Gå til innhold

Tips til toastmaster

Gjest Gjest_Tone_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Er det noen som har et forslag til en rød tråd man kan bruke som toastmaster? Hadde en ide som falt i fisk, så nå står jeg helt på skratch igjen - og bryllupet er på fredag.

Har du vært toastmaster, og hva brukte du i så fall som rød tråd?

Har du giftet deg? Hva gjorde din toastmaster?

Har du vært gjest i et bryllup der du husker hva toastmasteren snakket om?

Setter veldig stor pris på all hjelp, ønsker å gjøre dagen ekstra fin for brudeparet! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nettopp i bryllup hvor toastmasteren var helt ræva.

Det som jeg synes er viktig er å se an gjestene.

Men skal du ikke ha møte med brudeparet? da kan jo de fortelle litt hvilken humor de har og va de absolutt ikke liker og liker

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Brudeparet er egentlig ikke så interesserte, de syns det er greit så lenge jeg sier: "Nå skal brudens far, Per, holde tale". Har spurt om hva jeg kan si og ikke si, men fikk bare svaret: "Vi stoler på deg, du har people skills". Så jeg er egentlig fullstendig overlatt til meg selv.

Har bare vært i ett bryllup etter at jeg ble voksen, så jeg har absolutt ingen erfaringer som gjest som jeg kan dra nytte av nå.

Hva gjorde den dårlige toastmasteren da?

Husker du noen gode toastmastere og hva det var som gjorde dem gode?

Skrevet

Er det noen som inviterer til bords, og sier ifra når folk kan begynne å spise? I det siste bryllupet jeg var i så vi alle bare på brudeparet fordi ingen ønsket velkommen tilbords, var kjipt for de langt bak som ikke så noen ting. De begynte å spise (før alle hadde fått maten sin), så vi som satt nærmest ventet litt, men begynte når vi så paret spise, derimot sluttet de plutselig (de er ikke så gode på store selskaper :erter: ). Toastmasteren glemte helt å fortelle om hvem han var, ikke sa han noe om hvor toalett var og planen for kvelden. Ikke sa han noe morsomt heller... Generelt dårlig, hver gang han reiste seg var han usikker på om det var til passende tid, talerekkefølgen var også helt på trynet, og alt ble bare kleint.

Vær sikker på deg selv og ta styring mener jeg er det viktigste! Gjerne si noe fint om brudeparet, eller noe morsomt. I et bryllup jeg var i før "badtoastmasterbryllupert" hadde en sabla god toastmaster, men han kjente brudeparet meget godt! Han hadde mange gode historier (noen få ord bare) til hver taler, i tillegg sa han et dikt noen hadde sendt ham (fra jobben til brudgommen), han var sikker på seg selv, morsom, ordentlig, snakket høyt og virket komfortabel i rollen.

Synes allerede du virker som en god toastmaster, siden du faktisk bryr deg om oppgaven. Lykke til! :)

Skrevet

Han toastmasteren som var helt udugelig klarte ikke å tilrette legge seg gjestene.

Dette var ett bryllup ute på landet mellom sauer og kyr hvor de fleste var veldig jordnære for å bruke det ordet. Selv var han en skikkelig Ari Behn type, litt sånn doddis men en arogant holdning.

Men hvis du kjenner brudeparet litt som jeg har fått inntrykk av at du gjør siden de stoler så mye på deg så må du tenke litt på hva som du hvet de liker.

En toastmaster skal også klare å holde stemmningen på topp om den begynner og bli litt laber.

En god toastmaster som var i ett bryllup jeg var i, hadde små gullkorn på lager hele tiden og fortalte hva som skal skje til en hver tid, noe som er greit for gjestene og forholde seg til.

En god toastmaster må også ha en back up plan om noe går galt eller det skulle komme opp en pinlig situasjon.

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Å holde styr på det praktiske blir ikke noe problem, sånt har jeg vanligvis stålkontroll på. Det var nok derfor jeg ble valgt som toastmaster i utgangspunktet. Skal i alle fall huske å fortelle at man kan begynnne å spise! :fnise:

Er derimot mer usikker på hva jeg skal si, om jeg skal bruke sitater, historier om talerne eller hva man nå kan snakke om. Har rett og slett ikke peiling, hehe..

Skrevet

Ettersom det er et bryllup, hva med å la ring være en rød tråd gjennom selskapet. Du kan hente mye symbolikk, historier, sitater o.l ut av det.

Skrevet

Jeg har vært i en del bryllup og opplevd både gode og dårlige toastmastere. De fleste havner derimot midt på treet, og det er jo egentlig helt ok det også, da.

En rød tråd kan være vanskelig å finne, men det funker ofte særdeles godt når du først finner den! Forsøk å se på det du vet om brudeparet, har de en felles hobby, kommer de fra samme sted, jobber de med noe innenfor samme tema eller kanskje med to helt forskjellige ting? Av de røde trådene jeg har vært borti, har feks vært en som handlet om forskjellene mellom Norge og Sverige (det var en norsk jente og en svensk gutt som giftet seg), der toastmasteren sa noe sånt som dette hver gang hun reiste seg:

"At svenskene betaler mye skatt, det visste dere kanskje alle. Men visste dere at nordmenn faktisk betaler xx prosent mere i skatt av lønningene sine enn det svenskene gjør? Den neste taleren ut både betaler sin skatt med glede og er god på skatteutregning, siden han jobber som skattesjef i XX kommune. Det er Ole, brudens far, som gjerne vil si noen ord".

En annen rød tråd handlet om fotball, siden brudgommen ELSKET fotball og bruden hatet det. Og så der ble den røde tråden brukt til å presentere gjestene.

Jeg har også vært toastmaster selv en gang, for et vennepar som traff hverandre via studiene. Da tok jeg utgangspunkt i det fagfeltet de hadde studert og jobbet med, og brukte ulike ting derfra som en rød tråd (historie, vitser, faktaopplysninger osv).

Kommer du på noen sånne ting om brudeparet som kan være ok å bruke?

Skrevet

Forresten, stedet de gifter seg kan jo også være en fin rød tråd, hvis det er et spesielt sted? Eller du kan ta utgangspunkt i gamle ordtak om ekteskapet og få det til å passe til talepresentasjonen? Eller hva med å ta utgangspunkt i selve datoen og søke opp fakta om det som har skjedd på denne datoen gjennom historien? Fredag er vel 19. september (oi, antagelig den datoen jeg gifter meg selv til neste år! :fnise:) Det er feks samme dagen som Bjarne Brøndbo og Kristoffer Joner er født, Einar Gerhardsen døde denne dagen i 1987, det var statskupp i Thailand i 2006 osv.

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Har noen forresten noen synspunkter på hvordan talene bør være organisert i forhold til det at man faktisk skal spise? For at alle skal få kose seg med maten bør vel alle talene legges mellom rettene, eller? Hovedretten skal bare serveres en gang, så jeg har bare tre perioder å legge inn taler på: mellom forrett og hovedrett, mellom hovedrett og dessert og etter desserten. Er redd det blir for mye med tre-fire taler i hver pause?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...