Gå til innhold

Hvor mye kan man spare per år på BSU konto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som vet hvor mye man kan spare per år, og når er siste frist for å ha satt inn årets beløp?

Videoannonse
Annonse
Gjest google.no
Skrevet

15.000 kroner per år og du må ha satt de inn slik at de er på konto ved årsskiftet. Ikke overfør på nyttårsaften altså.

Skrevet
Ikke overfør på nyttårsaften altså.

Det kan gå helt fint å sette inn penger på BSU-kontoen på nyttårsaften. Bruker du nettbank må du sjekke med banken hvilket tidspunkt betalingen må legges inn for å få den registrert før nyttårskiftet. Det er også mulig for kontoeier å sette penger direkte inn på BSU-konto i en bankfilial, postkontor el.

Skrevet

Man kan spare så mye man vil. Det er ingen øvre grense. Men jeg anbefaler 15 000 i året, da du oppnår maks skattefradrag, NOK 3000 i året. Setter du inn mer enn 15 000 får du fortsatt bare 3000 i skattefradrag og du kommer opp i maksgrensa for skattefradrag på 100 000 raskere.

Det mest lønnsomme man kan gjøre er å åpne en BSU konto så snart man begynner å få skattemessig overskudd, og før man kjøper sin første bolig. Man bør deretter sette inn 15 000 i året uavhengig av når man kjøper bolig, og fortsette frem til man kommer opp i 100 000. Da benytter man enten beløpet til månedlige avdrag, eller kjører hele summen inn i lånet. Det er i det hele tatt en veldig gunstig ordning.

Pengene må være inne innen 31.12, for å komme til fradrag i det aktuelle år.

Skrevet

Feil!

BSU er tilgodesett med høyere rente.

Derfor er maks beløp 15000,- i året.

Opp ril 100000,- totalt.

Her er reglene, slik de står på en bank jeg tilfeldig tok frem (Skandiabanken):

Inntil 3 000 kroner i årlig skattelette*

7,10% effektiv rente på sparebeløpet

Sparing når det passer deg

Du kan spare inntil 15 000 kroner hvert år (totalt 100 000 kroner)

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Feil!

BSU er tilgodesett med høyere rente.

Derfor er maks beløp 15000,- i året.

Opp ril 100000,- totalt.

Her er reglene, slik de står på en bank jeg tilfeldig tok frem (Skandiabanken):

Inntil 3 000 kroner i årlig skattelette*

7,10% effektiv rente på sparebeløpet

Sparing når det passer deg

Du kan spare inntil 15 000 kroner hvert år (totalt 100 000 kroner)

Helt riktig! Ved en feil førte jeg over 16000 i år, og den siste tusen lappen kom rakst i retur! Så maks 15000 pr år.

Skrevet

Helt riktig med maks 15000/år ja.

BSU er en veldig god spareordning. Jeg hadde tatt maks i den hadde jeg kunnet (er over aldersgrensen).

Men bare en tilleggsopplysning....

For å få full nytte (3000,- tilbake på skatten) forutsetter det at man har inntekt som tilsier at man kan få det tilbake da.

Skrevet

Merkelig, banken min hadde ingen maksgrense på innskudd pr år. Men på grunn av gunstig rente var det selvfølgelig ikke lov å spare mer enn 100 000 totalt. Men nå er det jo noen år siden jeg holdt på med dette da.

Skrevet (endret)
Merkelig, banken min hadde ingen maksgrense på innskudd pr år. Men på grunn av gunstig rente var det selvfølgelig ikke lov å spare mer enn 100 000 totalt. Men nå er det jo noen år siden jeg holdt på med dette da.

Denne veldig gunstige spareordningen, er ikke noe den enkelte bank har anledning til å sette vilkårene for.

Bankene selv kan altså ikke gjøre endringer/forskjeller seg i mellom.

Unntak er renter på kontoen. Men renter inngår ikke i det årlige sparebeløp.

Dette er nøye regulerte vilkår fra myndighetene.

Skatteetaten sier dette i Ligningens ABC, under 2.3.1:

"Innbetalt sparebeløp kan ikke overstige kr 15 000 i det enkelte år, jf. sktl. § 16‑10 (3) første punktum. Rentene inngår ikke i det årlige sparebeløp som gir rett til skattefradrag. Innbetaling under kr 15 000 et år gir ikke rett til høyere innbetaling et senere år.

Samlet innbetalt sparebeløp kan ikke overstige kr 100 000, jf. sktl. § 16‑10 (3) andre punktum. Påløpte renter regnes ikke som innbetalt sparebeløp, slik at kontoens totale pålydende kan overstige kr 100 000.

Det er ikke anledning til å sette inn penger på kontoen ut over grensebeløpene eller etter det inntektsår skattyteren fyller 33 år.

Grensebeløpene ovenfor gjelder særskilt for hver person som har opprettet konto.

Bosetting i Norge bare en del av året fører ikke til reduksjon av grensebeløpene."

Endret av Østlandet
Skrevet

Er du økonom eller noe østlandet?

Ser deg stadig på sånne spørsmål.

Skrevet
Det mest lønnsomme man kan gjøre er å åpne en BSU konto så snart man begynner å få skattemessig overskudd, og før man kjøper sin første bolig. Man bør deretter sette inn 15 000 i året uavhengig av når man kjøper bolig, og fortsette frem til man kommer opp i 100 000. Da benytter man enten beløpet til månedlige avdrag, eller kjører hele summen inn i lånet. Det er i det hele tatt en veldig gunstig ordning.

Pengene må være inne innen 31.12, for å komme til fradrag i det aktuelle år.

aha! så man kan velge å bruke disse 100.000 kr til nedbetaling av lånet asså. det er kjekt! men kan man også velge de til å bruke til oppussing etter kjøpt bolig?

og vil man få no renter eller skattefradag dersom man velger å la de stå på BSU etter opptjent 100.000 kr?

Skrevet
aha! så man kan velge å bruke disse 100.000 kr til nedbetaling av lånet asså. det er kjekt! men kan man også velge de til å bruke til oppussing etter kjøpt bolig?

og vil man få no renter eller skattefradag dersom man velger å la de stå på BSU etter opptjent 100.000 kr?

Når man har nådd 100.000 er taket nådd. Man kan altså ikke spare mer med rett til skattefradrag.

Renter har man jo, på alt eller det man velger ikke å bruke.

og til deg ovenfor.

Ja, kanskje litt. men bare hobbyøkonom ((-:

Men da med aksjer som hovedinteresse.

Ellers bare veldig interessert i samfunn og alt med det.

Skrevet

Man får renter, og de er jo som regel bedre enn andre sparekontoer. Ettersom man må bruke pengene på bolig, så kan man heller ikke ta dem ut og sette inn på et sted med bedre avkastning (da må man betale tilbake skattefordelen). Dersom bsu-kontoen har bedre rente enn boliglånet kan det lønne seg å ha dem stående (selvom du da ikke får mindre å betale i måneden, du bare sparer på et annet sted).

Skrevet

Spurte om dette for litt siden, noen som vet om grensen på 100.000 snart blir forhøyet? Tror det var snakk om det på stortinget.

Syns det går sakte oppover på min bsu, har spart 15.000 de siste årene. Men får en del rente da, det er fint.

• 1 år senere...
Gjest liv grete
Skrevet

Økt sparebeløp fra 2009

Stortinget har vedtatt å øke det årlige sparebeløpet fra 15.000 til 20.000 kroner og samlet sparing fra 100.000 til 150.000 kroner fra 2009. Har du tidligere fylt opp kontoen til maksimumsbeløpet, kan du derfor nå fortsette sparingen.

Skrevet

...og skattefradraget øker dermed til 4000!

Dette var kjempegode nyheter - selv får jeg maksa til 20 000 og får igjen 4000 neste år. OG jeg rekker å spare 150 000 før jeg er for gammel om jeg fortsetter i det tempoet. Digg :D

Skrevet
...og skattefradraget øker dermed til 4000!

Dette var kjempegode nyheter - selv får jeg maksa til 20 000 og får igjen 4000 neste år. OG jeg rekker å spare 150 000 før jeg er for gammel om jeg fortsetter i det tempoet. Digg :D

Jeg har litt over 150 000 så kan vel ikke sette inn mer. Men regner med at noe av de pengene er renter. er det da lov til å ha litt over 150 000 . evt hvor mye...????????

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har litt over 150 000 så kan vel ikke sette inn mer. Men regner med at noe av de pengene er renter. er det da lov til å ha litt over 150 000 . evt hvor mye...????????

Du kan sette inn 150.000,- Rentene kommer i tillegg. Hvis du sjekker i nettbanken din bør du finne en oversikt som forteller deg hvor mye av det du har på BSU´en din som er innskudd, og hvor mye som er renter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...