Gjest småsyk Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 Hei! Våkna idag og var ganske tett i hodet og nese. Har ikke feber og holder heller ikke på å gå i bakken av tretthet. Men kjenner at jeg er tett, og hodet kjennes tungt, men ikke direkte hodepine. Er det sånn at man ikke bør trene på slike dager, eller kan jeg trene? Tenker enten en spinningtime eller en joggetur. Blir litt forvirra; har hørt at begge deler er feil, både å slappe av OG å trene. Hva mener dere?
Gjest Trim i vei! Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Det er ikke farlig å trene så lenge du ikke har feber og er ordentlig dårlig, men tilpass treningen så du ikke overbelaster deg. Om hodet er tungt er nok ikke jogging det smarteste, men en spinningtime burde være ok.
Frustrert Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 For meg så hjelper det å trene hvis jeg er litt dårlig. Hvis jeg har litt feber (38 feks) pleier jeg å trene "av meg" feberen. Jeg er feberfri etter treningen. Frisk luft og svetting kan gjøre underverker Men du kjenner best på kroppen din hva som fungerer for deg. Kjenn litt etter, og ikke bry deg om hva som er "riktig" eller "galt". Kjenn hva som blir riktig for DEG
Vera Vinge Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Jeg pleier ikke å ta hensyn til det, men kropper kan sikkert fungere forskjellig der. Man bør sikkert ta det noe roligere uansett. Og ikke gjøre som mannen min gjorde forrige uke, nemlig å løpe stafett med begynnende forkjølelse. Det var veien rett til blytungt hode og rennende-nese-helvete.
Gjest Trim i vei! Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 For meg så hjelper det å trene hvis jeg er litt dårlig. Hvis jeg har litt feber (38 feks) pleier jeg å trene "av meg" feberen. Jeg er feberfri etter treningen. Frisk luft og svetting kan gjøre underverker Men du kjenner best på kroppen din hva som fungerer for deg. Kjenn litt etter, og ikke bry deg om hva som er "riktig" eller "galt". Kjenn hva som blir riktig for DEG Enig her, kroppen sier fra hvis den virkelig ikke klarer å trene. Litt feber trenger ikke ha noe å si, men har man feber i følge med smerter burde man være varsom.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Du bør ikke trene om du har feber ller en infeksjon i kroppen. Da kan den bli verre, og i verste fall, ved riktig alvorlig infeksjon, få hjertestans. Forkjølelse og hodepine er ikke verre enn at du selv kjenner hva du orker/har lyst til.
FruLuna Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Hvis du kun er noe forkjølet uten feber, er det ikke noe i veien for å trene, men jeg tror jeg ville tatt det litt rolig, da man kan ha litt nedsatt reservekapasitet og blir mer sliten enn man vanligvis blir. Har man feber pga. f.eks. en virusinfeksjon, skal man helst ikke trene før man har blitt feberfri igjen, pga. økt risiko for bl.a. myokarditt (hjertemuskelbetennelse). Men dette er jo ofte selvbegrensende, da man gjerne blir slapp av å ha feber.
Gjest ts Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Takk for svar. Da får jeg spinne ivei og satse på at det ikke fører til at jeg ligger som ei sild imorra :D
Gjest ts Skrevet 18. september 2008 #10 Skrevet 18. september 2008 Ligger du som en sild? Nei, det gikk greit. Tok ca 20 minutter før jeg klarte å yte max da, maskineriet litt vanskeligere å få i gang enn vanlig. Men Om jeg ikke ble bedre av det etterpå, så ble jeg ihvertfall ikke verre
linnmerete Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 det er greit å trene men ikke for hardt, da bruker kroppen imunforsvaret til å reparere musklene og ikke forkjølelsen, ergo: du blir sykere...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå