Gå til innhold

Flytte ut av leid leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å ha bodd i leiligheten siden 2005, har vi nå ganske plutselig kjöpt vår egen. ( hurra! )

Hadde en mnd oppsigelsestid på den gamle leiligheten, sendte brev og melding til husvert i slutten av august, der vi sa fra at vi skulle vaere flyttet ut og alt nedvasket i slutten av september. ( ca 25. )

Husvert sier det er greit, men vi må belage oss på ca to visninger. Ingen problem det. Husvert er derimot i utlandet, og vi må forholde oss til sönnen hans, i utgangspunktet heller ikke noe problem.

Sönnen kommer innom en av de neste dagene, og spör om vi har mulighet til å vaere ferdig utflyttet ca den 14., iom at de skal ha inn nye folk, noen var interesserte allerede osv. Han tar bilder og går. Lover å pröve å väre ferdig, men garanterer det ikke.

Vasker og vasker! Söndagen kommer og vi regner oss som ferdige innendörs, muligens litt småplukk utenfor.

Sönnen kommer, går inn, ser seg overfladisk rundt og legger frem et dokument, og her kommer det..

Han vil at jeg skal skrive under på at jeg er ferdig med vasking og rengjöring, og deretter gi ham nökklene.

Jeg har egentlig ingenting i mot å skrive under, men jeg vil samtidig ha bekreftelse tilbake på at leiligheten er godkjent nedvasket. Dette nekter han å gi meg, siden han må snakke med faren sin först för det blir godkjent. Men faren er jo utenlands og kan ikke godkjenne vask per telefon?

Får sönnen til å gå noen runder i leiligheten og sjekke nedvaskingen, men han vil fremdeles ikke uttale seg. Avtaler at han skal snakke med sin far, og ta kontakt igjen dagen etter. ( Mandag. )

Mandag ringer han og har ikke fått kontakt med sin far, men spör om han kan ta noen inn på visning. Ingen problemer med det :)

Har ikke hört noe siden.

Men hva gjör jeg nå? Har jeg rett når jeg vil ha leiligheten godkjent nedvasket för jeg gir fra meg nökler?

Det jeg er redd for er at etter at jeg gir fra meg nökler, har jeg ingen mulighet til å ordne opp om det skulle väre noe. Jeg hadde en mnds oppsigelsestid, nå har det gått bare to uker. Har ingen lyst til å bli trekt i depositum for noe jeg kan ordne selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han ber om nöklene OG har värt i leiligheten, så tolker jeg det som at vasken allerede er godkjent.

Slik har iallefall jeg alltid gjort det, når huseier (eller kona/mannen/venn) kommer inn i leiligheten og etterhvert ber om nöklene, så anser jeg min jobb som ferdig.

Skrevet

Jeg synes du har tenkt veldig fornuftig i denne saken, fortsett med det! Jeg synes ikke du skal skrive under eller gi fra deg nøklene før du har fått en godkjenning på at alt er greit!

Ikke at man skal mistenke folk for å ha uærlige baktanker, men jeg synes det er merkelig at han ikke kan gi deg en godkjenning på vaskingen, når han selv ber deg om å skrive under på noe.. Særlig siden han tydeligvis ikke synes at vaskingen er for dårlig heller, for da kunne han jo bemerket det da han sjekket og bedt deg ordne opp i det. Som du sier så kan han plutselig komme siden og påstå at leiligheten likevel ikke var i god nok stand og deretter trekke av depositumet for å betale andre til å ordne opp (eller betale seg selv for å ordne opp)

Skrevet

Det er ganske vanlig å ha et "oppgjørs" skjema ved avslutning av et leieforhold. Du finner et eksempel/mal på dette ved å laste ned utleiekontrakt på forbrukerportalen.no.

Utleier og leietaker signerer der på at nøkler og leilighet er avlevert i godkjent tilstand. Der fyller man også ut kontonummer etc som banken skal utbetale depositumet til (evt kontonummer til utleier og leietaker dersom depositummet skal fordeles pga kostnader dere begge er enige om). Dersom utleier ikke er fornøyd med f.eks utvaskingen og du ikke gidder å gjøre det på ny kan dere da bli enige om at x antall kroner av depositumet skal settes på utleiers konto for dekning av innleid vaskehjelp. Uansett er avtalen/godkjennelsen bindende for begge parter. Dersom du signerer oppgjørsskjema må også utleier signere oppgjørsskjema og da må h*n ta stilling til om leiligheten er i godkjent stand.

Skrevet

Ved tidligere leieforhold har jeg alltid hatt klart sjema der utleier godtar utbetaling av depositum samtidig som nøkler tilbakeleveres og vask godkjennes. Samtidig har jeg alltid fått det skriftelig om det er avtalt en overtagelsesdato før oppsigelsesdato, da man da har rett på å slippe å betale husleie fra denne dato.

Det er derfor noe problematisk at du ikke får forholdt deg til utleier. Banken der depositumskontoen er åpnet vil kun godkjenne underskrift fra den du har inngått konto sammen med.

Skrevet

Hvorfor skal du være grei? Du har sagt fra at du skal ut til den 25., du har ingen forpliktelser overfor huseieren. Drit i han sønnen, han skal bare tjene penger på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...