Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Jeg har bodd her i 20 år, og gjennom disse 20 årene har jeg hatt kontakt med NAV som enhver nordmann. Snakker flyende norsk. Skriver utmerket. Er norsk statsborger.Og idag har jeg fått et brev fra dem med innkalling til 2,5 timers norsktest. Jeg finner dette rasistisk da dette er sendt meg kun fordi jeg har utenlandsk navn. Det eneste som er annerledes er navnet mitt og utseende. Vi får hele tiden beskjed om å være norske, men må innrømme at jeg føler meg som en jævla utlending idag nettopp pga dette brevet. NAV har fått nok brev fra meg gjennom årene for å vite at jeg ikke trenger en slik test. Hvorfor sende meg dette brevet. Dessuten trenger jeg ikke noe hjelp fra dem da jeg faktisk er i fast jobb. Nå får jeg sikkert høre at dette er jo kjempefint for å finne ut om hvor mye andre trenger hjelp. Men jeg mener at NAV burde kunne gjøre dette på en annen måte enn dette. Denne dagen ble helt ødelagt for meg nå. Kanskje NAV skal konsentrere seg om andre ting enn å sende nordmenn innkalling til norsktest???
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Vil også nevne at jeg har norsk samboer, og det første han tenkte på da han leste brevet var hvor rasistisk det var.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Men er det rasisme eller en ærlig feil? Eventuelt sløvhet fra en offentlig ansatt (som ikke er uvanlig, bortsett når det gjelder å spare på kronene "sine").
Gjest nobilian Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 De har ikke sendt deg noe som skulle til en annen?
feuerstein Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Føler med deg. Hvis det er noen trøst var det ikke bedre før, det var tragikomisk å bli innkalt til årlig tuberkolosetest når man er fra et land med færre tilfeller av tb enn Norge, kun fordi det offentlige Norge hadde definert alt utenfor skandinavia som risikoland. Testen skulle tas årlig selv om man ikke hadde vært utenfor Norge siden forrige test, men hva vet vel vi utlendinger om hva som er fornuftig eller ei...
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Veldig dårlig av NAV. Skriv om dette til rette vedkommende. NAV har blitt elendige etter at dem skulle bli "bedre" Dette er også en jævla NAV sak! Fikk uførepensjon etter sin død
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du overreagerer. Kan du ikke bare ringe nav og informere om at du ikke trenger den språktesten. Eller ta språktesten som du sikkert kommer til å bestå med glans Jeg tror ikke saken din har noe med rasisme å gjøre. Det har nok heller sammenheng med integrering - noe som hvertfall jeg synes er positivt.
Rosalie Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Jeg synes du overreagerer. Kan du ikke bare ringe nav og informere om at du ikke trenger den språktesten. Eller ta språktesten som du sikkert kommer til å bestå med glans Jeg tror ikke saken din har noe med rasisme å gjøre. Det har nok heller sammenheng med integrering - noe som hvertfall jeg synes er positivt.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Mener rasisme- begrepet er oppbrukt for lengst , er på tide å bruke de riktige ordene snart. Dette virker som en feil fra Nav sin side , og det er jo ingen nyhet.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Trådstarter her Dette er ikke noe feil, nei. Tror dere norskfødte hadde også reagert om dere hadde fått en innkalling til norsktest. For jeg føler meg norsk jeg også. Jeg skriver faktisk bedre enn noen av NAVs egne ansatte, og når de har flere brev fra meg hvor nettopp det bekreftes så synes jeg dette var rett og slett sløvt. Har så lyst til å ringe avisen. Og jeg synes ikke jeg overreagerer: vil bare være meg selv. Og ikke bli behandlet annerledes bare fordi jeg ikke ser ut som andre og har "feil" navn. Det er vel et hvert menneskers ønske? " Det står videre i brevet at hvis jeg mottar trygd fra dem vil de bli stoppet hvis jeg ikke tar denne testen, så dette er på en måte tvang for de som faktisk mottat trygd).
Fluffie Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Har du kontaktet dem og bedt om en begrunnelse for hvorfor du har mottatt denne innkallingen? Jeg synes det hoeres rart ut om de bare sender ut til alle med et navn som ser utenlandsk ut. Det er mange som er foedt i Norge og familier som har vaert her i 2-3 generasjoner som har utenlandske navn, skal de da ogsaa maatte ta en slik test bare fordi de har utenlandsk navn? Jeg tror ikke motivet her er rasistisk fra NAV sin side, men det kan tyde paa daarlig arbeid naar de sender ut slike innkallelser til folk som har bodd her saapass lenge og er norske statsborgere.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 Det er lite du kan gjøre med firkantede brev og formuleringer fra NAV. Er det ikke egentlig positivt at de prøver å kartlegge hvordan det står til med norskkunnskapene til de som kommer hit? Jeg forstår selvsagt at det kan føles fornærmende og stigmatiserende å bli singlet ut pga navn og bakgrunn på denne måten. Men sett at du hadde elendige norskkunnskaper, og hadde bruk for tiltak for å forbedre deg, hadde ikke dette da vært en positiv ting for å kartlegge hva slags behov du har? Du kan lite gjøre med dem - men du kan gjøre mye med din holdning til dette. Ta norsktesten du, med et overbærende smil. Og se det som et ledd i en større sammenheng som du kanskje ikke ser akkurat nå.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #13 Skrevet 16. september 2008 Nav sender ut brev uten å vurdere hver enkelt de sender ut brev til. De sender f.eks ut brev til alle enslige forsørgere som må returnere brevet og bekrefte at de ikke har samboer. Også de som jobber hos Nav må fylle ut slike skjemaer. Dette dreier seg om masseutsendelser. Når man mottar støtte fra Nav må man bidra med noe tilbake. Det gjelder oss alle uansett hudfarge, navn og kulturell bakgrunn.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #14 Skrevet 16. september 2008 Det er lite du kan gjøre med firkantede brev og formuleringer fra NAV. Er det ikke egentlig positivt at de prøver å kartlegge hvordan det står til med norskkunnskapene til de som kommer hit? Jeg forstår selvsagt at det kan føles fornærmende og stigmatiserende å bli singlet ut pga navn og bakgrunn på denne måten. Men sett at du hadde elendige norskkunnskaper, og hadde bruk for tiltak for å forbedre deg, hadde ikke dette da vært en positiv ting for å kartlegge hva slags behov du har? Du kan lite gjøre med dem - men du kan gjøre mye med din holdning til dette. Ta norsktesten du, med et overbærende smil. Og se det som et ledd i en større sammenheng som du kanskje ikke ser akkurat nå. Trådstarter her Joda, sa jo det også at dette er sikkert bra for de som trenger det. Men NAV fungerer slik at alle som henvender seg dit får en saksbehandler, og saksbehandleren kan jo be vedkommende ta en slik test når de møter og ser hvordan de ligger an. Og ikke sende brev til alle bare fordi de ikke har et norsk navn. Hvorfor i all verden skal jeg bli borte fra min jobb for å ta en slik test? Jeg er en nordmann med ansvar jeg ikke kan bli borte fra pga noe som tullete som dette.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #15 Skrevet 16. september 2008 Nav sender ut brev uten å vurdere hver enkelt de sender ut brev til. De sender f.eks ut brev til alle enslige forsørgere som må returnere brevet og bekrefte at de ikke har samboer. Også de som jobber hos Nav må fylle ut slike skjemaer. Dette dreier seg om masseutsendelser. Når man mottar støtte fra Nav må man bidra med noe tilbake. Det gjelder oss alle uansett hudfarge, navn og kulturell bakgrunn. Trådstarter her Jeg mottar ikke noe støtte fra NAV. Har fast jobb og jobber 100%.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #16 Skrevet 16. september 2008 Det finnes faktisk kvinner som har bodd i Norge i 20 år som ikke snakker norsk. Min datter har en venninne som er født i Norge av utenlandske foreldre. Jenta er 16 år og moren snakker ikke et ord norsk. Hjemme snakker de morens morsmål. Så det er ingen selvfølge at innvandrerkvinner snakker norsk selv om de har bodd i landet i mange år.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 Trådstarter her Jeg mottar ikke noe støtte fra NAV. Har fast jobb og jobber 100%. Ok, du mottar ikke støtte fra NAV nå, men du har mottatt støtte fra NAV før. Kan godt hende de har gjort en feil. Eneste måten å finne ut det på er å spørre dem. Ring i morgen du, så får du oppklart det.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #19 Skrevet 16. september 2008 Jeg tror ikke motivet her er rasistisk fra NAV sin side, men det kan tyde paa daarlig arbeid naar de sender ut slike innkallelser til folk som har bodd her saapass lenge og er norske statsborgere. Jeg er helt uenig. Dette er et utslag av ren og skjær rasisme i NAV-regi som har til hensikt å skape et apartheidsystem der alle innvandrere og andre med utenlandske røtter undertrykkes og forfølges. Slike hensynsløse overgrep burde anmeldes til politiet og påtales, men med et rasistisk orientert politi (jfr Obiorasaken mm) vil nok dette være nytteløst.
Gjest jaull Skrevet 16. september 2008 #20 Skrevet 16. september 2008 hvis det er slik som du sa, at det faktisk ikke var en feil - men en generell generert melding, er det jo helt spesielt å kalle inn folk som har bodd her i 20 år.....! jeg er ganske sikker på at dette har grobunn i forhold til ny lov om obligatorisk norskundervisning på 200(?) timer. men dette har ingenting med deg å gjøre. kan tippe likestillings og diskrimineringsombudet er personen å sende en mail til - for å høre om dette faktisk er normal praksis. om det ikke er det tar de dette videre. jeg synes det er helt uhørt, og ikke minst tåpelig. synes ikke du overreagerer i det hele tatt, jeg hadde selv blitt ganske sur. skal du til avisen ville jeg ikke brukt de formuleringene du gjør(rasisme), men heller fokusert på at en slik praksis er svært generaliserende og sender uheldige signaler. du bør også fokusere på den generelle praksisen, ikke deg som enkeltperson. vent på svar fra ombudet før du foretar deg noe:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå