Gå til innhold

Trenger barnebursdag hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Ny stemor
Skrevet

Skal feire barnebursdag her neste helg og jeg trenger tips.

Jeg og min samboer fikk i sommer hovedansvaret for dattern hans mens mora er syk. Nå skal vi ha bursdagsfeiring, men jeg har aldri gjordt dette før.

Det blir 10 unger på 3, 4 år også tror jeg de fleste har med mamma og eller pappa? Skal jeg servere grandis eller winer?

Jeg skal lage kaker, men hva og hvor mange? Hva med brus?

Hva med leker? Har ikke så god tid da, to timer. Samboern min mente det holdt med to timer.

Og, hva skal jeg ha på meg?? Noen av foreldra som kommer kjenner mora til stedattern min og jeg vil gjerne gi et godt inntrykk.

Stedattern min skal ha på seg en rosa "ball"prinsesse kjole og hjemmelaget gullkrone og rosa sommerfugl vinger. :rødme: Hun blir så søt atte!

Håper på gode råd og tips!

Hilsen ny, men stolt stemor. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke leker når de er så små. Vi pleier også å ha selskap i to timer, og det går kjempefort.

Menyen er ganske fast... men hør gjerne med noen andre hva som er vanlig der.

Her går det i grillpølse i brød. Mine unger liker ikke winer. Brus til dem som ønsker det, men ikke alle liker kullsyren når de er så små.

Etterpå er det nok med sjokoladekake, det er det de liker best:)

Når pakkene åpnes, pleier ungene sitte i en ring, og man leker flasketuten peker på. Bursdagsbarnet snurrer først.Den som flasketuten peker på gir sin pakke til bursdagsbarnet. Så venter alle på at barnet pakker opp. Så snurrer siste giver flasken...

Før og etter gavene er det frilek, der de drar utover alt dere har av leker i huset:)

Og når dere begynner å bli leie, så deler dere ut godteposer. Enten man har mulighet til å fiske godteposene, eller bare deler de ut.

De voksne som er med får en kaffekopp og ett kakestykke, det holder:)

Lykke til!

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Mange gode råd over. Anbefaler sterkt denne pakkeopp-leken, så unngår du at pakker blir revet opp uten kontroll og takk.

Wiener-pølser er klassikeren hos oss. Av kaker har vi pleid å lage sjokoladelangpannekake med nonstop og muffins (helst med rosa glasur og sølvkuler..) Ungene spiser forsåvidt ikke så mye, men det er jo kjekt at de voksne kan smake også hvis de er med. Det gjelder forsåvidt også pølsene...(Men du trenger altså ikke dekke på noe til de voksne. De forsyne seg på kjøkkenet. Men de blir sikkert glad for en kopp kaffe mot slutten..)

Hos oss har barna kommet uten foreldre fra fireårsalderen, vel og merke hvis det er til andre barn i barnehagen, og de kjenner de fleste. Men dette er kanskje forskjellig fra sted til sted.

Av drikke ville jeg heller servert saft enn brus. Mange barn liker ikke kullsyre.

I barneselskap pleier barna å pynte seg, mens de voksne går i mer vanlige klær. I vårt siste selskap hadde jeg på meg jeans og en pen tunika.

Lykke til med selskap!

Gjest ny stemor
Skrevet
Mange gode råd over. Anbefaler sterkt denne pakkeopp-leken, så unngår du at pakker blir revet opp uten kontroll og takk.

Wiener-pølser er klassikeren hos oss. Av kaker har vi pleid å lage sjokoladelangpannekake med nonstop og muffins (helst med rosa glasur og sølvkuler..) Ungene spiser forsåvidt ikke så mye, men det er jo kjekt at de voksne kan smake også hvis de er med. Det gjelder forsåvidt også pølsene...(Men du trenger altså ikke dekke på noe til de voksne. De forsyne seg på kjøkkenet. Men de blir sikkert glad for en kopp kaffe mot slutten..)

Hos oss har barna kommet uten foreldre fra fireårsalderen, vel og merke hvis det er til andre barn i barnehagen, og de kjenner de fleste. Men dette er kanskje forskjellig fra sted til sted.

Av drikke ville jeg heller servert saft enn brus. Mange barn liker ikke kullsyre.

I barneselskap pleier barna å pynte seg, mens de voksne går i mer vanlige klær. I vårt siste selskap hadde jeg på meg jeans og en pen tunika.

Lykke til med selskap!

Takk for det tipset! Hadde følt meg lit dum om jeg hadde pynta meg skikkelig også hadde de andre kommet i vanlige klær. Men en litt "dagligdags" (jeg mener hvertfall at den er det) kjole, strømpebukse og genser under er greit?

Skrevet (endret)

Støtter de andre her. Mange barn i den alderen liker ikke pizza av en eller annen grunn.

Gele er sikkert også populært og kan være greit å ha i tilfelle noen av barna har melke-/ egg/ gluten allergi.

Fiske etter små godteposer er sikkert en kjempe suksess vil jeg tro :-)

Edit: Kom på en ting til: husker at mamman min pleide å bruke papirduker og legge ut fargestifter slik at vi kunne tegne på duken.

Endret av tingeling
Skrevet

To timer er mer enn nok.....

Pølser er smart, for det liker nesten alle (men kommer det muslimske barn - husk kyllingpølser).

Brus og saft er greit å velge mellom. Se om dere finner enganggsglass der lokket sitter skikkelig fast så det ikke blir så mye gris. Og engangstallerkner er en kjekk ting..

Har ikke lagt så mye energi i de voksne, men pleier å lage både sjokolade og bløtkake så det både er noe å velge mellom og det blir nok til både barn og voksne.

Skal datteren din ha prinsessekjole så skriv noe på invitasjonen om at det er lov å komme som prinsesse, konge osv. Tror min datter hadde blitt veldig lei seg om hun gikk glipp av en anledning til å være prinsesse.....

Det pleier å gå greit når de er så små å ha flasketuten-løsningen på gavene og resten frilek. Men, det kan være greit å ha en lek i bakhånd hvis noen begynner å klage litt eller krangle. Vi pleier ha en slags sangkonkurranse der barna setter seg rundt bordet, vi viser frem et kort med et dyr eller noe på og man skal synge en sang som handler om det på kortet. feks bæ-bæ lille lam...

Rydd unna pynteting og møbler og sørg for at det er mye boltreplass.

De foreldrene som tar seg en tur ut - hvis du ikke har navn og nummer lagret allerede, få dem til å skrive seg opp på en liste. Jeg har alltid hatt tavle hengende på døra..

Ja, det tror jeg var mine beste råd iallefall.. Lykke til.

Skrevet

Du har allerede fått mange bra svar, vi pleier å gjøre likedan. I tillegg har vi hatt en skål med potetskruer/ringer på bordet, det har vært populært, da har de noe som er salt i tillegg. Lykke til, det blir sikkert en kjempefin bursdag!

Gjest lillelinn
Skrevet

vi har hatt bursdag på kino, bowling mc,donalds.. siste var på metro lekeland . der var det suuuupert, min sånn på 3 var med , storkoste seg :D

her jeg bor kan man og ha perle bursdag :D jentene liker det kjempe godt .

dewt koster litt, men deilig å slippe alt rotet hjemme :D

Skrevet
Pølser er smart, for det liker nesten alle (men kommer det muslimske barn - husk kyllingpølser).

Og dersom noen har melkeallergi er god og mager pølsene de eneste uten melk...

Skrevet

En kjekk variant av grandisen er å lage pizzasnurrer, de er små og hendige, slipper unna endel søl og ungene synes det er morsommere å spise.

Vi pleier å ha sjokomuffins med masse snop som topping.

Brus eller saft er fine og lettvinte alternativ.

Jeg stiller gjerne i et "halvpyntet" skjørt selv.

2 timer er perfekt.

Skrevet

det var jeg som hadde det siste innlegget ... Glemte noe: Hos oss gikk det ca. 2-3 snurrer og 2-3 muffins per hode, noen spiste kanskje bare 1 ... Men det var iallefall det jeg beregnet, og det meste forsvant i løpet av festen.

Skrevet

Vi hadde vår første barnebursdag for treåringen dette året. Da hadde vi masse pølser i brød, fruktsalat mad vaniljesaus og muffins. Som drikke hadde vi eplejuice, vann og kaffe til de voksne, og det var rikelig av alt slik at både voksne og barn spiste sammen.

Det er mange som synes det fort blir mye sukker, så vi prøvde å ha litt fokus på det men likevel ikke være helt nazi.

Vi brukte fancy engangsservice, de har slikt på Nille og Obs og slike butikker.

Så hadde vi fiskedam med godteposer (med gullpenger i sjokolade, en liten pastilleske, en liten rosineske og en liten leke.) Vi var litt usikker på om det var for mye snop til så små barn, men fant ut at foreldrene fikk underslå litt hvis det ble for mye.

Så hadde vi ansiktssminke og sminket alle som mus, det var veldig populært. Neste år skal jeg trene på noe litt kulere enn mus...

Hadde intrykk av at alle koste seg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...