Gå til innhold

Rester av hjemmelaget potetmos

Donpedro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bland inn et egg eller to (kommer an på hvor mye du har igjen), en spiseskje eller to med hvetemel, revet ost og litt pepper. Rør til en passe røre, så steiker du de som "kaker" på størrelse med karbonader e.l. til de har en fin stekeskorpe og er gode og varme, og serverer med en grønn salat. Nam nam, god kveldsmat! :sikle:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsett egg, og gjerne ost (parmesan, feta e.l.) og friske urter om du har, form til runde kaker og stek som tilbehør til kjøtt eller fisk.

Eller tilsett fisk (kokte fiskerester, tunfisk fra boks... ) og lag det engelskmennene kaller fish cakes.

Du kan også kun tilsette eggeplommer, og gratinere potetmosen i ovnen på toppen av fiskegrateng feks, eller i den svenske klassikeren plankstek.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist nedfryst hjemmelaget potetstappe, og jeg mener at den var god. Det er rktignok en stund siden, så det kan hende at jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har igjen en del hjemmelaget potetmos. Noen som har noen smarte måter å bruke det på?

Det jeg for min del gjør iblant med potetmosrester,er å lage en litt fyldig kjøttsaus(kjøttdeig eller pølser) og legger dette lagvis med potetmosen i en ilfast form. Legg hvitost på toppen og stek i stekeovnen på 225 gr.til osten er gyllen.Server gjerne en salat ved siden av. Dette er skikkelig godt,og du kan gjerne gjøre det samme med diverse pasta-rester også(da event.med ostesaus innimellom laga også)!:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøstek bacon som du deretter grovhakker og rører inn i (oppvarmet) potetmos sammen med hakket bladpersille, vårløk, revet parmesan og grov, sterk sennep.

Den ultimate comfort food.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager ofte shepherds pie med potetmosrester. Alternativt er det ypperlig å ha i grovt bakverk, f.eks brød eller rundstykker, for bakverket blir veldig saftig av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

potetkaker da?

tilsett litt hvetemel til passe deig ( evt en blanding mellom hvete og rug)

bruk så lite mel som mulig.

kjevle ut flate, runde kaker og stek på takke eller i tørr panne.

serveres nylagd med smør og sukker! kjempegodt!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag potetkroketter.

Tilsett ei skje eller to med hvetemel i mosen. Rull ei pølse av mosen som du kutter i passelige biter.

Pisk en eggehvite lett, dypp bitene i eggviten, så i brødkrumme (gjerne tilsatt litt salt, pepper og evt. annet krydder, jeg bruker ofte litt timian). Sett på en stekeplate, og stek på varmluft 225 grader til de er gylne.

Hvis du ikke har noe å bruke de til nå, funker det fint å fryse de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...