Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2003 #1 Skrevet 7. juni 2003 Hjelp! Vi har fått ganske mye mugg nederst på soveromsveggene. Hva gjør vi? Kan vi bare male over, bruke noe form for middel å påføre, tapetsere på nytt?? Noen som har vært borti dette, eller som har noen gode råd??
Gjest vampie Skrevet 7. juni 2003 #2 Skrevet 7. juni 2003 jepp har vi også.... lufter soverommet godt hver dag. danner seg vann på vinduene bare jeg går inn i soverommet og nyser.... og de hvite veggene har hatt en omgang mygg ja.... vet ikke om dette er noe å anbefale men jeg vasket bort muggen med klorin blandet ut i vann... muggskade måtte bare males over. husk å lufte soverommet kjempelenge hver dag! sov med vinduet litt åpent hvis du kan. nå har jeg også en bøtte med noen slags steiner som suger til seg vann i lufta.... det virker visst finfint....
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2003 #4 Skrevet 7. juni 2003 Jeg hadde samme problemet for mange år siden, i en blokkleilighet med murvegger. Vi hadde en sofa stående helt inntil veggen, slik at det ikke ble lufting. Dermed fungerte den som "isolasjon", sofaen ble på en måte en del av veggen, og kulda stoppet dermed ikke "midt i veggen", men halvveis inni sofan..... Samtidig hadde vi baby, var redd for at han skulle fryse, og lot tørketrommelen lufte ut i hele leiligheten..... ikke smart! For å bli kvitt muggen: Vask godt med klorin, skyll og la tørke lenge! Varme og utlufting!! Gammel tapet må kanskje fjernes helt, avhengig av tilstanden. Etterpå kan du male For å unngå at det kommer igjen: Du må altså sørge for god lufting, og mindre luftfuktighet der du bor (er kanskje soverommet i kjelleren?). Det høres fornuftig ut med noe som tar opp luftfuktighet. Slike "maskiner" kan kjøpes, men de er dyre (ca 5000 har jeg hørt.) De er jo motsatt av "luftfukterne" som var så populære før :o Tenk hvor mye ugagn de har laget! Irritasjon i luftveiene skyldes jo som regel forurenset luft, ikke tørr luft!
Gjest Lea Skrevet 7. juni 2003 #5 Skrevet 7. juni 2003 Avfuktere (vifter/ovener som trekker ut fuktighet) kan leies. Det koster ikke så mye og de bør stå i noen dager. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale LeiMax på Furuset. De er ikke dyre og har bra service. www.leimax.no
Gjest Poirot Skrevet 7. juni 2003 #6 Skrevet 7. juni 2003 Muggsopp kan være svært helseskadelig, kan bla gi astma, allergi, hodepine etc Se link: http://www.lommelegen.no/art/art2450.asp
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2003 #7 Skrevet 8. juni 2003 Takk for gode svar. Har må jeg fram med klorinflaska ganske fort skjønner jeg. Håper det blir borte da, slik at vi slipper å sette igang noen større tiltak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå