Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl
Skrevet

Jeg nekter å begynne å flørte med guttene på jobben bare for å bli godt likt. Jeg er alltid blid, men tydeligvis er ikke det nok for guttene. Etter at jeg "avviste" å flørte med en mannlig kollega (som forøvrig er gift...) så virker det ut som at han går rundt og er dritsur på meg. Forventer menn virkelig at man skal ha en flørtende tone med dem på jobben?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan definerer du flørting? For meg er det å være uhøytidelig hyggelig, og gjerne gi komplimenter. Under den definisjonen, så har jeg en flørtende tone både med jenter og gutter.

Klåing og slibrige kommentarer ser jeg ikke på som flørting. Men heller "sjekking".

Gjest cybergirl
Skrevet

Flørting som f.eks. "kan du komme og gi meg en klem, jeg har en dårlig dag i dag", "jeg har et hotellrom til over helgen, kan du ikke være med, jeg skal gi deg masse god sex", "vil du være med å spise middag med meg i kveld", "møt meg på herretoalettet om 10 min."

Det jeg mener er at jeg ikke engang orker å svare noe tilbake på denne flørtingen, men jeg er litt redd for at han skal ødelegge for meg jobbmessig på noen som helst måte hvis jeg er helt avvisende.

Skrevet
Flørting som f.eks. "kan du komme og gi meg en klem, jeg har en dårlig dag i dag", "jeg har et hotellrom til over helgen, kan du ikke være med, jeg skal gi deg masse god sex", "vil du være med å spise middag med meg i kveld", "møt meg på herretoalettet om 10 min."

Det jeg mener er at jeg ikke engang orker å svare noe tilbake på denne flørtingen, men jeg er litt redd for at han skal ødelegge for meg jobbmessig på noen som helst måte hvis jeg er helt avvisende.

Dette er ikke flørting i mine ører! slike slibrige kommentarer har ingenting med flørting å gjøre.. hvis det ikke endrer seg, ville jeg vurdert å skaffe meg en ny jobb. Hva slags type arbeidssted er dette forresten?

Skrevet

Dette er i mine øyne seksuell trakkassering og er ikke flørting...

Skrevet

Enig med gjesten over her, dette er ikke flørting. Jeg kaller dette trakassering, og jeg ville ikke nølt et sekund med å ta dette opp med sjefen. Du bør ikke være redd for at det vil ødelegge for deg, hvis du gjør en god jobb vil det tale for seg selv. Hvis stedet du jobber er mindre profesjonelt enn som så, så ville jeg uansett vurdert en ny jobb.

For å svare på spm ditt, så nei, menn generelt sett forventer ikke at du flørter med dem. Jeg har likevel en hyggelig, noen ville kanskje det flørtende tone med kollegaer. Men mitt flørtebegrep er ca 10000 hakk uskyldigere enn det din kollega har...

Gjest cybergirl
Skrevet
Dette er ikke flørting i mine ører! slike slibrige kommentarer har ingenting med flørting å gjøre.. hvis det ikke endrer seg, ville jeg vurdert å skaffe meg en ny jobb. Hva slags type arbeidssted er dette forresten?

men det er jo nettopp det jeg vil unngå, jeg trives veldig godt med de arbeidsoppgavene jeg har i jobben, og han skal ikke få ødelegge det. Det er en kontorjobb, og det virker som de andre jentene der er med på denne flørtingen, føler meg nesten utenfor og upopulær, men på den annen side så håper jeg heller at jeg får anerkjennelse for den gode jobben jeg gjør. Det er så vanskelig å vite av og til hva jeg skal gjøre...

Gjest cybergirl
Skrevet

Altså...vanskelig å vite om jeg i det hele tatt skal begynne å svare noe tilbake, det dreier seg ikke om at jeg hadde blitt med på noen av forslagene hans.

Skrevet

Du bør ta det opp med sjefen på arbeidsplassen, og hvis ikke hun/han gidder å gjøre noe med det, bør du gå til høyere instanser.

Når du tolererer denne ekle oppførselen hans viser du bare at du lar deg tråkke på.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg har 15 stykk under meg og ville ikke akseptert slike kommentarer. Det er uanstendig oppførsel og skaper ikke noe godt arbeidsmiljø.

Jeg stiller meg også spørrende til hvor mange som faktisk finner disse kommentarene morsomme. Vil tro at noen av de som er med på "leken" mistrives med den og at en prat med noen av jentene vil avsløre det.

Men nå som du har avvist denne fyren, har han nå sluttet og problemet er "bare" at han er sur? I så fall får du bare beholde en profesjonell og hyggelig tone. Da driter han seg bare selv ut på sikt.

Og en ting til, hvor omfattende er problemet? Er det 1-2 personer i en større avdeling eller er hele jobben gjennomsyra av dette? Og hvor er sjefen din?

Skrevet

Hvis du sier noe slikt som at du skjønner at det er vanlig med en slik tone her på jobben. Men at du ikke er komfortabel med å tulle på den måten selv. Si det med et smil, og se hvordan han suringen reagerer. Han/de må vel klare å droppe kommentarene mot deg når de vet at du ikke setter pris på det. Man må kunne være normalt hyggelig.

Det bør respekteres at du ønsker et godt arbeidsmiljø uten ubehagelige kommentarer. Det er synd at du føler at du burde gå videre med det, men ikke tør pga evt. sure miner. Seksuell trakassering kan desverre også slå feil vei (på feil person) på "rullebladet". Men hvem vil uansett jobbe et sted som holder med trakassererne?

Jeg skjønner at du trives med arbeidsoppgavene dine. Men arbeidsmiljøet er veldig veldig viktig for at du skal fungere som person både på jobb og hjemme etterpå.

Skrevet

Jeg jobber i en meget mannsdominert bedrift hvor størstedelen av de ansatte er håndtverkere. Gutta seg i mellom kan ha en ganske "køddete" tone, men jeg som kvinne har aldri opplevd noe som er i nærheten av det du beskriver. Hadde noen snakket slik til meg hadde jeg ledd det vekk den første gangen (men notert meg det slik at jeg kunne henvise til en nøyaktig hendelse). Andre gangen vedkommende gjorde det hadde jeg bedt om å få snakke med vedkommende og sagt at jeg ikke liker den type kommentarer. At jeg skjønner at han sikkert ikke mener noe med det, men at jeg ikke trives med den type snakk mellom kolleger(da bør han ta hintet om at han er på tynn is). Hadde det skjedd igjen etter det så hadde jeg sendt en mail til vedkommendes sjef (og hvis ikke det hjalp hadde jeg involvert HR avdelingen).

Du kan nok desverre ikke forvente å bli takket for at du tar opp dette, men det høres virkelig ut som at noen bør gjøre det - snarest - på din arbeidsplass.

Skrevet

Jeg jobber også i et mannsdominert yrke. Tonen er flørtende/"køddete" som beskrevet over.

Jeg har vært ute for litt av hvert, men aldri noe så direkte som det. Der jeg jobber i dag er det 1 som begynte å komme med seksuelle hentydninger (vil ikke nevne hvilke her, da dette er internt mellom oss, og veldig lett gjenkjennelig av folk rundt oss.). Han har aldri sagt noe direkte, men man skjønner jo hvor han vil. Jeg pleier bare å snakke til ham som en liten guttunge da. "Ja, det må være inni ditt perverse hode det, *navn*." Og le det bort. De andre rundt oss 2-3 stykker (sitter i kontorlandskap), bli med på spøkene, men kommer aldri med slike kommentarer selv.

Jeg liker å "flørte" på jobben, men aldri hvis jeg merker mottakeren ikke liker det. De fleste jeg jobber med er gift/samboer. Jeg er selv samboer. Typen min liker ikke at jeg flørter, og har dempet meg mange hakk etter at jeg ble sammen med ham. Nå er jeg med på spøkene, men passer på hva jeg sier.

Jeg synes du skal si ifra til denne kollegaen, enten ved å si det direkte at du ikke godtar dette, eller ved å behandle ham nedlatende slik jeg gjør. "Jada, lille venn. Du kan tro det i den skitne fantasien din" eller lignende.

Håper det ordner seg for deg.

Lykke til :klemmer:

Skrevet

Eg er også samd i at dei døma du kom med ikkje er flørting, men meir masing/trakassering. Eg ville svara attende "kva i all verda gjer at du trur at eg ein augneblink kunne vore interessert i det" til den med hotellrommet, "nei, du får klare deg sjølv, du er stor gut no" til den med klemmen. Viss dei ikkje toler det får dei berre sitte der og furte.

Gjest cybergirl
Skrevet

Takk for mange gode svar. Jeg vil jo ikke virke for "høytidelig" på jobb, men har følt at det er akkurat det andre har oppfattet meg som i og med at andre jenter på jobben er med på "leken". Jeg kan også spøke og le av ting, men problemet mitt er når "leken" alltid skal dreie seg om seksuelle hentydninger. Det er et par menn på arbeidsplassen som holder på slik, men spesielt en av de som ikke vil gi seg mot meg, føler at det begynner å bli ganske ubehagelig egentlig. Sjefen min er sjelden der, han er mye på forretningsreiser, vet ikke om det er så lurt å involvere han i dette. Får bare fortsette med å ha en profesjonell tone som det er nevnt i et innlegg her, og håpe at problemet avtar etterhvert. Han er fortsatt sur på meg når vi sees, men han sender meg stadig mailer om diverse ting.

Skrevet

Som flere andre har kommentert, er dette typiske eksempler på grov, seksuell trakassering. Dette er straffbart og bør politianmeldes. Du burde få erstatning/ oppreisning for det du har vært utsatt for, men det er fare for at trakassøren ikke får særlig lang fengselsstraff (selv om han burde fått noen år bak murene for slik oppførsel). Trakassørene må sparkes!!

Skrevet

Seksuell trakkasering? o_O

For meg høres det bare ut som helt vanlig tulling. Om han faktisk hadde ønsket å ta deg med på ett hotellrom til helgen har jeg en stygg følelse av at han ikke hadde sagt det på det viset, og om du hadde sagt ja i et seriøst tonefall tror jeg virkelig du hadde satt ham ut. Høres ikke ut som om han mener noe annet enn spøk med det, for min del.

Men, selvsagt, jeg sier meg enig med de over her i ett punkt, om du ikke er komfortabel med den type spøk, si ifra.

Gjest cybergirl
Skrevet

I går kveld skjedde det noe, han, jeg og noen andre jobbet overtid. Når jeg skulle gå hjem og ut der bilen min er parkert så satt han i bilen sin på siden av min. Han kom ut og lurte på om jeg kunne komme inn og se på noe (jobbgreier), jeg gjorde det. Plutselig etter en stund tok han hånden sin og holdt under haken min og begynte å kysse på meg, og så tok han buksen sin litt ned. Jeg fikk helt sjokk!!

Skrevet
I går kveld skjedde det noe, han, jeg og noen andre jobbet overtid. Når jeg skulle gå hjem og ut der bilen min er parkert så satt han i bilen sin på siden av min. Han kom ut og lurte på om jeg kunne komme inn og se på noe (jobbgreier), jeg gjorde det. Plutselig etter en stund tok han hånden sin og holdt under haken min og begynte å kysse på meg, og så tok han buksen sin litt ned. Jeg fikk helt sjokk!!

Anmeld ham for seksuell trakassering! Eller voldtektsforsøk, hvis han gjorde noe mer eller holdt deg tilbake.

Dette må han straffes for!

Skrevet

Dette er voldtekt. Mannen må straks politianmeldes og fengsles. Han må dessuten fjernes fra arbeidsplassen. Du må forlange en solid erstatning for tildragelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...