Gå til innhold

Bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal i bryllup til min søster om noen uker og har tenkt å gi henne et gavekort. Hvor mye ville dere gitt i gavekort til søsken??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det bare fra deg eller har du en kjæreste/mann/samboer som også skal være med på gaven?

Hvis sambo og jeg skulle gitt gave til søsken hadde det blitt en felles sum på ca 2000,-

Men det er vanskelig å si hvor mye som er "riktig". Det kommer ann på hvor mye penger du har (forskjell på om du er fattig student eller har inntekt på 500.000 liksom) og hva som er vanlig i familien å gi i gaver.

I noen familier flyr tusenlappene fort til gaver og slikt mens i andre familier er 500,- kr en stor gave.

Skrevet

Jeg tror jeg ville gitt 2000kr eller mer. Jeg er student, men ettersom hun er lege (1000kr blir liksom bare småpenger for henne) og hun bare gifter seg en gang (en må jo i alle fall gå ut i fra det :fnise: ) er det fint å gi litt :) Jeg syns også en må tenke på at kuvertpris pr pers i et bryllup fort bikker over 1000kr, og da jeg ville hatt med min samboer synes jeg 2000kr er et minimum!

Skrevet

oki...hmmm=) vaskelig dette=) ja min samboer skal også vere med på gaven, men vi har veeeldig dårlig råd for tiden da jeg er arbeidsledig for øyeblikket og min samboer ikke har så mye til overs heller da han betaler huslån,billån osv .. og med mine dagpeger fra nav betaler jg mat,div rekninger osv... er 1000kr lite`? noen som feks har eksempler på fine gaver til brudeparet. der de har levert inn gaveønske er nesten alle gavene tatt...

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Hei!

Jeg var i bryllupet til søsteren min forrige helg. Jeg er student og singel, og ga gave til 4000... Jeg synes nesten det ble litt lite, men jeg ga det jeg hadde mulgihet til :-) Jeg synes det viktigste er å gi det man selv synes er passe - og ikke tenke så mye på hva alle andre gir...

Det er jo ikke meningen at en bryllupsgave skal gjøre at man blakker seg helt for resten av måneden...

Skrevet
oki...hmmm=) vaskelig dette=) ja min samboer skal også vere med på gaven, men vi har veeeldig dårlig råd for tiden da jeg er arbeidsledig for øyeblikket og min samboer ikke har så mye til overs heller da han betaler huslån,billån osv .. og med mine dagpeger fra nav betaler jg mat,div rekninger osv... er 1000kr lite`? noen som feks har eksempler på fine gaver til brudeparet. der de har levert inn gaveønske er nesten alle gavene tatt...

Mitt tips er å være kreativ! Du kjenner helt sikkert søsteren din veldig godt og kan tillate deg å gå utenfor ønskelisten hvis du vet at det er noe hun trenger.

Når min venninne giftet seg gav forloveren (som også var søsteren) brudeparet et piknikteppe og billetter til teateret hun jobber på + "gavekort" på at hun skulle fikse mat og champagne til pinkiken + servere dem. De ble veldig glad for dette, og tror gaven kom på godt under 1000kr, men den kostet en del omtanke og innsats.

Og jeg må bare spørre: Hvorfor har du ikke vært litt tidligere ute med å kjøpe bryllupsgave til din egen søster? Tror lillesøsteren min allerede planlegger gaven til oss, og det er 2 år fram i tid. Men, hun skal være forloveren min også da, så det er kanskje litt annerledes?

Skrevet

Jeg hadde syns det var helt greit å få 1000 kr ifra en søster som hadde dårlig råd. Ville kanskje syns det var litt mye og:)

Gi det du har råd til.

Skrevet

Hvis jeg visste at søsteren min hadda dårlig råd, så hadde jeg følt meg utrolig lite komfortabel med at hun brukte mye mer penger på bryllupsgave til meg enn det hun egentlig hadde råd til.

Gi etter evne du, vil si at 1000 kroner er mer enn nok.

Skrevet

Hva med å lage et album til henne med minner dere har sammen fra barndommen, dette blir jo en gave mest rettet til henne da, men det ligger jo masse omtanke bak. I tillegg kan jo du og sambo kjøpe noe, feks billetter til en konsert, teater eller lignende.

Tror jeg ville gått for en litt personlig gave til mine søsken i stedet for å gi gavekort.

Skrevet

Jeg ville nok gitt for minst 1500 kr fra meg og min samboer (jeg er student, han jobber). Men kommer jo an på hva som er vanlig i din familie og hva du selv har råd til... som andre har sagt: jeg hadde fått veldig dårlig samvittighet om min søster hadde blakket seg for å gi en "bra nok" gave...

