Gjest New Dawn Skrevet 16. september 2008 #41 Skrevet 16. september 2008 Hvis dette er TS sitt største problem så er hun virkelig heldig - bare så tydelig at hun ikke er klar over det selv.
Østlandet Skrevet 16. september 2008 #42 Skrevet 16. september 2008 Og med det mener du???? Rett og slett det jeg sier. At dette er så dumt at jeg mistenker tr.starter har en dobbel, eller skjult agenda. Vil få frem en annen ting enn førsteinnlegget tyder på. F eks forfekte rasismehentydninger mot NAV. Noe jeg rett og slett ikke tror er riktig. Og om dette var en feil, så kunne det vært ordnet opp i. Men TS har hele tråden i gjennom et forklaringsproblem i forhold til kontakten mot NAV.
Pingting Skrevet 16. september 2008 #43 Skrevet 16. september 2008 Fra ordbok.no: ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer Det er ikke rasisme å anta at de som er født i et annet land ikke er flytende i norsk. Det er ikke rasisme å anta at selv de med norsk statsborgerskap snakker litt grøtet norsk. Enig i at dette var i overkant klønete fra NAV sin side, men de sitter ikke og noterer hvem som skriver mail til dem på god norsk, slik at de kan huske det neste gang de skal sende ut brev om norsktester. Du har heller ikke fått brevet fordi du har utenlandsk navn, men fordi du har fått statsborgerskapet en gang i tiden. Personlig synes jeg det er positivt at de sjekker hvordan det står til med kunnskapene til de som har bodd her lenge, men å kreve en test var jo lit drøyt, da. De kunne jo forhørt seg først. er vel en måte å spre tid på *sukk* Elelrs kan jeg nevne at det fra 1. september i år har vært et krav at de som søker om statsborgerskap kan norsk.
Gjest Gjest_lykken_* Skrevet 17. september 2008 #44 Skrevet 17. september 2008 Trådstarter her Dette er ikke noe feil, nei. Tror dere norskfødte hadde også reagert om dere hadde fått en innkalling til norsktest. For jeg føler meg norsk jeg også. Jeg skriver faktisk bedre enn noen av NAVs egne ansatte, og når de har flere brev fra meg hvor nettopp det bekreftes så synes jeg dette var rett og slett sløvt. Har så lyst til å ringe avisen. Og jeg synes ikke jeg overreagerer: vil bare være meg selv. Og ikke bli behandlet annerledes bare fordi jeg ikke ser ut som andre og har "feil" navn. Det er vel et hvert menneskers ønske? " Det står videre i brevet at hvis jeg mottar trygd fra dem vil de bli stoppet hvis jeg ikke tar denne testen, så dette er på en måte tvang for de som faktisk mottat trygd). Jeg skal fortelle deg at det er MANGE som føler seg "feilbehandlet" av NAV. At du føler det på denne måten og kaller det rasisma er helt utrolig. Hva skal jeg kalle det da, siden jeg er etnisk norsk? Og NEI, jeg syns ikke du skal gå til avisen, da spiller du offer, det er BARE dumt, du er ikke et offer mer enn noen andre som har vært innom eller fått brev fra NAV. Skjønner??
Gjest M'andaya Skrevet 17. september 2008 #45 Skrevet 17. september 2008 Jeg er velddig mystisk under nav. jeg er ikke forstått. hva de menes med det. Men jeg er enig. veldig enig. veldig veldig mange går til arbeidkontor og spør kan jeg jobbe? de kan jobbe. hverdag. natt og dag til natt igjen. ja jeg kan jobbe også! jeg kan jobbe meg selv selfølginglig. men jeg får ikke jobb ja. jeg søke ja. jeg søke og søke. jeg får ikke jobb. de vil ikke svare neivel. det er veldig mystisk ja. men det er grun av utlanding fordi jeg er det nemlig. jeg betaler skatt altid. de tar skatt ifra mine dagpenger, men jeg får ikke jobbe. veldig mystisk da. nav er ikke bra for meg jeg vet. nav på arbeidkontor dere mener dårlig? jeg mener dårlig det ogso nemlig. nav er ikke snill. ikke hyggelig folkens når jeg snakker. for jeg kan ikke snakke, opprinelig ikke helt norsk. men de måjo forstått det for lengst. men de ikke gjøre det. de ikke gi beste sjangs. jeg er nå under forstått. forstått? det går ikke fort nok det å finne jobb. selfølginglig nei. ikke det. nei nei. ingen skal bli sur. jeg har ogso skreving på andre linker her inne i kvinneguiden. jeg forklar til dem andre folkens her at jeg er mystisk på nav. men de er sur på meg fordi de sa jeg er heldig jeg er gjemme og gjemme hele dagen lang og ikke jobbe. hva jeg gjøre da?
Bellatrix Skrevet 17. september 2008 #46 Skrevet 17. september 2008 men de er sur på meg fordi de sa jeg er heldig jeg er gjemme og gjemme hele dagen lang og ikke jobbe. hva jeg gjøre da? Ta et norskkurs?
Gjest M'andaya Skrevet 17. september 2008 #47 Skrevet 17. september 2008 jeg gått norsk amo kurs. ferdig med det. takk. hva du mener da? unnskyll men hva du mener?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #48 Skrevet 17. september 2008 Hvor er det blitt av ts mon tro?
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 17. september 2008 #49 Skrevet 17. september 2008 Jeg har bodd her i 20 år, og gjennom disse 20 årene har jeg hatt kontakt med NAV som enhver nordmann. Snakker flyende norsk. Skriver utmerket. Er norsk statsborger.Og idag har jeg fått et brev fra dem med innkalling til 2,5 timers norsktest. Jeg finner dette rasistisk da dette er sendt meg kun fordi jeg har utenlandsk navn. Det eneste som er annerledes er navnet mitt og utseende. Vi får hele tiden beskjed om å være norske, men må innrømme at jeg føler meg som en jævla utlending idag nettopp pga dette brevet. NAV har fått nok brev fra meg gjennom årene for å vite at jeg ikke trenger en slik test. Hvorfor sende meg dette brevet. Dessuten trenger jeg ikke noe hjelp fra dem da jeg faktisk er i fast jobb. Nå får jeg sikkert høre at dette er jo kjempefint for å finne ut om hvor mye andre trenger hjelp. Men jeg mener at NAV burde kunne gjøre dette på en annen måte enn dette. Denne dagen ble helt ødelagt for meg nå. Kanskje NAV skal konsentrere seg om andre ting enn å sende nordmenn innkalling til norsktest??? Morsomt innhold du er vel halv norsk?
Gjest Mandaya Skrevet 17. september 2008 #50 Skrevet 17. september 2008 jeg du mener her? nei ikke halv norsk. ikke født opprinnelig. ikke her i norge nei. bare hjemland mitt.hvorforr?
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #51 Skrevet 17. september 2008 jeg du mener her? nei ikke halv norsk. ikke født opprinnelig. ikke her i norge nei. bare hjemland mitt.hvorforr? Det er vel ikke du som har startet tråden?
Gjest M'andaya Skrevet 17. september 2008 #52 Skrevet 17. september 2008 startet? tråden? hva da? jeg forstått ikke nå. dama spøre meg. jeg svaret.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #53 Skrevet 17. september 2008 Nå er vel ikke prblemet at NAV er rasistisk, problemet er vel av NAV har for lite ressurser i forhold til de oppgavene de skal utføre, og at de av den grunn ikke kan prioritere å undersøke om alle de sender ut slike innkallinger til faktisk kan godt norsk eller ikke, det er vel det en slik test er til. Synes du det er et problem må du ringe NAv og forklare på godt norsk at du ikke trenger denne testen. Dersom du ikke lenger er i Nav systemet kan de vel heller ikke kreve det av deg, siden straffen tydeligvis var at man mistet trygdeytelser. Dersom du synes dette er et så stort problem og ekstremt rasistisk, så foreslår jeg at du utarbeider et system som kan fange opp hvem som trenger en slik test, for det kan ikke en datamaskin på et Nav kontor vite.Det viktigste et er vel at de som trenger en slik test tar den for så å kunne få norskundervisning. da hender det at man tråkker på noen tær. At det ble dine er jo beklagelig, men jeg tror ikke det er værre enn at arbeidsledige med høyere utdannelse må ta tester de helt klart ikke trenger osv. hva er forskjellen: ingen, prblemet er som sagt ikke at Nav er rasistisk, men at de ikke har tid til å vurdere enkeltpersonene før de sender ut slike brev. det tar rett og slett for mye tid. Skal jeg for eks. bli fornærmet fordi Skatteetaten krevde at jeg registrerte leilighetsnr. mitt selv om jeg bor i et hus? Det sier jo indirekte at jeg bor i en leilighet noe som i følge enkelte er dårligere enn å bo i et hus, nei jeg skjønner at det skyldes byråkratiet og at enkelte feil skjer, sånn er det bare...dvs enten må du leve med det eller gjøre noe med det.!!!
jenta82 Skrevet 17. september 2008 #54 Skrevet 17. september 2008 Hva er egentlig problemet her? Javel så sender de et brev, men at de er rasistisk er jo helt på tryne å skrive. Vist det skjer noe så er de med en gang rasist. Dette ordet blir brukt litt for mye og jeg tror igrunn ikke alle vet hva det står for. Når det gjelder NAV, mener du at de skal vite hvem som snakker og skriver skikkelig norsk??? Har du overhode tatt en tlf til de og sagt dine følelser? Alle vet jo at det er veldig mye rot i NAV og jeg skal love deg at jeg har vært gjennom mye mye verre ting enn dette her. Du snakker bare om et brev du har fått, men hvordan tror du det er å bli nektet penger i flere mnd før de faktisk finner ut at du hadde rett på de pengene.
Gjest Bolledeig Skrevet 18. september 2008 #55 Skrevet 18. september 2008 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
Trillrund Skrevet 18. september 2008 #56 Skrevet 18. september 2008 I forbindelse med attføring og utprøving av arbeidsevne, måtte jeg avlegge lese- og skrive-test, samt en enkel matematikktest. Jeg er født og oppvokst i Norge, med norske foreldre, og har gått gjennom det norske skolesystemet, med 3 år på universitet på toppen. Alle på kurset måtte gjennom dette.... For meg var dette ikke noe problem, men noen av deltakerne slet betraktelig. Det ble bl.a avslørt at flere hadde dysleksi. Men i dette tilfellet ville jeg nok visst hvorfor jeg skulle ta testen, om jeg ikke var i NAV-systemet.
Alice Ayres Skrevet 18. september 2008 #57 Skrevet 18. september 2008 Trådstarter her Synes det blir helt feil å kalle folk hårsår når man ikke har vært i deres sko. Jeg er ikke noe innvandrerkvinne. Jeg er norsk statsborger. Så der ser du. I noens sine øyne forblir man evig innvandrer. Det hadde kanskje vært mer riktig å gi folk en slik test ved utgivelse av statsborgerskap og ikke via NAV. Dette blir helt feil Du er da vitterligen en innvandrerkvinne, og det er da ikke noe negativt i å være det? Ja, du er norsk statsborger nå og ut ifra det du beskriver kan det se ut som om NAV kanskje her gjort feil her - men er det virkelig noe å ta sånn på vei for?
Gjest Sjokkert Skrevet 18. september 2008 #58 Skrevet 18. september 2008 Jeg er helt uenig. Dette er et utslag av ren og skjær rasisme i NAV-regi som har til hensikt å skape et apartheidsystem der alle innvandrere og andre med utenlandske røtter undertrykkes og forfølges. Slike hensynsløse overgrep burde anmeldes til politiet og påtales, men med et rasistisk orientert politi (jfr Obiorasaken mm) vil nok dette være nytteløst. Hvis du har så store problemer med noe som mest sannsynlig er en feil, og dermed skriker opp om rasisme både på nav sin side og politi. Da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bo i dette landet. Spesielt ikke hvis du mener at Norge har til hensikt å skape appartheidsystem. Og nå kan jeg faktisk si at du er rassist ut fra dine uttalelsene her nå.
A.P.Katt Skrevet 18. september 2008 #59 Skrevet 18. september 2008 Hvis du har så store problemer med noe som mest sannsynlig er en feil, og dermed skriker opp om rasisme både på nav sin side og politi. Da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bo i dette landet. Spesielt ikke hvis du mener at Norge har til hensikt å skape appartheidsystem. Og nå kan jeg faktisk si at du er rassist ut fra dine uttalelsene her nå. Enig! Trådstarter sverter Norge fordi hun mener at Norge er rasistiske fordi hun ble innkalt ved en feil! NAV trodde du trenge et kurs trådstarter og ville gi deg dette GRATIS! At NAV gjør feil kommer vel ikke som noen bombe, det gjør de stadig. Ring å spør om hvorfor du fikk innkalling istedenfor å hyle ut rom asisme!
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #60 Skrevet 18. september 2008 Hvis du har så store problemer med noe som mest sannsynlig er en feil, og dermed skriker opp om rasisme både på nav sin side og politi. Da skjønner jeg ikke hvorfor du gidder å bo i dette landet. Spesielt ikke hvis du mener at Norge har til hensikt å skape appartheidsystem. Og nå kan jeg faktisk si at du er rassist ut fra dine uttalelsene her nå. Jeg forstår ikke hvordan du kan kalle det å advare mot rasistiske holdninger i NAV og i politi (forsåvidt også i andre deler av samfunnet som for eksempel i helsevesenet), for rasisme. Det er på tide at innvandrere behandles med den samme respekt som etniske nordmenn av alle i offentlige (og private) etater, og det må bli slutt på at politiet forfølger ikkevestlige innvandrere og mistenker dem for kriminalitet utelukkende ut fra navn og hudfarge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå