Gå til innhold

Rasjonalisering av det absurde

Gjest Timmelim

Anbefalte innlegg

Hvordan opprettholder man tro i en moderne og vitenskapelig verden? Hvordan kan man i lys av nanoteknologi, romreiser og avansert medisinsk teknologi fremdeles tro på det som står skrevet i Bibelen og for noens vedkommende faktisk forsøke å vitenskapelig bevise Bibelen som historisk?

http://www.youtube.com/watch?v=zDHJ4...eature=related

1000 sider oppspinn og vrøvl, men så historisk og kulturelt rotfestet i vårt samfunn at man faktisk kan studere det som en vitenskap og oppnå akademiske grader i emnet. Utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hvorfor bruke tid og energi på å prøve og fortelle alle troende at de er helt på jordet. Whats in it for YOU? La folk ha troen sin i fred og konsentrer deg om ditt eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor bruke tid og energi på å prøve og fortelle alle troende at de er helt på jordet. Whats in it for YOU? La folk ha troen sin i fred og konsentrer deg om ditt eget liv.

Vel i det øyeblikk det ikke lenger eksisterer et kristelig folkeparti, en kristen formålsparagraf, kristne henvisninger i lovverket, kristne moralistiske krav, kristen avholdspolitikk og ellers andre religiøst motiverte krav til samfunnet og enkeltmennesker, så vil det selvsagt være urimelig å angripe noens tro.

Av samme grunn så angriper jeg aldri hinduismen eller buddhismen, men holder meg til de 3 arrogante og aggressive semittiske ørkenreligioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel i det øyeblikk det ikke lenger eksisterer et kristelig folkeparti, en kristen formålsparagraf, kristne henvisninger i lovverket, kristne moralistiske krav, kristen avholdspolitikk og ellers andre religiøst motiverte krav til samfunnet og enkeltmennesker, så vil det selvsagt være urimelig å angripe noens tro.

Av samme grunn så angriper jeg aldri hinduismen eller buddhismen, men holder meg til de 3 arrogante og aggressive semittiske ørkenreligioner.

...om jeg forstår deg riktig så mener du at buddhismen og hinduismen ikke legger krav på samfunn og enkeltmennesker?

Da ville jeg vel lest litt om emnet først - de kan være minst like ille som de tre.

Jeg tror ikke problemet er religion. Problemet er mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg vel lest litt om emnet først - de kan være minst like ille som de tre.

Ikke her i Norge. Her er de siviliserte og holder sin religion for seg selv. Om man ønsker å lære så er de velvillige og hjelpsomme, men de trykker ikke religionen sin nedover halsen på folk som blottere på samme måte som de kristne og gjør ikke krav om særbehandling og dødsstraff for kritikere slik muslimene.

Buddhister og Hinduister er i det hele tatt svært sympatiske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt vi har noen få kristne i landet til å berge alle oss andre fra å kjøre traktorklipper eller handle i velutstyrte butikker på søndager. Kanskje man burde åpnet for å la butikker bestemme selv? Butikker med en majoritet kristne ansatte kan holde stengt, de andre bestemmer selv om de vil ha åpent. Til gjengjeld lover jeg å ikke hamre på døren hos de kristne butikkene hvis jeg en søndag skulle trenge noe som ikke er å få kjøpt i hedningbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei her i Norge hører man vel ikke så mye til dem.

Men husk at det også har blitt startet kriger i disse religionenes navn. I begge religionenes navn foregår det systematisk utnyttelse av barn, for eksempel gjennom barnegudinnene. Og hva med kastesystemet som også finnes i hinduismen? Organisert voldsutøvelse har forekommet i begge religioner.

Igjen - jeg tror ikke vi kan skylde på religionene i seg selv. Idiotiske mennesker finnes det i alle samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Idiotiske mennesker finnes det i alle samfunn.

Idiotiske mennesker som baserer sitt liv på et verdensbilde og en forestilling som i beste fall er fullstendig absurd og helt åpenbart sludder og vrøvl.

Den aller sikreste veien til å bli ateist er faktisk å lese Bibelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotiske mennesker som baserer sitt liv på et verdensbilde og en forestilling som i beste fall er fullstendig absurd og helt åpenbart sludder og vrøvl.

Den aller sikreste veien til å bli ateist er faktisk å lese Bibelen!

Igjen, sett deg gjerne mer inn i religion før du kommer med påstander uten hold. Ingen vil ta deg seriøst slik du snakker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, sett deg gjerne mer inn i religion før du kommer med påstander uten hold. Ingen vil ta deg seriøst slik du snakker nå.

