Gå til innhold

barn og ukepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

når begynner barn å få ukepenger???

her har de enda ikke fått ukepenger...

men guttungen på 8 får 20 kr per riktig matteprøve.. de har prøve 1 gang i uka...

så får de stadigvekk lego. polly pocket. my litle pony..

så har ikke hatt behov for å gi dem ukepenger.. men hva mener dere???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan man som foreldre dekke barnas behov og mer enn det uten å gi dem ukepenger, men slik som jeg ser det, gir man ikke barn ukepenger for å dekke materielle "behov", men for å lære dem om penger. Hvordan kan et barn lære verdien av ting hvis de "stadig vekk" får noe, uten å måtte spare eller uten å oppdage at hvis jeg kjøper en sjokolade i dag på tirsdag, så har jeg ikke nok penger til det bladet jeg har lyst på.

Ukepenger er en måte å lære barn å prioritere, å lære at ting koster. Jeg har møtt barn som tror at de får penger når man kjøper noe i butikken.

Så i ditt tilfelle ville jeg ha begynt med ukepenger, i alle fall til åtteåringen. Jeg vet ikke hvor gamle de andre barna er.

Skrevet

Jeg har enda ikke faste lommepenger til våre barn på 5, 12 og 14 år. De får litt hipp som happ ved en ekstra innsats. De får det de trenger i form av kontantkort til mobil, busspenger, penger til ungdomsklubb, kino etc, penger til bursdagsgave til venner, lørdagsgodteri, et blad en gang i blant, klær og utstyr de trenger. Hjelper de til med noe ekstra i huset, eller vil tjene seg noen kroner til noe de ønsker seg; får de tjene 40,- pr time på ulike oppgaver som vaske bil, støvsuge hele leiligheten, vaske badet, rydde i boden, ta bossuken, vaske trappen etc. Jeg forventer at de holder orden i sekk og på rommet, bærer av bordet og setter inn i oppvaskemaskinen, putter klær i skittentøyskorg, gjør lekser, holder avtaler og hjelper til med enkle småting som ta posten inn, bære ut søppel etc. Eldstemann er flink å hjelpe til og sparer de pengene hxn får; har en velfylt konto som hxn sparer til lett motorsykkel sertifikat på. Mellomste er litt mer ødeland, men har noe sparepenger som vi foreldre styrer. Minstemann har ikke noe særlig, men er jo ikke så gammel enda. Vi lærer barna verdien i penger og lar dem få kjenne på det å spare til noe. Ingen av våre barn vil ha noen faste oppgaver, men heller gjøre ved tid og behov. Noe som passer oss foreldre bra også. Dette er det som fungerer for oss.

Skrevet

Sønnen min får 250 i måneden i "ukepenger".

Nå er han kun hos meg en og annen helg så det er vanskelig å gi ham noen penger for gode karakterer e.l. Jeg er heller ikke så fan av å gi penger etter hva han gjør. Noen har 25 kr for opvasken, 30 for å støvsuge etc. Hadde jeg hatt det så ville sikkert hele helgen gått til at han gjorde husarbeid og det er ikke akkurat det jeg har lyst til når han endelig kommer :)

Han har ingen plikter hos meg egentlig, men han rer sengen og holder rommet ryddig. Dette er på eget initiativ. Han fikser også kaffe om morgenen og en og annen sjelden gang så tar han seg en runde med støvsugeren(!)

De pengene han får sparer han til spill og lignende. Han får selfølgelig av meg også, men hvis han vil ha to spill så kan det være at vi blir enige om at han betaler det ene. Formålet med ukepengene er kun at han skal være litt obs på at ting koster og å lære seg å spare litt, noe som han er blitt ganske flink til.

Han er forresten 11 år :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...