Vet ikke hvor du bor, men i de største byene som Oslo og Bergen i allefall er det jo ofte konserter, revyer o.l, som gjerne koster fra kr 300 pr person og oppover... Du kan jo gjøre noe personlig også, sånn som den pikniken, et album e.l. ting som er blitt foreslått.

Lykke til :)

Skrevet

Vi har gitt 1000 kr til søsken i våre familier, og det syns jeg er en flott gave.

Skrevet
Vi har gitt 1000 kr til søsken i våre familier, og det syns jeg er en flott gave.

ja,tror det blir noe sånt jeg gir også=) men tror jeg skal kjøpe gave istedenfor å gi penger=)

Skrevet

Jeg ville også gitt gave, i stedet for penger. Jeg synes penger er så upersonlig og spesielt siden det er familie.

Skrevet

1000 kr holder i massevis når man har en trang økonomi. Søsken eller ikke søsken! At en eller annen student i denne tråden gav 4000 en gang og synes det var for lite, tror jeg ikke er representativt. Ikke mye studentlån som er igjen da, nei...

Skrevet
Skal i bryllup til min søster om noen uker og har tenkt å gi henne et gavekort. Hvor mye ville dere gitt i gavekort til søsken??

Synes du skal gi etter evne :tommelsmil:

Da min søster giftet seg for 10 år siden hadde vi ikke god råd- tror vi gav en presang til 400 - 500 kroner. Hadde de giftet seg i dag, hadde saken stilt seg annerledes og vi kunne kanskje gitt 4000-5000....

Hovedsaken er ikke hva gaven koster, men omtanken bak :klemmer:

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Jeg syns også en må tenke på at kuvertpris pr pers i et bryllup fort bikker over 1000kr, og da jeg ville hatt med min samboer synes jeg 2000kr er et minimum!

Så med gaven du gir, betaler du maten?

Skrevet

Da min samboers bror giftet seg ga vi en gave på ca. 700kr. Vi var begge to studenter da og det var det vi hadde råd til. Ingen som syntes det var lite da.

Skrevet (endret)

Nå har jeg aldri gitt til søsken. Men når jeg og min saboer gir til venner eller søskenbarn pleier vi å gi ca 1000 kroner. Fra mitt søsken, som var student og singel da vi giftet oss, fikk vi gave til ca 2000 kroner. Summen betydde lite for meg, men h*n var tidlig ute og sikret seg noe vi virkelig ønsket oss, og som er i bruk daglig hjemme hos oss. Det betyr ekstra mye å ha fått noe slikt av de som er nærme.

Så jeg trur jeg ville brukt mer energi på å tenke på hva jeg gir enn hvor mye jeg gir for. Gavekort fikk vi bare fra perifere venner, naboer osv. Det blir jo ganske upersonlig.

Endret av AnetteR
Skrevet

Hei!

Jeg skal selv gifte meg om litt over et år.

Sommeren i fjor var jeg i 5 bryllup, og i år har det bare vært et. Men, det eneste jeg har å si at hvorfor tenke på at det skal koste et "minimumsbeløp"? Forhåpentligvis er det ikke slik at de gifter seg for å få mest mulig og dyreste gaver, men at de bare ønsker å dele begivenheten med dere.

Om du finner en presang eller lager den selv og summen skulle bare bli på 300,- er det vel ikke det som teller?

Jeg vet at når vi skal gifte oss, kommer jeg ikke til å tenke et sekund engang på hva gavene vi får har kostet! Det er tanken som teller, og at dere ønsker å dele dagen med brudeparet!

Hilde :)

Skrevet (endret)
Jeg tror jeg ville gitt 2000kr eller mer. Jeg er student, men ettersom hun er lege (1000kr blir liksom bare småpenger for henne) og hun bare gifter seg en gang (en må jo i alle fall gå ut i fra det :fnise: ) er det fint å gi litt :) Jeg syns også en må tenke på at kuvertpris pr pers i et bryllup fort bikker over 1000kr, og da jeg ville hatt med min samboer synes jeg 2000kr er et minimum!

Vil det si at man skal spørre brudeparet hva kuvertprisen blir, for å være sikker på at man ikek gir mindre enn den koster? Og er det da ikke like greit at brudeparet sender en regning, sånn at gjestene vet at de ikke har gitt for lite i gave?

Jeg blir faktisk provosert over at enkelte mener at man i alle fall skal dekke kuvertprisen, for jeg har ALDRI vært borte i det i noen av de bryllupene vi har vært i. Og samtlige av våre venner gir akkurat det samme som det vi gjør, så vi kan ikke være helt borte vekk.

Endret av Piper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...