Gå til innhold

Hele datan er full av virus

Anbefalte innlegg

Skrevet

hele pcn er infisert med virus! Jeg satt i hele går og prøvde fjerne det, men det er umulig. Det popper opp med dritt hele tiden.

Norton vil ikke fjerne det heller, det virker som ingenting kan fjerne det. Prøvd flere programmer. Hva gjør jeg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva popper opp?

Det drastiske, men mest effektive er jo å reformatere harddisken.

Skrevet

jeg sliter litt med virus jeg og, og er grønn på pc, så lurer på hva du mener med reformatere? Heldigvis så sliter ikke pcn min sånn sett som trådstarter sin tydligvis gjør. Men greit å fjerne viruset. Jeg har infostealer gampass som norton ikke fjerner:(

Skrevet

Popper virusene opp? Sikker på at det ikke er spyware?

Og norton er dritt, det fjerne ikke virus om så virusene står og hopper på programmet.

Skrevet (endret)

Bruk AVG i stedet for Norton - gratis og mye bedre. Men husk å avinstallere Norton først! (Viktig, to virusprogrammer på en gang blir bare tull).

For å kvitte deg med spyware bruk Ad-aware, også gratis.

Hvis det fremdeles ikke hjelper, må PCen reinstalleres.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet
jeg sliter litt med virus jeg og, og er grønn på pc, så lurer på hva du mener med reformatere? Heldigvis så sliter ikke pcn min sånn sett som trådstarter sin tydligvis gjør. Men greit å fjerne viruset. Jeg har infostealer gampass som norton ikke fjerner:(

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic152402.html

les siste posten der.

Skrevet
Bruk AVG i stedet for Norton - gratis og mye bedre. Men husk å avinstallere Norton først! (Viktig, to virusprogrammer på en gang blir bare tull).

For å kvitte deg med spyware bruk Ad-aware, også gratis.

Hvis det fremdeles ikke hjelper, må PCen reinstalleres.

AVG er bra og gratis.

Det meste av virus KAN fjernes selv om ikke viruskillerne tar det. Som regel kan man finne løsninger om man leter litt på nett.

Skrevet

Det er mulig å fjerne virus selv, men du trenger kyndig veiledning. En del av programmene er kraftige og kan fjerne ting du trenger på maskinen.

Råder deg til å lage en egen tråd på dataforumet til diskusjon.no, der er det flinke brukere som kan se over logger etc.

Ta en kikk her:

Antivirus og sikkerhet

Skrevet
AVG er bra og gratis.

Det meste av virus KAN fjernes selv om ikke viruskillerne tar det. Som regel kan man finne løsninger om man leter litt på nett.

Du har helt rett i at de fleste virus KAN fjernes, men som regel er det enklere å reinstallere, hvis de vanlige, gode killerne ikke tar dem. Det var selvfølgelig feil å si at den MÅ. Men er man ukyndig på data er det da som regel snakk om å betale i dyre dommer for å få noen andre til oppspore viruset. De som ER kyndige på data har også som regel så god backup at det enkleste er å bare reinstallere om maskinen (mot formodning) skulle bli full av virus.

Skrevet
De som ER kyndige på data har også som regel så god backup at det enkleste er å bare reinstallere om maskinen (mot formodning) skulle bli full av virus.

Jeg er enig i at de som er ukyndige kanskje heller bør reformatere. De som er kyndige fjerner viruset på egenhånd. Backupen er vel mest for tilfeller hvor virkelig "the shit has hit the fan" - eks hardiskhavari.

Gjest Gjest_Cat_*
Skrevet
Jeg er enig i at de som er ukyndige kanskje heller bør reformatere. De som er kyndige fjerner viruset på egenhånd. Backupen er vel mest for tilfeller hvor virkelig "the shit has hit the fan" - eks hardiskhavari.

De som er kyndige pleier som regel å unngå virus i det store og hele!

Hvorfor er det så mange som plutselig bare "får" virus, uten å tilsynelatende gjøre noe selv ? Sannheten er at de gjør noe selv, de husker bare ikke at de klikket på ditt og datt som dukket opp mens de var på nettet (for eksempel en link til ett program, som skal fjerne det stygge viruset man angivelig har på maskina), eller fikk en morsom link over msn som de bare "måtte" klikke på..

Curiosity killed the cat..

Det hjelper null å formattere/innstallere win på nytt, når man har like slett forhold til sikkerhet som før man formatterer.

Skrevet (endret)
De som er kyndige pleier som regel å unngå virus i det store og hele!

Det var derfor jeg skrev "mot formodning" i mitt innlegg.

Hvorfor er det så mange som plutselig bare "får" virus, uten å tilsynelatende gjøre noe selv ? Sannheten er at de gjør noe selv, de husker bare ikke at de klikket på ditt og datt som dukket opp mens de var på nettet (for eksempel en link til ett program, som skal fjerne det stygge viruset man angivelig har på maskina), eller fikk en morsom link over msn som de bare "måtte" klikke på..

Curiosity killed the cat..

Det hjelper null å formattere/innstallere win på nytt, når man har like slett forhold til sikkerhet som før man formatterer.

Selvfølgelig har man trykket på noe når man "får" virus, men det kan skje den beste. Har du nok sikkerhet på maskinen din får du ikke lov til å gjøre noe galt.

Det er lettere å forhindre virus enn å bli kvitt det etter man har fått det. Jeg mener dermed at enkleste løsningen når man har skaffet seg virus er å reinstallere, og deretter installere AVG og ad-aware.

Endret av Lady Lovelace
Skrevet

Evt. installer linux og er kvitt problemet for all overskuelig framtid.

Skrevet

jeg postet selv et innlegg hvor je skrev jeg hadde fått et infostealer virus, jeg vet ikke hvordan trådstarters virus er, men mitt popper ikke opp. Det har bare ligget i skjul...

dumme meg prøvde seg på oppgradering av Norton, noe som resulterte i at hele programmet kollapset og de krever at jeg må kjøpe. Så da satt ejgd er med skjegget i postkassa, virus på datan og NULL virusprogram. Så nå skal jeg laste ned AVG som dere anbefaler. Denne finner og fjerner ikke sant?

Men dere nevner "reformatere" først. Hvordan eksakt går jeg inn og reformaterer?

Skrevet
jeg postet selv et innlegg hvor je skrev jeg hadde fått et infostealer virus, jeg vet ikke hvordan trådstarters virus er, men mitt popper ikke opp. Det har bare ligget i skjul...

dumme meg prøvde seg på oppgradering av Norton, noe som resulterte i at hele programmet kollapset og de krever at jeg må kjøpe. Så da satt ejgd er med skjegget i postkassa, virus på datan og NULL virusprogram. Så nå skal jeg laste ned AVG som dere anbefaler. Denne finner og fjerner ikke sant?

Men dere nevner "reformatere" først. Hvordan eksakt går jeg inn og reformaterer?

Her er hele forklaringen på hvordan du fjerner infostealer

http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic152402.html

Hvis du reformaterer slettes alt innhold på disken din og du må installere alt på nytt - er du klar for det? har du backup?

I så fall går du på C: (evnt andre disker) og høyreklikker og velg "formater"

Skrevet
I så fall går du på C: (evnt andre disker) og høyreklikker og velg "formater"

:skratte:

Ja.. du burde kanskje prøve det der selv, før du forteller andre hvordan ting skal gjøres ? Å formatere "evnt andre disker" kan jeg gå med på, men ikke C:, ikke på den måten.

Gjest SinHazzard
Skrevet

Last ned spyware doctor, funker veldig bra som kombinasjon med Ad-aware, gratis fullwersjon av de programmene samt det fleste andre programmer som finnes ligger gratis på: www.phazeddl.com.

HUSK og sett på pop-up blokkering på strengeste i nettleseren deres FØR dere går inn på siden.

Formatering er kjipt, fjerner absolutt alt på partisjonen dere velger og formatere, velger dere det så må dere ha serial til windows før dere formaterer.

Skrevet

Gjør du dette, og lar meg analysere, blir du helt frisk :)

Punkt 1: Fjern temp.filer

Last ned CCleaner.

Start programmet. Gå til 'Valg'->'Avansert'. Fjern avkryssingen framfor: "Bare slett midlertidige filer som er eldre enn 48 timer". Klikk på 'Renser' og deretter 'Kjør CCleaner'. Dette vil gjøre scanningen i Punkt 2 litt raskere.

Punkt 2: Scan og slett evt. spyware

Velg én av de to følgende programmene (MBAM eller SAS)

Malwarebytes' Anti-Malware (MBAM)

Last ned Malwarebytes' Anti-Malware Her eller Her.''' Lagre den på Skrivebordet.

• Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt.
  • Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig.
  • La programmet oppdatere seg og velg Utfør hurtig systemskann.

Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt
  • Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.
  • Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet.

Notis:

Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål.

Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen.

Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang.

Når MBAM er ferdig med å fjerne det den har funnet, vil det bli åpnet en logg i notisblokk. Loggen finner du også ved å starte programmet og velge tabben Logs

PS: Du kan godt la være å kopiere inn cookiene. Disse forteller ingenting om malware er fjernet, men avslører bl.a hvilke internettsider du har vært inne på i det siste.

SUPERAntiSpyware Free Edition (SAS)

SUPERAntiSpyware Free Edition er et utmerket program til å fjerne malware på maskinen din. Det tar omtrent 15 minutter på kjøre et quick scan. Følg veiledningen nedenfor for hvordan du installerer og bruker programmet:

• Last ned SUPERAntiSpyware Free Edition Her.
  • Lagre fila på Skrivebordet
  • Dobbelklikk på fila SUPERAntiSpyware.exe for å starte installasjonen. Følg vanlig prossedyre for installasjon av program.

• Trykk på "Yes" når du blir spurt om å se etter de nyeste oppdateringene.
  • Vær tolmodig mens programmet laster ned oppdateringene.
  • I det neste vinduet som spretter opp, trykker du "Next"
  • Fortsett å trykke på "Next" til du ser ordet "Finish"; da skal du trykke på "Finish".
  • Trykk på "Protect Home Page (recommended)".
  • Når programmet starter opp, velger du Scan Your Computer.
  • Sett en hake i feltet der det står "Perform Quick Scan" og trykk "Next".
  • Den vil nå søke gjennom maskinen etter malware.
  • Når søket er ferdig, fjerner du alt den har funnet. Når alt er fjernet, avslutter du programmet.

Senere i veiledningen blir du spurt om å poste SUPERAntiSpyware logg. Den finner du på følgende måte:

• Start programmet, Velg: Preferences->Statistics/logs

PS: Du kan godt la være å kopiere inn cookiene. Disse forteller ingenting om malware er fjernet, men avslører bl.a hvilke internettsider du har vært inne på i det siste.

Punkt 3: Lage logger for analyse

Combofix:

Last ned Combofix (av sUBs), og legg det på Skrivebordet.

Kjør combofix.exe, og følg veiledningen.

• Du vil få to spørsmål, om garanti og om at 1/100 maskiner feiler å bruke Combofix. - Svar Yes på begge.
  • Du må ikke klikke på vinduet mens programmet kjører. Dette kan føre til at programmet fryser.

Loggen for Combofix blir lagret på C:\combofix.txt

HijackThis:

Gjør deretter følgende:

• Last ned 'HijackThis'.
  • Lagre den i en permanent mappe, f.eks i C:\HJT\.
  • Endre filnavnet fra HijackThis.exe til f.eks test.exe, da noe malware har begynt å skjule seg fra navnet "HijackThis"
  • Dobbelklikk på HijackThis.exe (eller test.exe), og trykk Do a system scan and save a logfile.

Loggen fra HijackThis åpnes i et nytt vindu. Ikke fjern dette vinduet.

Mesteparten av innholdet i lista er trygt. Ikke fiks noe enda.

Punkt 4: Legg ut loggene

Start et Nytt emne i forumet, og post loggene i følgende rekkefølge:

• 1 MBAM: (Start programmet -> Logs) eller SAS: (Start programmet, Velg: Preferences->Statistics/logs
    2 Combofix: (C:\combofix.txt)
    3 HijackThis (Ligger i bakgrunnen etter at du kjørte HijackThis)

Når du har gjort dette er det bare å vente på svar...

Skrevet
hele pcn er infisert med virus! Jeg satt i hele går og prøvde fjerne det, men det er umulig. Det popper opp med dritt hele tiden.

Norton vil ikke fjerne det heller, det virker som ingenting kan fjerne det. Prøvd flere programmer. Hva gjør jeg??

Det går an å håpe på at du har slått av overvåkinga av alle stasjoner etter at du har kjørt Norton . Hvis det er virus du har fått på pc'en. :popcorn:

Skrevet

pop-ups er et ganske tydlig tegn på virus (eller annen malware)... Veiledningen jeg ga ovenfor vil ganske sikkert fikse problemet. Men loggene må legges ut så jeg kan analysere dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...