Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #21 Skrevet 22. september 2008 Mange fornuftige svar her! Gi etter evne, og det som passer deg i din situasjon. Jeg har vært forlover i ett bryllup og gjest i et annet, og har måttet gi etter evne. Var student ved begge anledninger og det ble derfor ikke noen råflotte gaver. Men det er da vitterlig tanken som teller? 4000 kroner synes jeg var sinnsykt mye, kommer aldri på tale her! Dessuten har jeg alltid hatt sansen for mer personlige gaver, og synes det er kjempekoselig. Gav et hjemmestrikket babyteppe til min bror m/fam da junior ble født, og det varmet virkelig å se reaksjonen da de åpnet gaven. Må nevnes at min bror aldri har sett meg strikke, siden jeg ikke er/har vært noe håndarbeidsmenneske. Voksne mannen satt med tårer i øynene! DET kan ikke penger gjøre... Er flere og flere som lager scrapbookingalbum i bursdaggaver, julegaver etc, og det synes jeg er en helt genial ide! Personlig, kan bli ganske billig (alt etter hva du gjør det til), og veldig koselig!
covergrl Skrevet 22. september 2008 #22 Skrevet 22. september 2008 ikke heng deg opp i hvor mye du skal gi.. ser at de alle fleste her svarer at du må gi minimum slik og sånn, men ikke bry deg om det.. det viktigste for søsteren din er nok at du er med og deltar i hennes store dag.. gi det du har råd til å gi, om det er 200 kr eller 2000 kr spiller ingen rolle.. hjelp henne heller med diverse ting til bryllupet.. bak en kake, hjelp til med pynting av lokale, kjør henne og forloveren til frisør og lignende på den store dagen, e.l. jeg skal selv gifte meg neste sommer og er rimelig sikker på at min bror og samboeren gir en fin og gjerne dyr gave (de er veldig "flinke" til den slags), mens min søster skal selv gifte seg halvannen mnd etter meg, og hun har en liten datter.. jeg vet at de ikke vil gi en dyr og flott gave, men de deltar i min dag, min søster skal bake til meg, hun har ansvaret for å stelle håret til både meg og forloveren min (hun er frisør) og jeg får låne datteren hennes til blomsterpike.. dette er mer enn god nok gave for meg, selv om jeg også ønsker at hun skal lage noe til meg.. hun er veldig flink med hendene og er flink å male, så jeg håper og ønsker hun kan bruke desse evnene til en flott og personlig gave.. det har seg nemlig sånn at det er ikke gaven som betyr noe, det er tanken bak den, kjærligheten som ligger i gaven.. dette er gaver som ikke kan måles i økonomisk verdi.. jeg blir litt frustrert over at pengene skal ha så mye å si!! de som er invitert til mitt bryllup er nøye utvalgt, og er de viktigste i livet mitt, det at de kommer og deltar på min store dag, betyr såååå mye mer enn en flott vase eller en sjekk på 2000 kr!! jeg er sikker på at din søster er enig med meg.. :D gi det du ønsker og harmulighet til å gi!! en god ide (hvis du har et hint av kunstreriske evner) er å lage et kort til brudeparet.. da blir gaven personlig i tillegg.. :D
simba80 Skrevet 27. september 2008 #23 Skrevet 27. september 2008 Jeg synes også man må gi etter evne, MEN det er søsteren din, og hvor lenge har du visst at hun skal gifte seg? Det går jo an å begynne å legge av penger noen mnd før, særlig når det er så nær familie. Det er jo ikke hver dag søster gifter seg!
kaprifolen Skrevet 27. september 2008 #24 Skrevet 27. september 2008 Min jobb går OFTE ut på å guide bryllupsgjester gjennom bryllupslister, så ville dele min erfaring og holdning med deg! Gammel skikk og bruk, er at man skal gi en gave som ca dekker kuvertprisen. Dette er en gammel skikk, som nok var en pekepinn på at gaven kanskje skulle passe til bryllupet. På den tiden var det kanskje slik at til et bondebryllup passet det med et heklet sengeteppe, men hvis man skulle på bryllup hos "adelen", passet et sengeteppe i finere stoff bedre.. Dette kan være en pekepinn idag, men ikke en plikt på noen som helst måte... Brudeparets søsken peiler seg ofte ut litt større deler av f.eks servise fra bryllupslistene. Dette kan f.eks være en terrin eller et stort fat, som ofte ligger på mellom 1000 og 2000 kr. Eller bestikk til ca tilsvarende sum. Suppeøsen er her ofte ettertraktet, siden det som regel er den største delen av et bestikksett. Ønsker brudeparet seg f.eks kunstfat, er dette også populært! Alder og økonomi har mye å si! Er det en student som skal handle, og befinner seg i en strammere økonomisk situasjon, prøver jeg som regel å finne den tingen på listen som passer best i pris, og som kanskje brukes oftest sammen med giver. Tebrygger, presskanne e.l er gode eksempler her, og kan ligge på alt fra 300 kr og opp til 600-700 kr. En god ekspeditrise leser kunden, og hvis jeg ser at f.eks brudens søster på 18 år er "flau" over å kjøpe gave for "bare" 400,-, pleier jeg å foreslå noe som kan passe til, for å gjøre gaven mer personlig. Hvis du kjøper f.eks presskanne, kan man kjøpe morsomme egge-steke-former som lager speilegg-hjertet til 40,- legge ved en pose god kaffe, og gi de gavekort på barnevakt så de kan nyte en god frokost e.l. Uansett hva du ender opp med, kjenner du din søster best av alle, og som så nær familie synes jeg omtanken og innsatsen bak gaven er viktigere enn prisen! Vær heller ikke redd å be om litt avslag hvis du kikker på en dyr gave som du forelsket deg i! Hvis du nevner summen du klarer å gi for til ekspeditøren, skal du få god assistanse til å finne noe fint! Hvis du f.eks kan gi for 500kr, men synes det er kjipt å gi to kaffekopper, si dette på en ærlig måte, og så kan dere sammen finne en mer spennende gave utifra de interesser og stilen din søster måtte sette pris på! Lykke til! Fortell oss hvordan det gikk! Hilsen fra bryllups-hjelpen..
linnmerete Skrevet 27. september 2008 #25 Skrevet 27. september 2008 (endret) jeg blir glad for det jeg får av min søster uansett hva det er og ihvertfall hva det koster... men må være ærlig å si jeg hadde blitt skuffet hvis jeg hadde fått penger, vil heller ha ett fint kort med noe personlig skrevet inni til 10 kroner... Endret 27. september 2008 av linnmerete
kaprifolen Skrevet 27. september 2008 #26 Skrevet 27. september 2008 (endret) jeg blir glad for det jeg får av min søster uansett hva det er og ihvertfall hva det koster... men må være ærlig å si jeg hadde blitt skuffet hvis jeg hadde fått penger, vil heller ha ett fint kort med noe personlig skrevet inni til 10 kroner... DER er jeg enig!!! Glemte å skrive det! Hvis du gir gavekort/penger, finnes det egentlig bare tre gode unnskyldninger: 1. Brudeparet har spesifikt ønsket seg dette til noe som er viktig for de! 2. Du gir et spesifisert gavekort fordi gaven ikke kan kjøpes av deg (fotografering, kunst, opplevelse, e.l.), eller at gaven ikke var å få tak i tidsnok (bestillingstid, utsolgt i butikk e.l). 3. Du lå i koma fram til dagen før bryllupet, og da hadde du knekt begge armene, og ingen kunne hjelpe deg å bære en gave ut av butikken! Endret 27. september 2008 av kaprifolen
maiblomst09 Skrevet 28. september 2008 #27 Skrevet 28. september 2008 Min jobb går OFTE ut på å guide bryllupsgjester gjennom bryllupslister, så ville dele min erfaring og holdning med deg! Gammel skikk og bruk, er at man skal gi en gave som ca dekker kuvertprisen. Dette er en gammel skikk, som nok var en pekepinn på at gaven kanskje skulle passe til bryllupet. På den tiden var det kanskje slik at til et bondebryllup passet det med et heklet sengeteppe, men hvis man skulle på bryllup hos "adelen", passet et sengeteppe i finere stoff bedre.. Dette kan være en pekepinn idag, men ikke en plikt på noen som helst måte... Brudeparets søsken peiler seg ofte ut litt større deler av f.eks servise fra bryllupslistene. Dette kan f.eks være en terrin eller et stort fat, som ofte ligger på mellom 1000 og 2000 kr. Eller bestikk til ca tilsvarende sum. Suppeøsen er her ofte ettertraktet, siden det som regel er den største delen av et bestikksett. Ønsker brudeparet seg f.eks kunstfat, er dette også populært! Alder og økonomi har mye å si! Er det en student som skal handle, og befinner seg i en strammere økonomisk situasjon, prøver jeg som regel å finne den tingen på listen som passer best i pris, og som kanskje brukes oftest sammen med giver. Tebrygger, presskanne e.l er gode eksempler her, og kan ligge på alt fra 300 kr og opp til 600-700 kr. En god ekspeditrise leser kunden, og hvis jeg ser at f.eks brudens søster på 18 år er "flau" over å kjøpe gave for "bare" 400,-, pleier jeg å foreslå noe som kan passe til, for å gjøre gaven mer personlig. Hvis du kjøper f.eks presskanne, kan man kjøpe morsomme egge-steke-former som lager speilegg-hjertet til 40,- legge ved en pose god kaffe, og gi de gavekort på barnevakt så de kan nyte en god frokost e.l. Uansett hva du ender opp med, kjenner du din søster best av alle, og som så nær familie synes jeg omtanken og innsatsen bak gaven er viktigere enn prisen! Vær heller ikke redd å be om litt avslag hvis du kikker på en dyr gave som du forelsket deg i! Hvis du nevner summen du klarer å gi for til ekspeditøren, skal du få god assistanse til å finne noe fint! Hvis du f.eks kan gi for 500kr, men synes det er kjipt å gi to kaffekopper, si dette på en ærlig måte, og så kan dere sammen finne en mer spennende gave utifra de interesser og stilen din søster måtte sette pris på! Lykke til! Fortell oss hvordan det gikk! Hilsen fra bryllups-hjelpen.. Hvor jobber du?? Høres ut som om at du er en flink ekspeditrise Jeg vet ikke om noen ekspeditriser som klarer å "lese" kundene slik som du kan, så jeg kommer gjerne til "din" by
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå