¤Kanutten¤ Skrevet 16. september 2008 #21 Skrevet 16. september 2008 Jeg syns ikke det er rasistisk å innkalle noen til norsktest! Jeg skjønner at du er fornærmet, men å kalle dette rasistisk blir bare for dumt. Det er mange som har bodd i Norge i årevis som snakker svært dårlig norsk, og nei, NAV er ikke gode til å se hver enkelt. Ta en telefon til NAV og spør om hvorfor du er innkalt til dette, når behovet ikke er der.
mysan Skrevet 16. september 2008 #22 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du er i overkant hårsår, Trådstarter. Som andre påpeker så er det ingen selvfølge at innvandrerkvinner snakker språket særlig godt selv om de har vært i en årrekke, og når de sender ut slike brev så sitter de ikke og går igjennom alle navnene for å se om de kanskje kjenner noen av dem som de vet kan språket godt nok. Dette går på automatiske adresselister og er sortert etter ett eller flere kriterier. Tiltaket og tanken bak er antakelig god, selv om de skjøt total skivebom på deg.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #23 Skrevet 16. september 2008 Helt utrolig at man kan reagere slik på dette. Er det et overgrep? Har du mistet dine rettigheter? Nei, det viktigste er vel hva man kan tro og anta...... Står livet ditt på spill.....ja, det er det jo tydelig at det gjør. Stakkars ansatte på NAV som møter slike folk daglig.
Silmarill Skrevet 16. september 2008 #24 Skrevet 16. september 2008 Dette var nok kun en missforståelse som overhode ikke var vondt ment! Dette var nok gjort i beste mening, men det ble en feil du overreagerte på! Du kan ikke kalle denne missforståelsen for rasistisk for det var den neppe ment som!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #25 Skrevet 16. september 2008 Jeg sier bare én ting , det er ikke rart at folk faktisk blir rasister.
Gjest Tanita Skrevet 16. september 2008 #26 Skrevet 16. september 2008 Det er en feil av NAV, ikke rasisme.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #27 Skrevet 16. september 2008 Det er lite du kan gjøre med firkantede brev og formuleringer fra NAV. Er det ikke egentlig positivt at de prøver å kartlegge hvordan det står til med norskkunnskapene til de som kommer hit? Jeg forstår selvsagt at det kan føles fornærmende og stigmatiserende å bli singlet ut pga navn og bakgrunn på denne måten. Men sett at du hadde elendige norskkunnskaper, og hadde bruk for tiltak for å forbedre deg, hadde ikke dette da vært en positiv ting for å kartlegge hva slags behov du har? Du kan lite gjøre med dem - men du kan gjøre mye med din holdning til dette. Ta norsktesten du, med et overbærende smil. Og se det som et ledd i en større sammenheng som du kanskje ikke ser akkurat nå. de som har kommet hit??? hva med de som er født i x land med utenlandsk far og mor med uvanlig Norsk fornavn? Kom til landet som 4 uker gammel baby. skal de testes og?
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #28 Skrevet 16. september 2008 Trådstarter her Joda, sa jo det også at dette er sikkert bra for de som trenger det. Men NAV fungerer slik at alle som henvender seg dit får en saksbehandler, og saksbehandleren kan jo be vedkommende ta en slik test når de møter og ser hvordan de ligger an. Og ikke sende brev til alle bare fordi de ikke har et norsk navn. Hvorfor i all verden skal jeg bli borte fra min jobb for å ta en slik test? Jeg er en nordmann med ansvar jeg ikke kan bli borte fra pga noe som tullete som dette. saksbehandler hos Nav er ikke kvalifisert til å vurdere en Norsk-test.
Gjest Gjest_nina_* Skrevet 16. september 2008 #29 Skrevet 16. september 2008 Helt utrolig at man kan reagere slik på dette. Er det et overgrep? Har du mistet dine rettigheter? Nei, det viktigste er vel hva man kan tro og anta...... Står livet ditt på spill.....ja, det er det jo tydelig at det gjør. Stakkars ansatte på NAV som møter slike folk daglig. Kanskje du skal gå og ta denne testen da. Siden du ikke synes dette var noe
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #30 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du er i overkant hårsår, Trådstarter. Som andre påpeker så er det ingen selvfølge at innvandrerkvinner snakker språket særlig godt selv om de har vært i en årrekke, og når de sender ut slike brev så sitter de ikke og går igjennom alle navnene for å se om de kanskje kjenner noen av dem som de vet kan språket godt nok. Dette går på automatiske adresselister og er sortert etter ett eller flere kriterier. Tiltaket og tanken bak er antakelig god, selv om de skjøt total skivebom på deg. Trådstarter her Synes det blir helt feil å kalle folk hårsår når man ikke har vært i deres sko. Jeg er ikke noe innvandrerkvinne. Jeg er norsk statsborger. Så der ser du. I noens sine øyne forblir man evig innvandrer. Det hadde kanskje vært mer riktig å gi folk en slik test ved utgivelse av statsborgerskap og ikke via NAV. Dette blir helt feil
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #31 Skrevet 16. september 2008 Trådstarter her Synes det blir helt feil å kalle folk hårsår når man ikke har vært i deres sko. Jeg er ikke noe innvandrerkvinne. Jeg er norsk statsborger. Så der ser du. I noens sine øyne forblir man evig innvandrer. Det hadde kanskje vært mer riktig å gi folk en slik test ved utgivelse av statsborgerskap og ikke via NAV. Dette blir helt feil Helt enig. En slik test burde ha vært krevd ved statsborgerskap.
Zzyzx Skrevet 16. september 2008 #32 Skrevet 16. september 2008 Har du i det hele tatt tenkt å kontakte NAV og høre hva bakgrunnen er før du kaller dem rasister? Dessuten kunne du jo spurt om hvorfor du skal ta den testen når du er i 100% jobb og ikke mottar trygdeytelser.
Gjest Gjest_arild_* Skrevet 16. september 2008 #33 Skrevet 16. september 2008 Trådstarter her Synes det blir helt feil å kalle folk hårsår når man ikke har vært i deres sko. Jeg er ikke noe innvandrerkvinne. Jeg er norsk statsborger. Så der ser du. I noens sine øyne forblir man evig innvandrer. Det hadde kanskje vært mer riktig å gi folk en slik test ved utgivelse av statsborgerskap og ikke via NAV. Dette blir helt feil Enig med deg der. Statsborgerskap gis jo etter 7 år i norge hvis jeg husker rett. Det hadde vært mer riktig med en slik test da siden mange vil gjerne ha en slik borgerskap. Da hadde flere kanskje lært seg norsk oxo
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #34 Skrevet 16. september 2008 Det jeg lurer på er hvorfor du er blitt bedt om å ta en slik test. Hvis du er i jobb så skjønner jeg ikke hva de har med dine norskkunnskaper å gjøre? En ting hadde nå vært om du var jobbsøkende. Hva har du med nav å gjøre?
Gjest Gjest_nora_* Skrevet 16. september 2008 #35 Skrevet 16. september 2008 Jeg sier bare én ting , det er ikke rart at folk faktisk blir rasister. Veldig saklig NOT
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #36 Skrevet 16. september 2008 Veldig saklig NOT Jeg er sakligheten selv.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #37 Skrevet 16. september 2008 Hva er egentlig problemet? Du kan neppe ha opplevd særlig problemer i livet. Men enkelte henger seg opp i alt og er helt krakilske om man ikke bøyer seg i støvet for de....de er jo helt ufeilbarlige.
Østlandet Skrevet 16. september 2008 #38 Skrevet 16. september 2008 Jeg blir sikkert skjelt ut for dette. Men det tåler jeg. Jeg kan ikke si annet, etter det TS skriver (lirer av seg) enn at jeg føler at det her er en såkalt "dobbel agenda" trådstarter har. Dette kunne jo lett være ordnet opp i. Det må kunne gå an å prate sammen. Med andre ord...ordne opp.
Gjest Gjest_hanne_* Skrevet 16. september 2008 #39 Skrevet 16. september 2008 Hva er egentlig problemet? Du kan neppe ha opplevd særlig problemer i livet. Men enkelte henger seg opp i alt og er helt krakilske om man ikke bøyer seg i støvet for de....de er jo helt ufeilbarlige. Kan neppe ha opplevd særlig problemer i livet? Hvor kom dette fra? Lett for å anta ting om folk skjønner jeg? Dette var tåpelig sagt.
Gjest Gjest_morten_* Skrevet 16. september 2008 #40 Skrevet 16. september 2008 Jeg blir sikkert skjelt ut for dette. Men det tåler jeg. Jeg kan ikke si annet, etter det TS skriver (lirer av seg) enn at jeg føler at det her er en såkalt "dobbel agenda" trådstarter har. Dette kunne jo lett være ordnet opp i. Det må kunne gå an å prate sammen. Med andre ord...ordne opp. Og med det mener du????
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå