Gå til innhold

Sykt barn dager er brukt opp.. Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt opp årets "syke barn"-dager. Barnet mitt har nå blitt skadet, og jeg har legeerklæring på at jeg bør være hjemme med h*n i en uke, deretter ny vurdering, og sannsynligvis ny uke hjemme.

Velferdspermisjon?

Annen permisjon?

Sykemelding?

Har ikke råd til en-to uker uten lønn...

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Har den andre forelderen også brukt opp "sine" sykt barn-dager?

Skrevet

Da barnet mitt ble langvarig syk (på sykehus i 6 dager), måtte jeg bruke ferien min.

Skrevet

Det er bare en viss kvote på dekning av lønn under barns sykdom, har du brukt opp den, har du ikke rett til å være hjemme med lønn. Alternativer er å ta ut ferie eller få hjelp fra familie/venner som ikke jobber.

Skrevet

Jeg trodde foreldre fikk sykemelding i slike tilfeller, altså som ikke gikk som "sykt barn dager"? Tydeligvis ikke ettersom jeg leser svarene her, men likevel?

Skrevet
Jeg trodde foreldre fikk sykemelding i slike tilfeller, altså som ikke gikk som "sykt barn dager"? Tydeligvis ikke ettersom jeg leser svarene her, men likevel?

Nei. Man må bruke sv ferie eller avspasering, eller søke om ubetalt permisjon.

Skrevet

Pappaen har og brukt opp sine dager, dessverre... Har to barn som har vært mye syk i vinter/vår (med alltid på forskjellige tidspunkt)

Er det opp til den enkelte arbeidsgiver om man kan få f.eks. velferdspermisjon? Kan jeg sykemeldes når det er barnet mitt som er sykt? Har hørt noe a'la utvidete sykedager når barn er alvorlig sykt - hva regnes som alvorlig sykt?

Er snakk om et barn på under to år, som han knekt foten sin i barnehagen, og har fått beskjed på sykehuset at foten må være fullstendig i ro i to uker... Sykehuset frarådet på det sterkeste å sende barnet i barnehagen før disse to ukene, og så må det vurderes den tredje uken.

Huff, hva gjør jeg nå da? Har ingen som kan passe, og kommer til å slite veldig dersom jeg må gå to uker uten lønn. Har en jobb der ferieuker ikke er fleksible, så kan ikke ta ut ferie...

Skrevet
Pappaen har og brukt opp sine dager, dessverre... Har to barn som har vært mye syk i vinter/vår (med alltid på forskjellige tidspunkt)

Er det opp til den enkelte arbeidsgiver om man kan få f.eks. velferdspermisjon? Kan jeg sykemeldes når det er barnet mitt som er sykt? Har hørt noe a'la utvidete sykedager når barn er alvorlig sykt - hva regnes som alvorlig sykt?

Er snakk om et barn på under to år, som han knekt foten sin i barnehagen, og har fått beskjed på sykehuset at foten må være fullstendig i ro i to uker... Sykehuset frarådet på det sterkeste å sende barnet i barnehagen før disse to ukene, og så må det vurderes den tredje uken.

Huff, hva gjør jeg nå da? Har ingen som kan passe, og kommer til å slite veldig dersom jeg må gå to uker uten lønn. Har en jobb der ferieuker ikke er fleksible, så kan ikke ta ut ferie...

Alvorlig sykdom betyr livstruende sykdom med intravenøs behandling. Da kan man få pleipenger for alvorlig sykt barn. Som alvorlig sykdom kan nevnes kreftsykt barn, alvorlig hjertefeil, etc. Har man kroniskt sykt barn, kan man få flere sykedager for det syke barnet.

At han har bruket foten er ikke alvorlig sykdom.

Forstår at dette er en kjedelig situasjon for dere, men forstår ikke helt hvorfor han ikke kan i barneh? Må han ligge til sengs? Har han fått gipset foten?

I.o.m at dette skjedde i barneh så burde barneh være behjelpelig med å ta han i mot, men noen er sære.

Jeg selv sendte mitt barn i barneh i den alderen med to gipsa ben, bare for at han skulle få være sammen med andre barn. Barneh personalet var fantastiske. Har også sendt ham på skole med cvk, veneflon. Man må bare tøye grensene i visse tilfeller, fordi barnet har bedre av å ha kontakt med andre barn. Her hadde jeg pleiepenger for alvorlig sykt barn, kunne hente han på fem min om det var behov.

Du kan søke om velferds permisjon, arb giver avgjør om du skal få dette. Er du i kommunal sektor kan du klage videre om du får avslag.

Skrevet

Du har ikke forsikring på barnet ditt? En del forsikringen kan dekke en del av inntektstapet i slike tilfeller.

Skrevet

Ta kontakt med fastlegen din du, og hør om du kan få en sykemelding. Tror det er veldig vanlig å få det i sånne situasjoner.

Man sender ikke barn i barnehagen med knekt bein, så skjønner godt at du vil være hjemme med barnet.

Håper det ordner seg :klemmer:

Skrevet
Ta kontakt med fastlegen din du, og hør om du kan få en sykemelding. Tror det er veldig vanlig å få det i sånne situasjoner.

Man sender ikke barn i barnehagen med knekt bein, så skjønner godt at du vil være hjemme med barnet.

Håper det ordner seg :klemmer:

Ja, jeg ville snakket med fastlegen min. Eventuelt spilt på at jeg selv ble syk av stress av situasjonen?

Synes det er grusomt at det ikke finnes ordninger for slike ting, og 10 dager per forelder er fra før av alt for lite for et lite barn som er i barnehage og blir smittet av alt som finnes av virus. Og det er også grusomt at man skal sende fra seg et sykt eller skadet barn i barnehagen.

Håper det ordner seg for deg! :klem:

Skrevet
Kan jeg sykemeldes når det er barnet mitt som er sykt?

Nei. Det er ikke lovlig, men en del leger lar seg presse til å gjøre en kriminell handling for pasientens del.

Juks er med på å undergrave sykelønnsordningen. Har man barn, risikerer man inntektstap fordi de blir syke. Vi har en ordning med omsorgspenger for dette, men man har ikke rett til 100% dekning. Kun det oppgitte antall dager.

Skrevet

Et barn under to år som nettopp har ligget på sykehus og har gipset fot, skal selvsagt ikke sendes i barnehagen!

Hvis du og/eller din mann er ansatt i kommunen eller staten, kan dere be om velferdspermisjon med full lønn i 12 dager eller halv lønn i 24 dager.

Hvis ingen av dere er i stat eller kommune, må dere undersøke hos arbeidsgiver. Alle med tariffavtale vil ha en tilsvarende bestemmelse, og andre vil muligens også ha det.

Ring også til NAV og spør hvorvidt dette vil bli betraktet som så alvorlig sykdom/skade at man har rett til permisjon med full lønn. Barnet kan jo ikke være aleine hjemme!

Lykke til!

Skrevet

Ser ingen grunn til å ikke sende et barn i barneh med knekt ben.

Skrevet
Jeg selv sendte mitt barn i barneh i den alderen med to gipsa ben, bare for at han skulle få være sammen med andre barn. (...) Har også sendt ham på skole med cvk, veneflon.

Du er kanskje blant dem som sender ungen i barnehagen med en paracet i bleia også? Helt alvorlig, så viktig er det ikke å ha kontakt med andre barn at han ikke klarer å være hjemme noen dager. Barnet vil ikke ha fullt utbytte av å være i barnehagen når det er skadet. Slik som tilfellet hos TS skal jo barnet være i ro i minst to uker, og det tviler jeg på om barnehagepersonalet har anledning til å følge opp.

Til TS, det er velferdspermisjon som du må søke om, og med den begrunnelsen du har, så er arbeidsgiver veldig sær dersom han ikke godtar det.

Skrevet

Har nå vært i kontakt med fastlegen min, og han ser ingen grunn til at jeg skal sykemeldes. Har man brukt opp egenmeldingene, så har man brukt opp egenmeldingene....

Forøvrig mente denne legen at foten til barnet bare var forstuet, og sendte oss hjem. (Så små barn knekker sjeldent bein, i følge ham...) Bra magefølelsen min sa noe annet, og jeg tok barnet på røntgen...

Snakket med Nav, og de var forståelsesfulle, men sier at de ikke kan hjelpe meg før det forelgger en sykemelding fra legen. Hun på nav rådet meg til å få en sykemelding hos en annen lege når min var så "lite forståelsesfull for situasjonen". Men det er vel ikke bare bare å finne en ny lege som kan sykemelde?

For meg blir dette en økonomisk krise. Har vanligvis en bufferkonto, men det har skjedd veldig mye dyrt i det siste, så den er tom.

Begynner bare å grine nå... Jeg sender henne IKKE i barnehagen enda, det viktigste for meg er at foten gror som den skal og at hun ikke har smerter. Men regningene mine må jo like fullt betales...

Skrevet
Til TS, det er velferdspermisjon som du må søke om, og med den begrunnelsen du har, så er arbeidsgiver veldig sær dersom han ikke godtar det.

Jobber i kommunal sektor, så skal søke velferdspermisjon nå. Gjøres dette på noe "skjema", eller bare skriver jeg en vanlig søknad? Hvordan bør jeg formulere meg?

Skrevet
Jobber i kommunal sektor, så skal søke velferdspermisjon nå. Gjøres dette på noe "skjema", eller bare skriver jeg en vanlig søknad? Hvordan bør jeg formulere meg?

Jeg ville tatt kontakt med lønningskontoret jeg, forklart situasjonen og hørt hva som er den korrekte måten å gjøre det på akkurat hos dere.

Skrevet
Gjøres dette på noe "skjema", eller bare skriver jeg en vanlig søknad?

Det varierer desverre også på de ulike arbeidsplassene. Snakk med personalavdelinga eller din nærmeste sjef, så bør de kunne svare deg på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...