Les Bibelen du, så vil du selv se hvor meningsløst latterlig den er! Dvs, du er vel en av dem som rasjonaliserer og mener at jeg sikkert bare ikke leser Bibelen riktig eller forstår hva som menes eller hvordan ting er skrevet.. :fnise:

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Bibelen du, så vil du selv se hvor meningsløst latterlig den er! Dvs, du er vel en av dem som rasjonaliserer og mener at jeg sikkert bare ikke leser Bibelen riktig eller forstår hva som menes eller hvordan ting er skrevet.. :fnise:

Hehe, som du fekter med armene i vilden sky her. Først bør du vite at det er mange måter å lese Bibelen på, eller andre hellige skrifter for den saks skyld. Hva får deg til å tro at alle kristne fornekter evolusjonen?

Hvorfor mener du så sterkt om noe? Har du en traumatisk opplevelse bak deg?

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kine_*
Hehe, som du fekter med armene i vilden sky her. Først bør du vite at det er mange måter å lese Bibelen på, eller andre hellige skrifter for den saks skyld. Hva får deg til å tro at alle kristne fornekter evolusjonen?

Jeg mener faktisk kristne burde fornekte evolusjonen.

Hvis ikke burde de fornekte kristendommen, slik vi andre har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener faktisk kristne burde fornekte evolusjonen.

Hvis ikke burde de fornekte kristendommen, slik vi andre har gjort.

Neida, så bokstavelig behøver man ikke lese Bibelen. Men man må tro på en hel rekke absurditeter som enhver med litt historiekunnskap og samfunnsforståelse vil se at ikke kan ha rot i virkeligheten.

Det er intet mindre enn lattervekkende at moderne mennesker fremdeles, i 2008 kan tro på eventyr skrevet ned av ørkennomader for 2000 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan opprettholder man tro i en moderne og vitenskapelig verden? Hvordan kan man i lys av nanoteknologi, romreiser og avansert medisinsk teknologi fremdeles tro på det som står skrevet i Bibelen og for noens vedkommende faktisk forsøke å vitenskapelig bevise Bibelen som historisk?

http://www.youtube.com/watch?v=zDHJ4...eature=related

1000 sider oppspinn og vrøvl, men så historisk og kulturelt rotfestet i vårt samfunn at man faktisk kan studere det som en vitenskap og oppnå akademiske grader i emnet. Utrolig!

Ordspr.14,6: En spotter søker visdom, men finner den ikke,

for den som er klok, er det lett å få kunnskap.

Ordspr.15,2: Vismenns tunge gir god kunnskap, men dumhet strømmer fra dårens munn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordspr.14,6: En spotter søker visdom, men finner den ikke,

for den som er klok, er det lett å få kunnskap.

Ordspr.15,2: Vismenns tunge gir god kunnskap, men dumhet strømmer fra dårens munn.

De utsagnene der passer til absolutt alt og sier absolutt ingenting. Det er slikt en kan kaste i trynet på hvemsomhelst man er uenig i uten å risikere noe som helst.

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og fordommer fordummer.

Fordommer baserer seg på uvitenhet. Bibelen og den kristne tro er noe alle nordmenn har et forhold til og alle kan revurdere. Jeg revurderte mitt forhold til kristendommen som 20 åring og har siden den gang vært en svoren motstander av dette sprøytet.

Det er i grunnen svært enkelt å ta stilling til. Grunnlagsdokumentet ligger i ethvert hjem og kan leses av hvemsomhelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer baserer seg på uvitenhet.

Så sant, så sant. Takk for at du så enkelt forklarer dine fordommer mot kristendommen og andre religioner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilken glede eller fortjeneste får du ut av det?

Vokser du i egne øyne?

Eller håper du å vokse i andres øyne?

Du sier fremdeles absolutt ingenting. Kanskje du kunne komme med noen rimelige argumenter for hvorfor man ikke skulle flire av en så latterlig forestilling som den som presenteres i Bibelen. Du kunne føre noen sannsynlighetsbevis for sannhetsgehalten i boka. Ellers er du bare full av luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier fremdeles absolutt ingenting. Kanskje du kunne komme med noen rimelige argumenter for hvorfor man ikke skulle flire av en så latterlig forestilling som den som presenteres i Bibelen. Du kunne føre noen sannsynlighetsbevis for sannhetsgehalten i boka. Ellers er du bare full av luft.

Rom.10,17: Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av kristi ord.

Dette var begynnelsen til min tro.

Men hvis jeg ikke hadde opplevd noe annet fra Gud, enn bare å høre kristi ord forkynt, da hadde ikke min tro vart lenge.

Men nå vet jeg at Gud lever, at Jesus døde på korset for vår skyld, og at Den Hellige Ånd taler til oss, både i møtesammenheng og i hverdagen ellers.

Den som har opplevd dette kan ikke ta feil om sin tro.

Dette er fra et av mine tidligere innlegg.

Hvis du blar litt i forskjellige temaer som har vært diskutert om troen, kan du finne flere konkrete hendelser som beviser og styrker min tro, for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...