Gå til innhold

Voldtekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når kan noe egentlig defineres som voldtekt?

Må det være samleie innvolvert, eller regnes oralsex, fingring osv som voldtekt?

Er det voldtekt når en "går over grensen" med en som sover når begge er fulle?

Er det voltekt når en sier nei, men kroppen sier noe annet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldtekt er nok definert som gjennomført samleie hvor en av partene er ufrivillig. Men det finnes jo også antasting, seksuell trakassering m.m., så det andre er jo abolutt forbrytelser.

Å ha sex med en full person som sover er voldtekt. Å være full har ingen ting med saken å gjøre, det er voldtekt når en av partene ikke har gitt samtykke.

Og et nei er et nei, hva du mener med at kroppen sier noe annet vet jeg ikke. Nei er nei.

Skrevet

Godt spørsmål!

Her er et til: er det voldtekt om den ene deltakeren roper "NEI, STOPP" samtidig som den andre er i ferd med å komme, og ikke klarer å stoppe?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Godt spørsmål!

Her er et til: er det voldtekt om den ene deltakeren roper "NEI, STOPP" samtidig som den andre er i ferd med å komme, og ikke klarer å stoppe?

Ikke hvis en allerede hadde samtykket i at mannen kunne komme inn i deg vil jeg tro.Om en da plutselig får panikk idet mannen holder på å komme og så roper et NEI STOPP, har en jo allerede tillat en"penetrering",SÅ NEI , da blir det vel neppe en voldtekt uansett..

Skrevet

Hei

Jeg bruker overgrep/voldtekt litt omhverandre fordi voldtekt er bare en liten del av overgrep siden voldtekt er ett overgrep som inneholder fysisk misbruk.

Når det gjelder overgrep/voldtekt så trenger ikke samleie være involvert. Når en går over grensen så går man over grensen og da regnes det som overgrep. Det er ett overgrep å gå over grensen med en som sover, og det er overgrep å gå over grensen med en person som er overstadig beruset og som ikke har mulighet til å si i mot.

Nå er jeg usikker på hva du mener med at kroppen sier noe annet, men jeg har en mistanke om at det kan ha noe med at jenter ofte blir våte nedentil selv om de blir voldtatt og det er ikke nødvendigvis fordi at "kroppen vil." Det er en fysisk reaksjon på stimuli uansett hva som skjer. Mange opplever denne reaksjonen som en del av skammen forbundet med det å bli utsatt for overgrep fordi man tror man selv også har skyld i det.

// Hans Olav

Skrevet

Enig med Hanselot, han sa vel det jeg prøvde på, bare mye bedre ;)

Skrevet

Det er voldtekt hvis man tiltvinger seg seksuell omgang ved bruk av vold eller trusler om vold. Samleie er IKKE et kriterium for å definere det som voldtekt. Det er også voldtekt hvis man utnytter en persons hjelpesløshet for å skaffe seg seksuell omgang. (f.eks. søvn, bevisstløshet m.v.)

Skrevet

et spørsmål i tråden:

er man syk om

man ønsker at typen

din skal volta deg ?

Skrevet
et spørsmål i tråden:

er man syk om

man ønsker at typen

din skal volta deg ?

Nei, som fantasi er det faktisk ikke så uvanlig. Hvis handlingene du tenker på blir virkeliggjort, så er det i praksis en lek så lenge du har gitt uttrykk for dine ønsker

Generelt om tråden så svarer flere helt feil her. Samleie er en av flere kriterier for voldtekt. Det er ikke nødvendig at penis har vært fremme i det hele tatt. Juridisk trenger ikke en gang kvinnen å ha blitt berørt nedentil.

Det som er mer komplisert er diskusjonen i media for en stund tilbake vedr de situasjoner der mannen ikke har skjønt at han gjorde et overgrep, men BURDE skjønt det. Jeg tror denne diskusjonen var oppe ifb med et forslag om å differensiere straffereaksjonene slik at man lettere kunne få domfellelser i mindre grove saker.

Skrevet
Når kan noe egentlig defineres som voldtekt?

Når man tvinges til å være med på/utføre/utsettes for en seksuell handling.

Må det være samleie innvolvert, eller regnes oralsex, fingring osv som voldtekt?

Det behøver ikke å være penetrering for å kalles seksuelt overgrep.

Er det voldtekt når en "går over grensen" med en som sover når begge er fulle?

Ja. Når vedkommede er bevistløs og ikke får sagt ja/nei, er det selvsagt voldtekt. Vedkommede har jo ikke noe valg.

Er det voltekt når en sier nei, men kroppen sier noe annet?

Tidenes dummeste spørsmål. Du er vel en mann som fantaserer om å voldta en dame som "egentlig liker det".

JA. Det ER voldekt når en person sier NEI.

Hva offerets kropp "sier" er revnende likegyldig hvis hun/han har sagt nei.

Skrevet

Som et apropos til "kroppen sier noe annet": Det er faktisk kvinner som får orgasme under voldtekten. Det er ikke noe mindre voldtekt av den grunn, kroppens fysiske reaksjon kan man ikke alltid styre. Dette er stor skam forbundet med dette, da man ikke skal "like" overgrepet. Man liker det jo selvfølgelig ikke, det er bare kroppen som lever et eget liv.

Så er det sagt.

Og et nei er et nei, uansett. Voldtekt trenger ikke innebære penis, forresten - kan bli voldtatt med gjenstander også.

Skrevet
Om en da plutselig får panikk idet mannen holder på å komme og så roper et NEI STOPP, har en jo allerede tillat en"penetrering",SÅ NEI , da blir det vel neppe en voldtekt uansett..

Feil. Fra øyeblikket du sier NEI eller på annen måte viser at du vil avbryte, er et hvert forsøk på å fortsette akten voldtekt. Om det som skjedde før du sa NEI, kan regnes som voldtekt, vil bli en vurderingssak hvorvidt mannen burde forstått at du egentlig ikke ønsket det. Etter min mening bør seksuell aktivitet som i ettertid føles uønsket, også regnes som voldtekt. Menn må stilles til ansvar for sitt misbruk av kvinner, og kvinnene må sikres fullt herredømme over egen kropp.

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Må bare legge inn et spørsmål her jeg og.. er det på grensen til voldtekt, hvis man er full og halv sover, og en du kjenner da begynner å holde på med deg også bli du bare med på det der da. Men, jeg ville ikke ha hatt sex med han, hvis jeg var erdru?.. - usikker!

Skrevet
Om det som skjedde før du sa NEI, kan regnes som voldtekt, vil bli en vurderingssak hvorvidt mannen burde forstått at du egentlig ikke ønsket det. Etter min mening bør seksuell aktivitet som i ettertid føles uønsket, også regnes som voldtekt. Menn må stilles til ansvar for sitt misbruk av kvinner, og kvinnene må sikres fullt herredømme over egen kropp.

Dette er ikke voldtekt!

Skrevet
Må bare legge inn et spørsmål her jeg og.. er det på grensen til voldtekt, hvis man er full og halv sover, og en du kjenner da begynner å holde på med deg også bli du bare med på det der da. Men, jeg ville ikke ha hatt sex med han, hvis jeg var erdru?.. - usikker!

Dette er ikke voldtekt!

Skrevet

Hvis all seksuell aktivitet som i ettertid føles uønsket, skulle defineres som voldtekt, ville det ha vært MANGE voldtatte menn og kvinner der ute. At man angrer på at man hadde sex er ikke tilstrekkelig for å definere et samleie som voldtekt!

Skrevet

Vil ikke kalle det voldtekt, vil kalle det nedsatt vurderingsevne som følge av alkoholinntak, samt foranledning til en potensiell fylleangst.

Skrevet
Må bare legge inn et spørsmål her jeg og.. er det på grensen til voldtekt, hvis man er full og halv sover, og en du kjenner da begynner å holde på med deg også bli du bare med på det der da. Men, jeg ville ikke ha hatt sex med han, hvis jeg var edru?.. - usikker!

Dette mener jeg er voldtekt, og overgrepet bør straffes som sådan. Det er utnyttelse og krenkelse av en kvinne som er ute av stand til å bedømme situasjonen. Anmeld ham snarest - sørg for at han blir sperret inne der slike overgripere hører hjemme!!

Skrevet

Huff, jeg må visst anmelde ekskjærestene mine. Sånn i ettertid angrer jeg på at jeg hadde sex med dem, jeg ville jo egentlig spare meg til ekteskapet.

De er helt åpenbart voldtekstforbrytere.... :ironi:

Skrevet
Hvis all seksuell aktivitet som i ettertid føles uønsket, skulle defineres som voldtekt, ville det ha vært MANGE voldtatte menn og kvinner der ute.

Det er vitterlig utrolig mange voldtatte personer i samfunnet; hovedsakelig kvinner, men også enkelte menn. Det er på høy tid at det blir alminnelig å anmelde et hvert tilfelle av voldtekt. Selv om overgriperen ikke blir dømt pga bevisets stilling, kan mistanken og avhørene bli tilstrekkelig ubehagelig til at han lar være å gjøre noe liknende en annen gang. Det å ha blitt etterforsket for overgrep kan også i fremtiden bli tilstrekkelig for at vedkommende ikke får anledning til å arbeide med barn eller i omsorgsyrker. Det å få vedkommende sparket fra jobben kan også bli en søt hevn der rettsvesenet ikke duger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...