Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Nå skrives det mye om de dårlige økonomiske tidene og rente som stiger. Jeg har inngått en fondsspareavtale med banken min, men var det dumt? Hvordan blir fondene påvirket av dagens øknomiske situasjon? Burde jeg heller sette sparebeløpet på høyrentekonto? Renta på sparepenger er jo brukbart høy om dagen.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Nå skrives det mye om de dårlige økonomiske tidene og rente som stiger. Jeg har inngått en fondsspareavtale med banken min, men var det dumt? Hvordan blir fondene påvirket av dagens øknomiske situasjon? Burde jeg heller sette sparebeløpet på høyrentekonto? Renta på sparepenger er jo brukbart høy om dagen. Fondene stuper sammen med hovedindeksen akkurat for øyeblikket. Om jeg hadde vært deg så hadde jeg sittet på gjerdet med pengene litt til. Forsøkt å kjøpe på bunn og få med deg hele oppturen.
Alison Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Når du sparer i fond, og da spesielt i aksjefond, må du passe på å ha en langsiktig sparehorisont. Du bør kunne la sparemidlene stå i minst 5 år framover. Det er også lurt å ha en fast spareavtale for å gjøre risikoen mindre. Jeg ville ikke ha stoppet spareavtalen nå. I steden ville jeg heller vurdert muligheten til å øke den (men pass på at du har nok kortsiktig sparing slik at du ikke må ta ut noe av den lange før du hadde tenkt). Når kursene er lave, får du flere andeler for samme sum enn ved en høyere kurs.
mamut75 Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 (endret) Nå skrives det mye om de dårlige økonomiske tidene og rente som stiger. Jeg har inngått en fondsspareavtale med banken min, men var det dumt? Hvordan blir fondene påvirket av dagens øknomiske situasjon? Burde jeg heller sette sparebeløpet på høyrentekonto? Renta på sparepenger er jo brukbart høy om dagen. Alt det over avhenger av hvilken type fond dette gjelder . Fond med høy aksjeandel vil generelt sett ha lavere avkastning etterhvert som renta øker og fond med høy andel av rentebærende papirer vil ha høyere avkastning når renta stiger , så om jeg syntes det er lurt eller ikke lurt å investere i fond nå avhenger da av hva slags type fond det er . Personlig investerer jeg ikke i aksjer nå og har ikke gjordt det siden en gang på vårparten . Endret 16. september 2008 av mamut75
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå