på et annet rom? Skal h*n låse de inne på et rom sammen, sånn at h*n er sikker på at h*n har kontroll med alle barna som h*n har ansvaret for?

Du skjønner at disse svarene skal besvares i barnegahens rutiner? Tror du barnehagedrift baseres på tilfeldigheter? Uten gode rutiner, så skjer det svikt. Ikke bare gode rutiner: Vet av et tilfelle hvor barnehageansatte visste om et stort hull i gjerdet, men ingen gadd å gjøre noe med det før en treåring forsvant... Da er det ikke rutinene, men holdningene det er noe i veien med. Eller... Kanskje det også er rutinene? Burde ikke rutinen og regelverket tilsi: Oppdager man noe uregelmessig skal dette umiddelbart varsles til styrer.Det er sløvhet fra ende til annen som gjør at slike "uhell" skjer. Og de er uakseptable.

Skrevet
Janei, det er klart. Når folk har dårlig lønn så må man jo forvente at de ikke (gidder å) gjør jobben sin skikkelig... Jeg er veldig lei av å høre barnehageansatte som IKKE gjør jobben sin (de fleste gjør seff jobben sin)skjule seg bak det evinnelige og fullstendig uholdbare svaret: Vi har så dårlig lønn, og feil kan skje! Nei, feil skal ikke skje. Problemet oppstår nettopp når noen ansatte selv bestemmer seg for å gi seg og andre ansatte et slingringsmonn ift sikkerheten med å si: feil kan skje... Det må en holdringsendring til.

Jeg jobber ikke i barnehage bare så det er sagt.

Jeg bare påpeker det åpenbare poenget at ansvaret folk har må stå i forhold til lønna. Det sier kanskje litt om hvilken pris vi setter på våre barn når vi lønner de som skal passe på dem dårligere enn vaskehjelpa.

Skrevet

Kan du komme med noe litt mer konkret enn bare "folk er late og dumme og gjøre ikke jobben sin"?

Hva skal gjøres?

Hva kan gjøres?

I stedet for å bare klage, kom med forslag og løsninger.

Skal vi for eksempel gjøre det vanskeligere å bli barnehagemedarbeider? Sette opp lønningene? Skal vi kreve mer utdanning? Strengere regler for hvor mange voksne per barn?

Skrevet
Som de andre to som har svart her sier, feil kan skje. Hold deg hjemme og pass barnet ditt selv om du ikke kan stole på barnehagen

Du har ikke skjønt ts problemstilling, du: Feil SKAL ikke skje. Leser du nå? FEIL SKAL IKKE SKJE: SÅ enkelt er det. Og de skjer ikke om folk faktisk gjør jobben sin. Hvis du med en slik holdning som du viser her, jobber i barnehage? Ja da bør du umiddelbart finne deg en jobb du egner deg til i stedet.

Skrevet
Kan du komme med noe litt mer konkret enn bare "folk er late og dumme og gjøre ikke jobben sin"?

Hva skal gjøres?

Hva kan gjøres?

I stedet for å bare klage, kom med forslag og løsninger.

Skal vi for eksempel gjøre det vanskeligere å bli barnehagemedarbeider? Sette opp lønningene? Skal vi kreve mer utdanning? Strengere regler for hvor mange voksne per barn?

Rutiner, rutiner, rutiner. Dette har ingeting med lønn eller utdannelse å gjøre, men om at ledelsen stiller KRAV til sine ansatte og til seg selv. Rutiner, rutiner, rutiner. Og INTET slingringsmonn! Da går det bra :)

Og til dere som klager på lønna... De fleste barnehager har gode rutiner og har ingen ulykker, tror dere at de ansatte i disse barnehagene tjener mer enn de sløvhodene vi snakker om her? Neida, de tjener ikke mer, men de er bare dyktigere i jobben sin ;)

Skrevet
SKAL ikke være borte i tre minutter...

Kan du med hånden på hjertet si at du aldri er borte fra barnet ditt hjemme? Om det så bare er 1 minutt uten tilsyn...er du der virkelig HELE TIDEN? Ulykker kan skje hjemme også....man kan aldri være 100% sikker på at barna er helt trygge.

Skrevet
Rutiner, rutiner, rutiner. Dette har ingeting med lønn eller utdannelse å gjøre, men om at ledelsen stiller KRAV til sine ansatte og til seg selv. Rutiner, rutiner, rutiner. Og INTET slingringsmonn! Da går det bra :)

Og til dere som klager på lønna... De fleste barnehager har gode rutiner og har ingen ulykker, tror dere at de ansatte i disse barnehagene tjener mer enn de sløvhodene vi snakker om her? Neida, de tjener ikke mer, men de er bare dyktigere i jobben sin ;)

Som du skriver - de aller fleste barnehager har gode rutiner, og med tanke på hvor mange barn som går i barnehage her i landet så skjer ulykker utrolig sjelden.

Og når du skriver at feil IKKE skal skje - så ligger det i menneskets natur at det vil skje.

Det skjer hos piloter på fly, hos kirurger under operasjoner og blant alle andre yrkesgrupper.

De barnehageansatte er mennesker, og uansett hvor gode rutiner man har vil feil kunne skje.

Skrevet
Du har ikke skjønt ts problemstilling, du: Feil SKAL ikke skje. Leser du nå? FEIL SKAL IKKE SKJE: SÅ enkelt er det. Og de skjer ikke om folk faktisk gjør jobben sin. Hvis du med en slik holdning som du viser her, jobber i barnehage? Ja da bør du umiddelbart finne deg en jobb du egner deg til i stedet.

Det kan skje, når man har ansvaret for flere barn samtidig. Så får du mene hva du vil, men klarer du ikke å askeptere det så får du holde deg hejmme emd barna dine selv. Ikke la andre passe på de, der du bare skal kritisere alt de gjør.

De fleste gjør så godt de kan, med de ressursene de har fått utlevert, og ting kan skje enten du vil det eller ikke. Selv hjemme kan ting skje, men helt sikkert ikke hos deg for du polstrer sikkert ungene dine, sånn at de ikke kan skade seg hjemme.

Et sunt barn er også et barn som får litt frihet, og uten litt frihet får man ikke et sunt barn. Og ønsker man et sunt barn, må man også akseptere at ting kan skje.

Mine barn har alltid vært veldig aktive, de har klatret i trær, hengt fra lekestativer ol, noen fall har det blitt, men ikke noe alvorlig. Jeg tror det har med flaks å gjøre, for det kunne ha gått gale i enkelte episoder. Minsten her i huset driver med motorsport, og ejg syns det ser utrolig farlig ut, men han trives med det. Skal ikke han få lov til å drive med dette, fordi det eventuelt kan skade han?

Jeg syns man forventer mer av barnehagepersonalet enn man klarer å gjennomføre selv, men det er mye enklere å kritisere de for alt de gjør "gale". Men ejg syns de fleste gjør en fantastisk jobb, og det syns jeg de skal få vite også.

Og jeg jobber ikke i barnehagen, men ejg er en av de som vil at barn skal være barn.

Skrevet
Kan du med hånden på hjertet si at du aldri er borte fra barnet ditt hjemme? Om det så bare er 1 minutt uten tilsyn...er du der virkelig HELE TIDEN? Ulykker kan skje hjemme også....man kan aldri være 100% sikker på at barna er helt trygge.

KJære deg, når jeg betaler for en tjeneste så forventer jeg å få den. Personalet skal gjøre jobben sin, hele tiden, hvis ikke så må de finne en annen jobb. Det er ikke rom for å feile ;) Det er ikke rom for å være uansvarlig. Hvis jeg som mor er skjødesløs og uansvarlig så henter barnevernet mine to gutter. SLik må det være

Skrevet

:klappe:

Gjest Stjernedryss
Skrevet
KJære deg, når jeg betaler for en tjeneste så forventer jeg å få den. Personalet skal gjøre jobben sin, hele tiden, hvis ikke så må de finne en annen jobb. Det er ikke rom for å feile ;) Det er ikke rom for å være uansvarlig. Hvis jeg som mor er skjødesløs og uansvarlig så henter barnevernet mine to gutter. SLik må det være

Du betaler ikke for en tjeneste, du FÅR en tjeneste som du betaler en liten egenandel på. Nå er det faktisk ikke mange slike alvorlige feil som skjer i barnehage, med tanke på hvor mange barnehager det finnes og hvor mange barn som er i barnehagen hver dag. Jeg antar at du aldri gjør feil i din egen jobb, for du får jo betalt for å gjøre jobben din, så da leverer du vel feilfri arbeidskraft?

Skrevet
Hvis jeg som mor er skjødesløs og uansvarlig så henter barnevernet mine to gutter. SLik må det være

Tipper barnevernet hadde fått det travelt da. De fleste ulykker skjer i hjemmet(og ut fra dette så kan man bare tenke seg antallet nesten-ulykker som ikke medfører personskader).

Jeg synes egentlig TS, som synes å være ufeilbarlig, tar jobben i barnehage og går foran som et godt eksempel og viser andre hvordan man sørger for å aldri gjøre noen som helst feil.

Skrevet

Jeg har løsningen på hvordan vi skal unngå ulykker i barnehager:

1) To ansatte pr barn, sånn at hvert enkelt barn er overvåket hvert sekund. Med to ansatte vil vi sikre at selv om en av de voksne ser bort i 20 sekunder så er det alltid en annen der til å passe på. Med to voksne pr barn kan man også avvikle spisepauser og toalettpauser for de voksne på en forsvarlig måte.

2) Hvert barn (med sine to voksne voktere) har sitt eget rom i barnehagen. Rommet er polstret. Ingen barn må samhandle med hverandre. (Da unngår man biting/kloring/slag osv.)

3) Ingen barn får spise eller drikke mens de er i barnehagen. Da unngår vi fare for å sette ting i vranghalsen.

4) Leker av alle slag er forbudt. De kan medføre skade.

5) Barna får aldri gå ute, og i hvertfall ikke på tur i skog og mark. Barnet kan jo snuble i en kvist eller falle på en stein, selv om de to voksne går tett ved siden av barnet.

Sånn, da tror jeg vi skal ha dekket det meste for å tilfredsstille barnehagekritikernes ønske om en skadefri barnehage. Hva som oppstår av skade på de små barnesinnene trenger vi ikke ta med i denne diskusjonen. Det er jo likegyldig, så lenge ingen barn får fysiske skader. Og forresten, det at barn mister motoriske evner (Eventuelt aldri tilegner seg motoriske evner) er vi heller ikke så opptatt av. Her er det andre ting som betyr noe. :ironi:

Men tro om barnehagekritikerne tør å svare på dette? Eller gjemmer de seg fortsatt bare bak mantraet "ingen feil skal skje, ingen feil skal skje, ingen feil skal skje"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...