Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Leste akkurat et innleg fra en som hadde fått en lapp i en sko eske til jul der det sto at julegaven til henne var en donasjon i hennes navn til en veldedig organisasjon, ville dere blitt glade for det? Hun syntes ikke noe om denne ikke gaven, og lurte på hvordan hun skulle takke for denne "gaven".. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde syntes, hadde jeg ønsket meg det hadde jeg jo blitt veldig glad, men det er vel noe med at julegaver gir man for å glede andre, når man gir bort slike ting gleder man vel mer seg selv, dvs bedre samvittighet.... Jeg ville ikke ha følt at jeg hadde gitt bort penger til en god sak dersom andre hadde funnet ut at de skulle gjøre det i mitt navn... Jeg ønsker jo dessuten selv å kunne velge hvem som får disse pengene, alle har vel sine hjertesaker som de ønsker å støtte, og noen de ikke ønsker å støtte. Når det er sagt så er jo en del av julebudskapet at man skal dele med andre osv, så kanskje det er en god ide, hva synes der andre?
Gjest Nope Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 nei jeg hadde ikke vært glad for noe slikt..er jo ikke en gave i det hele tatt... hadde blitt utrolig skuffet om jeg hadde fått noe slikt..hadde jo ikke fått noe glede av det. Og kanskje det blir til noe som jeg ikke ønsker å støtte..vil og gi av fri vilje,ikke av tvang...
Purple Basil Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Jeg fikk en slik gave av mamma sist jul. Ble veldig glad Men det er nok fordi at hun kjenner meg, og vet hva jeg støtter og ikke støtter. Kan være en fin gave om man gir det til en du VET hadde satt pris på det. 1
minienthe Skrevet 17. september 2008 #4 Skrevet 17. september 2008 (endret) tror jeg skulle kjent personen som jeg vurderte en sånn gave til veldig godt før jeg vurderte det. personlig hadde jeg nok blitt litt skuffet hvis det lå en lapp under treet om at jeg hadde støttet organisasjonen for ditten og datten med x antall kroner. jeg har mine ting jeg støtter og jeg har mine ting jeg ikke støtter og det er vel egentlig få som vet hva jeg foretrekker å støtte. og ja, jeg innrømmer at jeg er såpass egoistisk at jeg synes det er koselig å få noe til meg selv og. Endret 17. september 2008 av minienthe
momajoja Skrevet 17. september 2008 #5 Skrevet 17. september 2008 Synes det kan være en fin gave, om man gir en donasjon til et formål man vet at mottaker brenner for og er engasjert i. Har både gitt og mottatt slike gaver, men vet om flere jeg ikke hadde tort å gi noe sånt til, da jeg ikke har vært sikker på reaksjonen.. eller om de i det hele tatt synes at det er en god måte å drive bistand på.
Trampe Skrevet 17. september 2008 #6 Skrevet 17. september 2008 Jeg hadde blitt skuffet, ja. Jeg har mine organisasjoner jeg vil støtte, og det gjør jeg på eget initiativ. Jeg trenger ikke at andre støtter for meg... og jeg er enig i at det er mer for å lette egen dårlig samvittighet. Jeg kunne blitt glad for en sånn gave om det var fra gamle tante Olga som ellers alltid gir noe som havner innerst i skapet, eller om det var avtalt på forhånd. Om jeg fikk noe sånt fra mamma eller nære venner/familie hadde jeg blitt skuffet. I min familie legger vi arbeid i julegavene, alle får noe de har lyst på eller trenger. Jeg er såpass egoistisk at jeg hadde blitt skuffa hvis jeg la mye tid og penger i en julegave og fikk en lapp om ei geit i retur.
Gjest Gjest Skrevet 17. september 2008 #7 Skrevet 17. september 2008 Det var liksom det jeg tenkte også, at folk godt kan tenke seg å gi til veldedighet, men at de gjerne vil bestemme det selv.... å få det som gave, helst ikke... Det virker jo mot sin hensikt. en gave skal gjøre mottageren glad, men man blir jo ikke det og i tilegg får man bare dårlig samvittighet fordi man ikke blir glad, man skal jo være snill og ha lyst til å dele osv... nei..... dersom man skla gi noe slikt bør man være 100% sikker på at det er noe mottageren øsnker seg....
thapara Skrevet 17. september 2008 #8 Skrevet 17. september 2008 Jeg ville blitt veldig glad! Men så har jeg sagt til alle mine at det er det jeg ønsker meg også da.. Sendte mail til onkelen min for noen år siden med link til "gaver som forandrer verden", men han måtte ringe mamma å få det bekreftet to ganger før han trodde på meg.. Er litt dumt at folk skal være redde for å gi veledige julegaver. Spesielt når det gjelder små summer. Vil heller ha en kylling til 90 kroner (som faktisk er verdt noe i andre deler av verden) enn en flaske vin eller en pyntedings... Men jeg ville ikke erstattet det med gaver (eneste) tilde som står virkelig nært, fordi gavene der er veldig personlige, og ofte er ting som betyr noe..
Trampe Skrevet 18. september 2008 #9 Skrevet 18. september 2008 Det er kanskje derfor jeg hadde reagert negativt om jeg fikk. Vi har kutta ut gaver til bekjente og fjern familie, og gir bare til de nærmeste. Ei geit fra mamma er liksom ikke det jeg ser for meg. Jeg tror mamma hadde blitt skuffa om jeg hadde gitt henne ei geit også. Men det betyr ikke at jeg ikke kan kjøpe ei geit til meg selv
Gir Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Jeg gav det til 5 stk i fjor, noe som betyr at SOS barnebyer har fått 1250kr i stedet for at jeg sløste bort penger på noe til slektningene mine som de ikke trenger. Jeg gav kortet med donasjonen sammen med en bitteliten annen ting i tillegg og jeg gir f.... i om de liker det eller ikke, fadderbarnet vårt i Ethiopia trenger dette mer enn noen av slektningene mine.
Gjest Piper Skrevet 18. september 2008 #11 Skrevet 18. september 2008 Jeg gav det til 5 stk i fjor, noe som betyr at SOS barnebyer har fått 1250kr i stedet for at jeg sløste bort penger på noe til slektningene mine som de ikke trenger. Jeg gav kortet med donasjonen sammen med en bitteliten annen ting i tillegg og jeg gir f.... i om de liker det eller ikke, fadderbarnet vårt i Ethiopia trenger dette mer enn noen av slektningene mine. veldig synd at du mener at gaver til dine nærmeste er sløsing av penger, men da mener jeg at du ikke legger noe særlig i gavene heller. Og jeg hadde bedt deg sette ditt eget navn på det, i stedet for å bruke mitt navn fordi du mener at det er sløsing å bruke penger på meg (om jeg nå var i din familie) Jeg gir ellers i året, men det kunne aldri falle meg inn å bruke slike organisasjoner på en slik måte, for det syns jeg er frekt. Men ønsker man seg en slik gave, er det en helt annen sak. Men det må jo være greit for deg å bruke så mye penger, lette din egen samvittighet og så går det ikke ut over deg i det hele tatt for du brukte heller av gavepengene. 1
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #12 Skrevet 18. september 2008 Jeg gav det til 5 stk i fjor, noe som betyr at SOS barnebyer har fått 1250kr i stedet for at jeg sløste bort penger på noe til slektningene mine som de ikke trenger. Jeg gav kortet med donasjonen sammen med en bitteliten annen ting i tillegg og jeg gir f.... i om de liker det eller ikke, fadderbarnet vårt i Ethiopia trenger dette mer enn noen av slektningene mine. Det som er poenget mitt er vel at da har DU gitt 1250,- til vededighet, og du føler deg bedre av den grunn. Dine nærmeste har ikke gitt dette, og har av den grunn verken fått bedre samvittighet eller julegave. Hvorfor ikke fortelle dine nærmeste at du heller vil bruke pengene på veldedighet enn på gaver, så kan de gjøre det samme hvis de ønsker det, for jeg regner jo med at du får gaver tilbake fra familien. Det handler ikke om å ikke vil gi til de som trenger det, men om å late som det er noe annet en det det er ...
thapara Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 Det er vel ikke værre en at de som synes det er en fin ting å få lar alle få vite det, også unngår man å gi det til noen som ikke selv har uttrykt at de ville satt pris på det. Alle fornøyde
lillesky Skrevet 21. september 2008 #14 Skrevet 21. september 2008 En av våre nærmeste fortalte i fjor at ingen fikk julegave, men at han ga penger til en organisasjon. Jeg sa til han at det var kjempefint! Det blir vanskelig å si "å, tusen takk" for en sånn gave.
Gjest Elfrida Skrevet 21. september 2008 #15 Skrevet 21. september 2008 (endret) Jeg ville bare gitt en slik gave hvis jeg var helt sikker på at vedkommende ville sette pris på det. Hvis personen hadde skrevet det på ønskelista eller nevnt det, eller at jeg kjente personen såpass at jeg visste at det ville falle i smak. Hvis jeg skal gi noe til en veldedig organisasjon så tenker jeg at det heller skal gå på bekostning av ting til meg selv, heller enn at det skal gå på bekostning av julegaver til slekt og venner. Endret 21. september 2008 av Elfrida
Arkana Skrevet 21. september 2008 #16 Skrevet 21. september 2008 Jeg tenker at hvis man vil gi penger til veldedige organisasjoner så kan man gjøre det med "egne" penger og i eget navn i stedet for på denne måten. Jeg føler det litt som at slike gaver er en måte for giveren å lette sin egen samvittighet på, uten å ofre noen penger for det siden vedkommende uansett ville kjøpt julegave.
Gjest ipj Skrevet 3. oktober 2008 #17 Skrevet 3. oktober 2008 Jeh hadde nok også blitt skuffet, men da er det bedre med en slik gave; http://www.tanketing.no/.
lillesky Skrevet 3. oktober 2008 #18 Skrevet 3. oktober 2008 Jeh hadde nok også blitt skuffet, men da er det bedre med en slik gave; http://www.tanketing.no/.Kjempefine gaver! Tar vare på den linken jeg.
Gjest Løve66 Skrevet 3. oktober 2008 #19 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg ga bort noen geiter og kyllinger i fjor, men kommer IKKE til å gjøre det igjen. Riktignok ga jeg det ikke som gave til de jeg vanligvis kjøper ordentlige gaver til, men til noen som er i kategorien man gir en vin eller blomst til. Denne julen BLIR det vin eller blomst! Og grunnen er den samme som mange allerede har nevnt her inne. Jeg trodde det var en god idè - å kunne hjelpe andre ved å gi bort disse "dyra", men har tenkt i ettertid at en gave er en gave - støtte til veldedige formål er noe annet. Ikke alltid det passer å mixe disse to tingene.
Knøttet Skrevet 3. oktober 2008 #20 Skrevet 3. oktober 2008 Det som er poenget mitt er vel at da har DU gitt 1250,- til vededighet, og du føler deg bedre av den grunn. Dine nærmeste har ikke gitt dette, og har av den grunn verken fått bedre samvittighet eller julegave. Hvorfor ikke fortelle dine nærmeste at du heller vil bruke pengene på veldedighet enn på gaver, så kan de gjøre det samme hvis de ønsker det, for jeg regner jo med at du får gaver tilbake fra familien. Det handler ikke om å ikke vil gi til de som trenger det, men om å late som det er noe annet en det det er ... Jeg tenker at hvis man vil gi penger til veldedige organisasjoner så kan man gjøre det med "egne" penger og i eget navn i stedet for på denne måten. Jeg føler det litt som at slike gaver er en måte for giveren å lette sin egen samvittighet på, uten å ofre noen penger for det siden vedkommende uansett ville kjøpt julegave. Jeg er så enig i disse to innleggene! For øvrig kan jeg godt gi noen ei geit eller lignende hvis de selv sier de ønsker seg det. Mulig jeg høres gjerrig og sur ut nå, men jeg er allerede dritt lei av at alle mulige hjelpeorganisasjoner står i gata i byen og tigger om penger, får de først tak i deg så er det nesten umulig å si nei til de. Jeg er ikke mot å gi, men jeg synes det skal være frivillig, og ikke tvang slik det blir når de står i gata og nærmeste shanghaier deg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå