Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å kjøpe meg leilighet, men er veldig usikker på alt egentlig, og vet ikke om det lønner seg i det lange løp.

Jeg er 22 år, student, ugift, uten barn og har tatt opp fullt lån og stipend i fra Lånekassen i løpet av de 2 årene jeg til nå har studert.

Jeg finner meg absolutt ingen plass å bo (leie), i hvertfall ikke til en billig nok penge. Må fort opp i 8000,-.

Har ikke nevneverdig på BSU, et par tusenlapper.

Hvor mye er det mulig for meg å få i lån, og vil renta bli skyhøy?

Trenger egentlig ikke et konkret svar, men jeg er helt på jordet når det gjelder kjøp av bolig, så håper noen kan gi meg en grunnleggende forklaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hovedregelen er 3xinntekt. Studielån regnes ikke som inntekt. Hvis du da lever på studielån og eventuelt deltidsjobb, så tror jeg du skal jobbe litt for å få nok lån til en leilighet, og ikke minst slite en del med å betale på lånet.

Skrevet

Har du snakket med en rådgiver i banken din? :)

Vet om et par studenter som eier leilighet, og de studerer på heltid. Tror det kommer an på hva du studerer og dermed hvor mye tid du har til å jobbe og tjene. De jobber mye, men det går greit. Greit i den forstand at de synes det er verdt det, da de bor alene og investerer penger i seg selv. Å leie og bo alene nå for tiden er svinedyrt uansett, spesielt i de større byene.

Skrevet

Jeg studerte sammen med noen som eide leilighet. I to tilfeller var det foreldrene som hadde kjøpt leiligheten evt sto som medlånetaker og mine venner betalte da kun renteutgiftene til foreldrene. Siste året ble vel lånet overført til dem eller de kjøpte ut foreldrene. Ingen av disse jobbet noe mye ved siden av studiet.

En kamerat kjøpte derimot selv, jobbet vanvittig mye bla i sommeren og sparte seg opp en egenkapital på rundt 100.000. Kjøpte leilighet til ca 800.000 og hadde avdragsfritt lån. Han jobbet vel litt ved siden av studiene.

Alle tre solgte med meget bra gevinst, men nå kjøpte de før boligprisene begynte å stige + at renta var lav. Akkurat nå vet jeg ikke om det er like enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...