Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #101 Skrevet 23. september 2008 Blir jeg overfalt handler jeg etter nødvergeparagrafen. Det er IKKE tiden for å tenke på "selvforsvarsregler". Den sjansen mister vedkommende i hvert eneste sekund h*n opprettholder angrepet. Det siste man bør fokusere på når det gjelder å forsvare seg for de fleste jenter er sannsynligvis at man må passe seg for å skade angriperen. Det er sjelden at man blir angrepet sånn helt uten videre. Sannsynligvis vil situasjonen eskalere litt etter litt. Man kan ikke gjøre ting som forårsaker varig skade fordi noen dytter deg inntil en vegg. Da ender man sannsynligvis opp i fengsel.
Leifr Skrevet 23. september 2008 #102 Skrevet 23. september 2008 Men man må ikke glemme at i virkeligheten er heller ikke alt lov, i hvert fall hvis man vil holde seg utenfor murene. Norge har svært strenge selvforsvarsregler, så man bør tenke seg godt om før man prøver å stikke ut øynene på noen. Har ikke trent Krav Maga selv (bare karate, aikido, brassejutsu og kickboksing) men har en kamerat som har holdt på i 2-3 år. Ett av mange emner de visstnok bruker en del tid på å lære der er nettopp hvor de sannsynlige grensene går for hva en domstol vil regne som OK selvforsvar i forskjellige situasjoner. (Helheltlig selvforsvar handler om å unngå farlige situasjoner, eller komme seg ut av dem så velberget som mulig -- inkludert en evt. rettssak etterpå.)
Gjest Glør Skrevet 23. september 2008 #103 Skrevet 23. september 2008 Men man må ikke glemme at i virkeligheten er heller ikke alt lov, i hvert fall hvis man vil holde seg utenfor murene. Norge har svært strenge selvforsvarsregler, så man bør tenke seg godt om før man prøver å stikke ut øynene på noen. Ifølge nødvergeloven har man lov til å gjøre det som kreves for å avverge situasjonen, og dersom en kvinne blir overfalt av en mann vil de fleste godta at hun bruker "skitne knep" siden han som regel er større og sterkere. Men hvor langt man bør gå er jo noe man vurderer fortløpende dersom man er i situasjonen. Og jeg tror det er ganske selvsagt for de fleste at litt munnhuggeri ikke er en foranledning til å påføre varig skade.
Gjest Simon Flack Skrevet 2. oktober 2008 #104 Skrevet 2. oktober 2008 Men samtidig kan man vanskelig benekte at feil type menn, med feil type motivasjon, gjerne tiltrekkes av kampsport. I would never try to... I admit that many of the wrong type of people train Martial Arts and Fighting Systems. But we are talking about self defense courses... Not training Boxing, Muay Thai, MMA or commando style Unarmed Combat etc. Selfdefense is not the same thing as martial art. It is not fighting training. Yes there are physical defensive techniques but a person who attends a self defense course will not be magically transformed into a fighting machine. Simon says " Join my course" Great sell, Simon Good idea! hehe... Visit kampforum.no if you are interested.
Mons Skrevet 2. oktober 2008 #105 Skrevet 2. oktober 2008 Dette ble etterhvert en ganske avansert diskusjon. Jeg tror mange falt av lasset etterhvert og mistet fokuset på det "matnyttige". Så jeg tillater meg å komme med noen kommentarer. Jeg tror at det viktigste en kvinne trener opp er psyken sin i tillegg til å ha øvd inn noen få teknikker i selvforsvar som sitter godt. Med psyke mener jeg både å mestre panikkfølelse og å overvinne hemningene mot å skade et annet menneske. Så gjelder det å være smart. Noen her hevder at en kvinne bør "blåse" seg og være verbalt tøff. Jeg er litt usikker på det. Kan det kanskje være lurere å virke svak! Det hele handler om å vente på det rette øyeblikket og så eksplodere med fullt fokus.
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2008 #106 Skrevet 2. oktober 2008 Skaff dere en kraftig tåregass, slik som er ulovlig i norge, men kan kjøpes i ymse andre land. Eventuelt kan dere også skaffe dere en sånn dings man kan trykke på og som så starter en vanvittig alarm. Den kan ødelegges lett, men de færreste voldtektsmenn vil tenke så langt eller uansett føle seg komfortabel med å fortsette et voldtektsforsøk etter at en høy alarm har durt i et minutts tid. Slå mot halsen. Det er ikke så vanskelig å treffe og hvis dere treffer så har det stor effekt selv om man ikke slår veldig hardt.
Mons Skrevet 7. oktober 2008 #107 Skrevet 7. oktober 2008 Skaff dere en kraftig tåregass, slik som er ulovlig i norge, men kan kjøpes i ymse andre land. Eventuelt kan dere også skaffe dere en sånn dings man kan trykke på og som så starter en vanvittig alarm. Den kan ødelegges lett, men de færreste voldtektsmenn vil tenke så langt eller uansett føle seg komfortabel med å fortsette et voldtektsforsøk etter at en høy alarm har durt i et minutts tid. Slå mot halsen. Det er ikke så vanskelig å treffe og hvis dere treffer så har det stor effekt selv om man ikke slår veldig hardt. Det siste rådet ditt er direkte tåpelig. For det første er det ikke lett å treffe noe sted for en utrent når begge aktører sannsynligvis er i bevegelse. For det andre så har en gjennomsnittlig dame ingen erfaring med å slå annet enn evnt med flat hånd. Og det gjør ikke annet enn å helle bensin på bålet.
waco Skrevet 8. oktober 2008 #108 Skrevet 8. oktober 2008 Det som også hadde hjulpet er vel om en del damer kanskje hadde vært litt mindre provoserende i fremtroningen sin. Ei jente som liker å gå truseløs fordi hun har insektspray å spraye i trynet på den fremmede mannen som hun viste den truseløse skrittet til, vil vel før eller senere selv bli spruta i ansiktet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå