Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke vært i barnedåp før, så er usikker på hva som er vanlig...

- Pleier barnet å ta av seg dåpskjolen etter hvert? Hva skifter de evt. til? Sett etter penantrekk, men ikke sett noe aktuelt i så litenstørrelse (56)

- Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dåpslue? Vært i diverse barneklærbutikker som ikke har det.

- Er det andre ting sm må forberedes enn mat, pynt og klær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjolene er jo som regel ganske lang og klumpete, så vil tro de fleste pleier å ha et skift ja. Jeg har ihvertfall skiftet på mine etter kirken og bilder er tatt.

Jeg hadde en sparkebukse matrosdress til den mellomste, den er ihvertfall ganske liten i størrelsen. De har vel litt pentøy på fks barnas hus. Der har de vel også luer vil jeg tro. Ellers selger de ofte dåprklær i butikker som selger selskapstøy.

Skrevet

Mine har byttet til annet antrekk etter dåpen og bildene ja. Men skal du døpe babyen din når den er så liten? Jeg døpte mine når de var 3-4 mnd, og da bruker de ikke så små str.

Skrevet

Bytta til hvit hjemmestrikka drakt etter kirketid, ja. Angående alder: Tradisjonen tilsier at barn skal døpes før de er tre måneder. Våre var hhv. 8 og 10 uker, så vi trengte små klær (særlig den ene var liten i utgangspunktet, så størrelse 56 var det som gjaldt på dåpsdagen).

Skrevet

Vi pleier bytte på dem etter kirka og bilder, ja :) Men husker da lillesøs ble døpt så fikk vi ikke tid til det for hun sov fra vi var ferdige i kirka til gjestene skulle gå :fnise:

Skrevet
Bytta til hvit hjemmestrikka drakt etter kirketid, ja. Angående alder: Tradisjonen tilsier at barn skal døpes før de er tre måneder. Våre var hhv. 8 og 10 uker, så vi trengte små klær (særlig den ene var liten i utgangspunktet, så størrelse 56 var det som gjaldt på dåpsdagen).

Og den tradisjonen bryter vi, jeg ville ha dåp når han var knapt tre måneder, men da var det ikke dåp i kirka, så derved er han 4 dager over 3 måneder... For alternativet var når han var knapt to måneder, og det ble for tidelig for oss, praktisk sett.

Sist jeg var i barnedåp byttet dåpsbarnet meget fort klær, så fort at de bildene vi ikke hadde tatt i krika, de ble uten dåpskjole, litt kjipt, for å si det sånn.

Jeg husket fra dåper jeg har vært i før i min familie at barnet har beholdt dåpskjolen gankse så lenge i alle fall, gjerne til en familiefotoseanse etter maten. Men tar man denne før maten er det jo sånnsett greit å skifte. Men, ikke ta den fotoseansen i kirka, der er det så mange andre som kommer i veien på bildene, og lysforholdene er ikke optimale. Så bilder i kikra er kjekt det, men gi folk en mulighet til å ta et bilde eller to etter kirketid før kjolen forsvinner...

Dåpsluer selges vel antakelig der de selger dåpskjoler? Så en del dåpskjoler da jeg jaktet på brudekjole, så ja, selskapskjolebutikker er nok ingen dum plass å lete. Men er det ikke lue med kjolen da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...