Gjest Lykkeliky Skrevet 15. september 2008 #1 Skrevet 15. september 2008 Har konfirmant til våren og lurer på hva som er "vanlig" sum å gi i gave? Har rett og slett ikke peiling....
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #2 Skrevet 15. september 2008 Jeg fikk 3000 av mine foreldre for noen år siden. Men legger til at jeg er trilling, så de måtte ut med det 3 dobbelte.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Det er ingenting som er vanlig; det hele beror på familien økonomi og tradisjoner. Finn din. En bunad koster mye. En dress mindre. Selskap hjemme er billigere enn selskap på hotell/restaurant. Korgfest er billigere enn catering. Ta egne bilder er billigere enn fotograf. Min søster regner ca 60 000 pr konfirmant, jeg regner ca 20 000. Hun velger bunad til 25 000 + hotellmiddag til 20 000, fotograf til 5000, blomster til 3000, innbydelser, kaker, takkekort etc for resten. Jeg velger koldbord - lager selv til 10 000, dress til 3000,- blomster til 500, lager kaker med innkjøpte ingredienser til 1000, tar bilder selv og lager takkekort til 500, og konfirmanten får 5000 i kontanter. Dette er da forskjeller på to søstres prioriteringer med noenlunde lik økonomi. Finn din linje å legge deg på.
Brunhilde Skrevet 15. september 2008 #5 Skrevet 15. september 2008 Jeg holdt selskapet privat og laget koldtbord, kaker, invitasjoner, bordkort og dekorasjoner selv, dvs familie og venner bidro med noen retter til koldtbordet. Konfirmanten fikk 3 ukers tur til USA i gave. H*n ønsket seg en reise, og jeg visste at USA stod på ønskelisten sammen med Australia, men Australia ble for dyrt, så dit får h*n dra på egen hånd en annen gang.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #6 Skrevet 15. september 2008 Vår førstefødte fikk selskap til 25 med alt det innebærer, pluss en ting konfirmanten ønsket seg til ca 1500 kroner. Totalt kom konfirmasjon på ca 25 000. Det var vår gave til konfirmanten, og det samme vil nestemann i rekken også få. Andremann vil få en litt større gave fordi h*n vil ha et annet selskap enn førstemann og vil koste litt mindre, men summa summarum vil gavene bli like.
estrella Skrevet 15. september 2008 #7 Skrevet 15. september 2008 Hos oss blir ikke selskapet regnet som en gave. Men jeg fikk f.eks bunad av mamma og pappa og 5000 kr av pappa og stemoren min utenom. Da regnet som sagt ingen av dem selskapet som en del av gaven(man regner vel ikke dåpsfesten som gave til dåpsbarnet heller liksom). Lillebror 1 fikk dress og litt penger som han brukte på stasjonær pc. Lillebror 2 fikk det samme som nr 1. Lillesøster 1 får også bunad hvis hun vil ha, men velger hun det bort så får hun mer penger. Min gave har nok vært litt dyrere enn de andre sine, men de har igjen fått (brødrene mine) mopedlapp o.l De minste søskna er så små at når de skal konfirmeres får de nok mer enn også, men det er jo fordi deres konfirmasjoner er 10-12 år frem i tid.
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2008 #8 Skrevet 15. september 2008 Fikk 30 000, men holdt ikke noe selvskap, så de regnet sånn ca på hva selvskapet hadde kostet hvis vi hadde valgt det i steden.
Gjest Piper Skrevet 15. september 2008 #9 Skrevet 15. september 2008 Hos oss blir ikke selskapet regnet som en gave. Men jeg fikk f.eks bunad av mamma og pappa og 5000 kr av pappa og stemoren min utenom. Da regnet som sagt ingen av dem selskapet som en del av gaven(man regner vel ikke dåpsfesten som gave til dåpsbarnet heller liksom). Lillebror 1 fikk dress og litt penger som han brukte på stasjonær pc. Lillebror 2 fikk det samme som nr 1. Lillesøster 1 får også bunad hvis hun vil ha, men velger hun det bort så får hun mer penger. Min gave har nok vært litt dyrere enn de andre sine, men de har igjen fått (brødrene mine) mopedlapp o.l De minste søskna er så små at når de skal konfirmeres får de nok mer enn også, men det er jo fordi deres konfirmasjoner er 10-12 år frem i tid. Vi regnet dåpsfesten som gave til barna, og de fikk ikke noen utenom. Til konfirmasjonen fikk vår sønn: Selskap for 35 stk, nye klær og sko og en klokke til 3000. Han andre kommer til å få en annen gave enn klokke, for han ønsker seg ikke en skikkelig klokke. Kanskje det blir en playstation 3 i stedet. Tiden får vise.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #10 Skrevet 16. september 2008 Vi regner selskapet inn som en del av gaven til både dåpsbarn og konfirmant. Se hva du er komfortabel med og gi etter det.
Gjest NiChia Skrevet 16. september 2008 #11 Skrevet 16. september 2008 Jeg fikk bunad og festen av mamma. Syntes det var greit. Hadde forsåvidt ønska meg bunad i mange år også Vi hadde festen hjemme og lagde mat, kaker, dekorasjon, tok bildene (onkelen min er fotograf så han tok dem gratis for oss), innbydelsene og takkekortene selv. Mulig vi brukte så mye som 10 000 kr på festen, men det tviler jeg på. Fikk ganske mye hjelp av venner og familie da. I tillegg fikk jeg 50 000 på konto av onkelen min. Han er gudfaren min, og har ingen unger selv. Det er liksom tradisjon i vår familie. At gudfar/gudmor sparer penger fra "konfirmanten" er liten til den blir konfirmert også får h*n en større pengegave på konto da.
sommerglede Skrevet 17. september 2008 #12 Skrevet 17. september 2008 I tillegg fikk jeg 50 000 på konto av onkelen min. Han er gudfaren min, og har ingen unger selv. Det er liksom tradisjon i vår familie. At gudfar/gudmor sparer penger fra "konfirmanten" er liten til den blir konfirmert også får h*n en større pengegave på konto da. skulle ønske jeg var så heldig:)
thapara Skrevet 17. september 2008 #14 Skrevet 17. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Rosalie Skrevet 17. september 2008 #15 Skrevet 17. september 2008 Jeg fikk bunad som mora mi sydde. Sølv og sjal fikk jeg av bestemoren min.
Gjest NiChia Skrevet 17. september 2008 #16 Skrevet 17. september 2008 Det er veldig mye penger å få som konfirmant! jeg sparer også jevnlig til min niese, slik at det kanskje kan komme opp i slike summer, men jeg vil ikke gi henne pengene før hun er minst 18.. Husker mange av vennenne mine fikk kjempemye penger, og brukte opp alt på ingenting samme sommer.. Ja, jeg fikk det på konto som jeg ikke fikk ta av (uten å gå i banken med verge) før jeg var 18. Ettersom jeg fortsatt lar overformynderiet styre pengene mine får jeg ikke ta av dem fortsatt uten verge. Har brukt noe av det til skole og mopedlappen, men har nok ganske mye igjen av det fortsatt. Noe jeg er veldig glad for.
thapara Skrevet 18. september 2008 #17 Skrevet 18. september 2008 (endret) . Endret 5. mars 2009 av thapara
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå