Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Når man setter "antrekk: Smoking" på invitasjonen, da mener man at gjestene skal være ganske pyntet, ikke sant? Vi ønsker et ganske stilig bryllup med gjestene i smoking og kjoler for damene. Og vi setter derfor kleskoden smoking på invitasjonen. Jeg synes det er kun vanlig høflighet å følge dette. Selv kunne jeg aldri tenke meg å gå i bryllup i annet enn kjole, og iallfall ikke i et "smokingbryllup". MEN, så er det min manns ene kusine. Jeg har vært i to brylluper sammen med henne, der antrekket har vært smoking, men hun har likevel kommet i skjørt og overdel (i det ene bryllupet var hun i en topp jeg har sett flere bruke som jobbantrekk...) Hun er ganske overvektig, men det finnes jo kjoler i store størrelser også! Og det står ikke på økonomien, hun og mannen er ganske velstående. Selvfølgelig er dette en bagatell, men jeg synes det er uhøflig og ikke følge dresskoden... I begge de andre bryllupene jeg har sett henne i, har hun vært den eneste i skjørt/topp under 85 år, og hadde vel kanskje trodd hun hadde følt litt på at hun skilte seg ut. Selv hadde de ikke dresskode til sitt eget bryllup, men alle gjestene kom likevel i kjole/bunad og jeg husker jeg kjøpte ny, lang kjole for den anledningen. Jeg mener ikke at hun må stille i lang "gallakjole", men så lenge hun ikke respekterer kleskoden på invitasjonen, er det ikke noe jeg får gjort med, vel...
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Og jeg synes du er frekk som velger kun smoking som dresskode. Hvis du ikke er kongelig, så bør du iallefall være såpass at du skriver smoking/mørk dress som dresskode. Det er ikke sikkert alle gjestene dine føler seg så beæret for å bli bedt i ditt bryllup at de er villig til å bruke flere tusen kroner på antrekk som passer til smoking-dresskode.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Det er ikke sikkert alle gjestene dine føler seg så beæret for å bli bedt i ditt bryllup at de er villig til å bruke flere tusen kroner på antrekk som passer til smoking-dresskode. En av mine venninner har kjøpt kjole til 350 kroner som er alldeles nydelig som hun skal bruke! Prisen på kjolen spiller ingen rolle, men jeg synes det er litt trist med en T-skjorteaktig topp fra H&M som hun brukte forrige gang.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 En av mine venninner har kjøpt kjole til 350 kroner som er alldeles nydelig som hun skal bruke! Prisen på kjolen spiller ingen rolle, men jeg synes det er litt trist med en T-skjorteaktig topp fra H&M som hun brukte forrige gang. Så la være å fokusere på det da. Det må da være måte på hva man skal henge seg opp i.
Fluffie Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Jeg har vaert paa ball der dresskoden var white tie (black tie godtatt aller naadigst). Selv paa det ballet (veldig stor begivenhet) var det jenter som gikk i vanlige sommerkjoler, og til og med noen over kneet (noe som de egentlig skulle vaere ganske strenge paa der). Konklusjonen blir vel at det vil alltid vaere noen som ikke helt foelger dresskoden. Men tror ikke du kan gjoere stort annet enn aa hinte til henne. Men synes egentlig ikke det er noe man boer henge seg altfor mye opp i. Og naar det gjelder overvekt, for mange overvektige er det slettes ikke enkelt aa finne en fin kjole som sitter fint. Det kommer veldig an paa figuren. Jeg er en av de som har det vanskelig, og jeg proevde et utall av ballkjoler til ballet nevnt overfor og det var kun en eneste kjole som baade hadde plass til brystene mine samtidig som den ikke gjorde at jeg saa ut som jeg var hoygravid.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Jeg har også gjort som din manns kusine, og håper jeg kan forklare litt: I vår fikk vi innbydelse til smokingbryllup. "Da må du kjøpe deg kjole", sa min søster (min søster var ikke bruden altså, hun har bare god greie på skikk og bruk). Og - jeg prøve virkelig. Jo, det finnes kjoler for (sterkt) overvektige også, men det er ikke alle av oss som føler oss komfortable i dem. Jeg trålet Oslo rundt to dager på rad, og endte opp på gråten til slutt. Joda, jeg fant kjoler som jeg fikk på meg, men uansett følte jeg at jeg så et "berg" komme mot meg i speilet. Det var ingen plass å gjemme valkene og fettet, alt ble så mye mer synlig. Så jeg endte opp i skjørt og overdel (begge veldig pyntet, bare så det er sagt). Må si jeg kjente veldig på det i bryllupet - for jeg var den eneste kvinnelige gjesten som ikke kom i kjole. Følte at jeg skilte jeg meg ut, og overhørte også et par kommentarer på det. Men - jeg var også den eneste overvektige der. Angret tidvis på at jeg ikke hadde tatt på meg kjole likevel, for jeg følte meg virkelig som en spurv i tranedans. Bare for å ha sagt at det med kjole og overvekt er ikke bestandig like lett!
feuerstein Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes det er litt spesielt å angi smoking som dresskode for et bryllup. Når på dagen foregår dette?
Gjest Arran Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du skal si fra til henne på forhånd. Da slipper du å få dagen din ødelagt av en gjest som ikke respekterer deg, og alle får det nok fint.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes det er litt spesielt å angi smoking som dresskode for et bryllup. Når på dagen foregår dette? Jeg har vært i 10-12 brylluper de siste årene, og kun to av dem har ikke hatt smoking som dresskode, men kanskje det er mer uvanlig enn jeg tror? Vielsen er for øvrig 1600, middag fra 1900.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Og mannfolka har faktisk stillt i smoking? Jeg har heldigvis tilgode å bli invitert i et slikt bryllup. For min egen del så er det ikke noe problem, jeg har nok av fine aftenkjoler som hadde egnet seg i smoking-bryllup like vel som mørk-dress bryllup. Men min mann har ikke smoking. Ei heller noen av hans venner. Ene venninnen min sin mann har smoking, men han er den eneste jeg kommer på.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du skal si fra til henne på forhånd. Da slipper du å få dagen din ødelagt av en gjest som ikke respekterer deg, og alle får det nok fint. Eh..hvis man vil få bryllupsdagen sin ødelagt fordi noen ikke overholder dresskoden, bør man virkelig vurdere å få psykisk hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes det er litt spesielt å angi smoking som dresskode for et bryllup. Når på dagen foregår dette? Ja, det er spesielt, men det kan hende trådstarter ikke helt forstår dette med dresskoder.
feuerstein Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Jeg har vært i 10-12 brylluper de siste årene, og kun to av dem har ikke hatt smoking som dresskode, men kanskje det er mer uvanlig enn jeg tror? Vielsen er for øvrig 1600, middag fra 1900. Jeg reagerte bare på ordet "smoking" som jeg oppfattet litt rigid, jeg er vant til "black tie", "galla", "messeantrekk" eller "T1 eller tilsvarende", men ordvalg er sikkert avhengig av omgangskrets.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Det får være måte på hva man skal kunne kreve av gjestene sine. Det viktige er vel ikke hva de har på seg? Alle er heller ikke interessert i/har råd til å bruke tusenvis av kroner bare for å tilfreddstille smaken til ett par personer.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Jeg reagerte bare på ordet "smoking" som jeg oppfattet litt rigid, jeg er vant til "black tie", "galla", "messeantrekk" eller "T1 eller tilsvarende", men ordvalg er sikkert avhengig av omgangskrets. Smoking er en helt vanlig dresskode, selv om jeg tviler på at den er så veldig mye i bruk blandt vanlige folk. Slå opp i en hvilken som helst skikk og bruk-bok og du vil få forklart denne dresskoden. Messeantrekk og T1 aner jeg ikke hva er. Det er hvertfall ikke noe som brukes blandt folk flest. Det må jo være innen et yrke eller noe.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 Det får være måte på hva man skal kunne kreve av gjestene sine. Det viktige er vel ikke hva de har på seg? Alle er heller ikke interessert i/har råd til å bruke tusenvis av kroner bare for å tilfreddstille smaken til ett par personer. Igjen, det er ikke prisen det kommer an på. Vi ønsker på ingen måte at gjestene må stille i gallaantrekk - i vår krets, er "galla" finere enn "smoking", men vi vil jo at folk skal pynte seg! I de bryllupene jeg har vært i, som ikke har hatt angitt kleskode, har jo folk pyntet seg, og ikke stilt i hverdagsantrekk, som denne jenta har gjort. Men - det blir nok bryllup likevel, og helt uten psykiatrisk terapi :-)
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Smoking er en helt vanlig dresskode, selv om jeg tviler på at den er så veldig mye i bruk blandt vanlige folk. Slå opp i en hvilken som helst skikk og bruk-bok og du vil få forklart denne dresskoden. Messeantrekk og T1 aner jeg ikke hva er. Det er hvertfall ikke noe som brukes blandt folk flest. Det må jo være innen et yrke eller noe. Tror nok de somn ahr svart i denne tråden forstår hva smoking som dresskode innebærer, men vi er vel kanskje litt i tvil, om trådstarter gjør det. Smoking som dresskode er ikke normalt i norske bryllup. Derimot er det helt ok å skrive 'mørk dress/smoking', fordi det forplikter mye mindre i forhold til nyinnkjøp. Hvis en mann ikke har smoking, men mørk dress, så skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor han skal måtte kjøpe eller leie smoking.
A.P.Katt Skrevet 16. september 2008 #18 Skrevet 16. september 2008 (endret) Hvor hurpete går det ann å bli egentlig? Noen gjester kommer de, uansett om dem har råd til en ny billig brukt dress, eller en ny dyr dress. De kommer for å feire dere som brudepar, og her står du å egler om at dressen til gjesten er fæl!!!??? Det blir nok bryllup likevel ja uansett gjestenes bekledning - skulle bare mangle!!! Endret 16. september 2008 av A.P.Katt
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #19 Skrevet 16. september 2008 TS: krever du at mannfolka går i smoking?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #20 Skrevet 16. september 2008 Igjen, det er ikke prisen det kommer an på. Vi ønsker på ingen måte at gjestene må stille i gallaantrekk - i vår krets, er "galla" finere enn "smoking", men vi vil jo at folk skal pynte seg! I de bryllupene jeg har vært i, som ikke har hatt angitt kleskode, har jo folk pyntet seg, og ikke stilt i hverdagsantrekk, som denne jenta har gjort. Men - det blir nok bryllup likevel, og helt uten psykiatrisk terapi :-) Ja, galla er stivere enn smoking - det har du rett i. En annen ting, er at jeg synes det er helt merkelig at inviterte gjester snakker med bruden om hva de skal ha på seg. Bruden bestemmer da ikke det. Og til deg trådstarter: Du er helt på jordet når det gjelder hva det er viktig å henge seg opp i. Og sånn apropos: Siden du velger så stiv dresskode, så antar ejg at bryllupet holdes under de flotteste krystallkroner, men syv retters middag og med servitører med hvite hanser. For du vet jo helt sikkert at dresskoden også skal avspeile lokalitetene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå