Gå til innhold

Kjøpe ny bil nå?

Anbefalte innlegg

Gjest HaterBilenMin
Skrevet

Prøvd å spare til ny bil ett års tid nå, men for hver gang jeg har klart å spare opp noen tusen, så skjer det et eller annet med den bilen jeg har (stort sett som følge av slitasje), så må jeg bruke de pengene på reperasjon. Skikkelig frustrerende i grunn. Bilen synker vel ytterligere i verdi for hver reperasjon enn om det ikke hadde skjedd noe med den, eller gjør den ikke det? Vet i alle fall at biler aldri stiger i verdi...

Nå hadde jeg klart å spare opp åtte tusen kroner på "bilkontoen", og forrige uke bar det selvfølgelig til verksted igjen ved hjelp av Falken, og reperasjonen kommer på over ni tusen! Svarte f...! I tillegg ble jeg nødt til å leie en annen bil i mens for jeg er avhengig av bilen for å komme meg på jobb, så da ryker vel et par tusen til. Får igjen bilen min i morgen, men nå tenker jeg at jeg kan jo like gjerne kjøpe ny bil med en gang, og heller bare låne hele beløpet, istedet for å spare to tusen i måneden som allikevel må gå til en eller annen reperasjon.

Ville dere gjort det? Kreves det en egenkapital når man kjøper bil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kreves det en egenkapital når man kjøper bil?

Det kreves ikke nei, men husk at omkostningene ved kredittkjøp av bil kun finnes i to versjoner: store og veldig store. Skal det være lån med sikkerhet i bilen må du ha kasko, som i seg selv koster en del. Skal du slippe kasko må du ta opp usikret lån, med tilhørende voldsomme rente.

Kalkulatoren på elcon.no er fin.

Hva er det du kjører nå som har så dårlig kvalitet? Reparasjoner trenger ikke medføre lavere bruktpris enn om det ikke hadde skjedd, f.eks. vil det å bytte til en mye mindre slitt bruktmotor istedenfor å renovere den gamle ødelagte kunne løfte bruktverdien litt, men det tilhører dessverre sjeldenhetene at bilens verdiøkning er større enn utgiftene til reparasjonen som utløser den. Er det snakk om karosserireparasjon etter kollisjon vil bilens verdi etterpå normalt være lavere enn for samme bilen uskadet.

Skrevet

Takk for svar, feuerstein :)

Vet at billån er dyre, men det er min nåværende bil også ;) Og når altj eg sparer likevel må gå til en eller annen reperasjon på den gamle.... Kasko ville jeg hatt uansett.

Kjører en Ford fiesta 2000 mod. Min erfaring med Ford (foreldrene mine har alltid sverget til Ford) er at de er veldig bra de første årene, men når de 7-10 år gamle er det alltid noe galt, selv om man har skiftet ut det skal skiftes når det skal. Har lyst på Toyota nå, de går og går og går...

Skrevet

Statistikken sier at Fiesta er grei på pålitelighet, men alle modeller har sine mandagseksemplarer. Min personlige mening om Ford er ikke egnet til å uttales på et forum hvor det ferdes kvinner og barn, men det er bare min religion, ikke objektivt fundert :gjeiper:

Hvorfor kasko? Jeg ser poenget med at du vil slite heftig hvis du sitter med knust bil og ikke penger til en ny, men vanligvis anbefaler man ikke kasko på biler til under 100,000. Klarer du deg med delkasko istedenfor kasko vil det på Fiestaen utgjøre mange tusenlapper i året (en halvering i premie etter mitt regnestykke), og du er fortsatt like sikret mot brann og tyveri som du ville vært med fullkasko.

Skrevet

Jeg klarer jo uansett ikke å spare til å kjøpe ny bil helt uten lån, så noe lån må jeg ha uansett, og da må man vel ha kasko? Hadde også tenkt på en bil til over 100 000. Jeg klarer å sette av 2500 i måneden til sparing til bil så et lån skal jeg klare å betjene. Men før jeg få beløpet opp på noe særlig nivå så må jeg ta dem ut pga den amerikanske drittbilen jeg har. Har forresten delkasko på den jeg har nå, da jeg ikke har gjeld på den.

Statistikker sier så mangt, egen erfaring sier en ting... Ford, uansett type, suger big time :) Jeg sa det jeg.

Skrevet
Hvorfor kasko? Jeg ser poenget med at du vil slite heftig hvis du sitter med knust bil og ikke penger til en ny, men vanligvis anbefaler man ikke kasko på biler til under 100,000.

Hvis en tar opp lån med sikkerhet i bilen, krever låneinstitusjonen full kasko.

Skrevet

Som jeg da også skrev i første avsnitt, første innlegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...