Gjest Storesøster Skrevet 16. september 2008 #1 Skrevet 16. september 2008 På grunn av en del forskjellige ting så har lillesøstra mi flyttet inn hos meg. Hun er 15. Jeg har ikke no problemer med å ta vare på henne. Jeg har plass og råd. Hun lever som hun alltid har gjort. Går på skolen og driver med håndball. Den eneste forskjellen er at rommet hennes er hos meg. Pappa syns hun skal bo hos han og er litt sur fordi hun har flytta ut. Men han vil ikke krangle med oss. Han lærte den leksa da jeg flyttet ut. Dama hans er ikke akkurat enig og hun har sendt meg mange meldinger om at hun kommer til å ringe barnevernet anonymt og at de kommer til å tvinge henne å flytte tilbake. Lillesøster vil helst bo her hos meg. Og det er ikke for å prøve å slippe unna ansvar eller noe sånt. Hun er moden for alderen og ansvarsfull. Hun gjør sin del av husarbeidet og mere til. Hun har jobbet mesteparten av sommere og leter etter en jobb hun kan ha ved siden av skolen selv om det ikke er bare bare når man er 15. Så det jeg lurer på da er om barnevernet kan tvinge henne til å flytte tilbake? Altså jeg er helt sikker på at det virker som et helt greit hjem fra utsiden og pappa ville aldri innrømt at noe er galt uansett. Men hun er jo 15 kan hun ikke få velge selv? Jeg vet ingenting om dette her, så hvis noen kan svare så hadde det vært fint. På forhånd tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #2 Skrevet 16. september 2008 Så lenge du er ansvarsfull og setter grenser for henne så har hun det jo bra. Din fars nye kone har ingenting hun skulle ha sagt. Hvor gammel er du da?
Gjest Portis Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Din söster er 15 år og derfor stor nok til å prate for seg selv, etter fylte 12 år så har dem jo rett til å bestemme selv om de vil bo hos mor eller far, så jeg vet ikke, men jeg tror at om hun mener at det å bo hos deg er det beste så hörer de på henne. Iallefall om hun lever et trygt og godt liv, gjör lekser, går på skole, driver med sunne interesser og i tillegg gjör husarbeide hjemme. Din fars nye dame har ingenting hun skulle sagt, men det kan jo ende opp med at BV kommer innom dersom de da får en anonym telefonsamtale.
Gjest Piper Skrevet 16. september 2008 #4 Skrevet 16. september 2008 Din söster er 15 år og derfor stor nok til å prate for seg selv, etter fylte 12 år så har dem jo rett til å bestemme selv om de vil bo hos mor eller far, så jeg vet ikke, men jeg tror at om hun mener at det å bo hos deg er det beste så hörer de på henne. Iallefall om hun lever et trygt og godt liv, gjör lekser, går på skole, driver med sunne interesser og i tillegg gjör husarbeide hjemme. Din fars nye dame har ingenting hun skulle sagt, men det kan jo ende opp med at BV kommer innom dersom de da får en anonym telefonsamtale. Dem ahr rett til å bli hørt, og man skal ta hensyn til deres ønsker om det lar seg gjøre. Men en 12 åring bestemmer ikke dette selv. Til ts: Ta kontakt med bv selv, og forklar situasjonen til dem. La de snakke med din søster, og de vil da ta hensyn til hennes ønske så lenge de tror at det er det beste for henne. Men da må hun også ha en god grunn for å ikke ville bo der, for din far er og blir faren. Men jeg ville snakket med de selv, og vist at du virkelig ønsker å samarbeid med de.
Gjest Storesøster Skrevet 16. september 2008 #5 Skrevet 16. september 2008 Jeg er 22. Det var bra å høre. Jeg har aldri vært borti barnevernet så jeg vet ikke hvordan de gjør ting. Men har jo hørt masse skrekkhistorier.
Gjest Storesøster Skrevet 16. september 2008 #6 Skrevet 16. september 2008 Dem ahr rett til å bli hørt, og man skal ta hensyn til deres ønsker om det lar seg gjøre. Men en 12 åring bestemmer ikke dette selv. Til ts: Ta kontakt med bv selv, og forklar situasjonen til dem. La de snakke med din søster, og de vil da ta hensyn til hennes ønske så lenge de tror at det er det beste for henne. Men da må hun også ha en god grunn for å ikke ville bo der, for din far er og blir faren. Men jeg ville snakket med de selv, og vist at du virkelig ønsker å samarbeid med de. Ok. Det skal jeg gjøre. Takk skal du ha.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #7 Skrevet 16. september 2008 Jeg tviler sterkt på at barnevernet lager en sak av dette så lenge jenta fungerer bra og går på skolen. Mange 16-åringer bor helt alene.
Far til 2 Skrevet 16. september 2008 #8 Skrevet 16. september 2008 Jeg er 22. Det var bra å høre. Jeg har aldri vært borti barnevernet så jeg vet ikke hvordan de gjør ting. Men har jo hørt masse skrekkhistorier. Du kan gjøre notater om hva de sier og hva dere blir enig om. Det kan være greit å ha ettersom de endrer mening oftere enn vi andre pusser tennene. Men alt ligger i utgangspunktet til rette for at din søster kan bo hos deg. Du skal være "ganske uegnet" til omsorg før noen vil motsette seg din søsters ønsker. Noen ganger ønsker imidlertid barnevernsansatte å demonstrere sin makt og mulighet til maktmisbruk. Så lenge du viser vilje til å ivareta din søsters behov vil det være lite de kan gjøre for å motsette seg det. Kansje en telefon til en advokat/"fri rettshjelp" kan være en fordel før du kontakter barnevernet.
Gjest TittTitt Skrevet 16. september 2008 #9 Skrevet 16. september 2008 Dama hans er ikke akkurat enig og hun har sendt meg mange meldinger om at hun kommer til å ringe barnevernet anonymt og at de kommer til å tvinge henne å flytte tilbake. Hadde dette vært MIN "stemor", så hadd jeg bett henne ryke og reise. Hun kan da ikke true deg på den måten?!? Jeg hadde sagt til hun og faren din at jeg ikke hadde giddet og hatt noe med hun på den måten der, med mindre hun hadde sagt unnskyd og skjerpet seg! Helt alvorlig!!
Gjest78 Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Som sagt over, det finnes 16-åringer og også 15-åringer (født seint på året) som flytter alene for å gå på skole, og det har de all mulig rett til. Så lenge hun fungerer greit på skole og du ikke er involvert i noe som skulle tilsi at du er uegnet, tviler jeg på at det kommer til å skje noe. Men det er nok mulig at de kommer til å sjekke ganske godt, og muligens komme på besøk, hvis din stemor sender bekymringsmelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå