waco Skrevet 18. september 2008 #81 Skrevet 18. september 2008 Hi simon! I have a question for you, - why do we always belive that the 55 kg young female is the victim? I have seen many times, - a young "offendless", and with innocent looking face steal the mastercard and visa card from the wallet of big fat man appr 250 pound. The young girl were screaming and yellowing and acting strange with beahovour like a spoiless child, and the adult male man was standing there looking at this "spetakkel" as we say in norway. What shall a man do in a situation like this simon? do you have a good answer or do we always belive that the young 55 kg women always are the "right side of the law"? Excuse for the bad english, but i do hope you understand me simon, this is an important issue here i norway.
waco Skrevet 18. september 2008 #82 Skrevet 18. september 2008 Hei villen, kanskje ikke du har oppdaget det, men jeg og mange andre ser ikke automatisk på 55 kg jenta som offeret i enhver sammenheng. En gang var jeg på en fest og da skulle ei drita full jente absolutt løpe til bilen og kjøre hjem til x-kjæresten som var sammen med venninna hennes. full av raseri og angst og alkoholbedømmelse på ca 2 i promille starte hu bilen. I følge din retorikk villen, du som kanskje alltid ser jenter som noen offere og menn som noen slemminger, hva hadde du gjort i denne situasjonen? Sagt fy og æsj av meg dersom en modig mann prøvde å redde dama fra å drite seg ut med å fysisk ta fra henne nøklene, eller stolt trumfiere at kvinner som uskyldige, gjør uansett aldri noe gærent?
Gjest Simon Flack Skrevet 18. september 2008 #83 Skrevet 18. september 2008 What shall a man do in a situation like this simon? do you have a good answer or do we always belive that the young 55 kg women always are the "right side of the law"? Actually.. As a matter of fact I do... Back in 1997 I was riding the train from Sydney center back to my military base in Liverpool. I was with my 2 meter ++ friend we called "chewie". Anyway we were in uniform sitting there minding out own business when a small drugged out teenage girl cam over and said "I am the messenger". Then out of nowhere she hit me in the face with both fists which were had rings on all fingers... My face got pretty cut up... So much so that the train guard wanted to ring an ambulance. And yes... My army mates teased me for weeks saying "simon got beat'up by a girl"...hehe ;-) So yeah... the little 55kg girl is not always the victim... But I dont see how that is of any relevance to a discussion regarding womens self defense.
Gjest Simon Flack Skrevet 18. september 2008 #84 Skrevet 18. september 2008 Actually.. As a matter of fact I do... Back in 1997 I was riding the train from Sydney center back to my military base in Liverpool. I was with my 2 meter ++ friend we called "chewie". Anyway we were in uniform sitting there minding out own business when a small drugged out teenage girl cam over and said "I am the messenger". Then out of nowhere she hit me in the face with both fists which were had rings on all fingers... My face got pretty cut up... So much so that the train guard wanted to ring an ambulance. And yes... My army mates teased me for weeks saying "simon got beat'up by a girl"...hehe ;-) So yeah... the little 55kg girl is not always the victim... But I dont see how that is of any relevance to a discussion regarding womens self defense. By the way... I also teach self defense for men if you have lady problems.. ;-)
waco Skrevet 18. september 2008 #85 Skrevet 18. september 2008 (endret) Hehe, "im the messenger" hehe, what a thing to say before you slap a person. - dont see how that is of any relevance to a discussion regarding womens self defense? Well, i can see it. For the first, the best thing as my opinion is just try to avoid conflict. But if you are conflict seeking then you might be in the "danger-zone", and its much easier to be conflict seeking if you have the skills and traing to act like a bich from hell if you were a woman, and men who has the knowlegde to know how to fight are much more likely to end in i fight, thats my opinion. A chicken like me, who has everything to loose and nothing to win in a fight, yes i try the best i can to avoid anything nearly a smell of a fight with a stranger. Endret 18. september 2008 av Bolledeig
Annikken Skrevet 18. september 2008 #86 Skrevet 18. september 2008 By the way... I also teach self defense for men if you have lady problems.. ;-) Bra svar, Simon! Og takk for reflekterte og bra innlegg! På et tidspunkt i denne tråden hadde jeg lyst til å si en ting: Hva er det med menn som er ute etter å bare fortelle jenter at de er så veike og sjanseløse at de bare kan gi opp med en gang? Samtlige av mine kamerater ville sagt "gå på kurs! er det noe det er fornuftig å legge penger i, så er det din egen trygghet". Mens her er det bare viktig å poengtere hvor "liten sjans man har" og at "folk er bare ute etter pengene dine". Makan. Skjønner poenget deres gutter, men det må gå an å si det på en mer saklig og nyansert måte... Og igjen, takk til dere kampsportgutter som kommer med konkrete råd. Jeg lærte en del av innleggene deres. De fleste jenter tenker jo på dette innimellom, men få gjør kanskje noe med det. Og dette "man tror at dersom man oppfører seg uprovokativt så vil man aldri oppleve vold" er jo så sant, så sant. Selv om man holder seg unna trøbbel, betyr ikke det at trøbbel vil oppsøke deg før eller siden. Kjipt, men sant.
Lady La-Laa Skrevet 18. september 2008 Forfatter #87 Skrevet 18. september 2008 Hei Simon Flack! Takk for flott og utfyllende innspill, og de tingene du trekker frem som fokusområder på kursene dine er akkurat det jeg kunne tenkt meg å lære Forresten, veldig fint det du sier om at det ikke er snakk om å vinne en slosskamp, men å komme seg fri fra et angrep,,, det var det mange som glemte i denne diskusjonen tror jeg.
Ce'Nedra Skrevet 18. september 2008 #88 Skrevet 18. september 2008 Jeg tror broren din har temmelig rett og at det er flaks som vil avgjøre. Jeg ville helt klart hatt en pepperspray i veska i tillegg..
waco Skrevet 18. september 2008 #89 Skrevet 18. september 2008 If we can make a pyramide, where the top 5 is to kill a person, level 4 is to break bones, level 3 is "blåmerker", and level 2 is slag og spark. How far would would you go in a fight with a stranger? Would you beat his face up or would you just try to frighted him/her? break a leg as in ufc? I just wonder?
Gjest Simon Flack Skrevet 18. september 2008 #90 Skrevet 18. september 2008 Well, i can see it. For the first, the best thing as my opinion is just try to avoid conflict. But if you are conflict seeking then you might be in the "danger-zone", and its much easier to be conflict seeking if you have the skills and traing to act like a bich from hell if you were a woman, and men who has the knowlegde to know how to fight are much more likely to end in i fight, thats my opinion. I completely disagree that a person that can defend themselves are more likely to enter a fight. Look at dogs... Is it the big dogs or the small little dogs that are the most agressive? Bullies and agressive people are usually very insecure and have low self confidence... They pick on weak targets as a way of reinforcing their egos. When I get into a argument the last thing I think about is fighting. I know that I can fight and that that base is covered if things should get that far. So my body language will be less agressive and I will be more relaxed and confident during the verbal stage of the dispute... By being able to remain calm and composed I will have a better chance of de-escalating the situation and resolving the dispute by non-physical means. Again... self defense training is not martial arts, it is not UFC fighting... It is training to survive a violent confrontation. That also includes training to use your verbal and body language skills while under stress.
Gjest Kampsportentusiast Skrevet 18. september 2008 #91 Skrevet 18. september 2008 Simon treffer spikeren på hodet som vanlig. Selvforsvar handler ikke om å banke en angriper, det handler om å komme seg mest mulig helskinnet unna. For øvrig leser (og snakker) Simon norsk utmerket, waco ... Hva dette med tilbøyelighet til å oppsøke konflikter angår, derimot, tror jeg det kommer an på det enkelte individ, samt treningsferfaring. I den grad enkelte blir mer tilbøyelige til å slåss av å trene kampsport, tror jeg dette som regel er et nybegynnerfenomen som opphører når vedkommende med tiden får en 'reality check' (forhåpentligvis på trening, og ikke i det virkelige liv). I det store og hele, derimot, tror jeg som Simon at de fleste blir roligere og tryggere på seg selv av å trene kampsport, og dermed lettere bevarer fatningen i opphetede situasjoner.
Gjest Bolledeig Skrevet 18. september 2008 #92 Skrevet 18. september 2008 Tråden er ryddet Bolledeig (mod)
Gjest torbjork fra kampforum.no Skrevet 19. september 2008 #93 Skrevet 19. september 2008 Waco, et selvforsvarskurs setter deg ikke i stand til å vinne en slåsskamp. Det setter deg (i heldigste fall) i stand til å unnslippe en farlig situasjon. Et overfall er IKKE en slåsskamp, blander du de to sammen er du på avveie. For å "vite hvordan man skal slåss" som du sier, er det påkrevet med lang trening, sparring, kondisjonering mv. De som har tålmodighet til å gå gjennom denne prosessen er lite interessert i slåsskamper i utgangspunktet, og blir mindre interessert etter hvert som de får mer forståelse for hvor ubehagelig fysisk konflikt egentlig er. Folk som i utgangspunktet er voldelige av forskjellige grunner vil ikke vare lenge i en normal treningssetting - enten slutter de av seg selv eller så blir de hivd/frosset ut av miljøet.
Gjest Gjest Bårdsen Skrevet 19. september 2008 #94 Skrevet 19. september 2008 Enig med siste taler, å blande sammen slossing og selvforsvar viser bare at du ikke har forstått hva selvforsvar dreier seg om. Hvis du noen gang har trent noe i nærheten av realistisk selvforsvar f.eks. mot knivangrep, så vet du at du aldri i livet ønsker å havne i en situasjon der du må forsvare deg fysisk mot en med kniv, uansett hvor flink du er og hvor lite trent motstanderen er...
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #95 Skrevet 19. september 2008 Noen her i tråden som har erfaring med Krav Maga? Fra wiki artikkelen: "All the techniques focus on maximum efficiency in real-life conditions. Krav Maga generally assumes that the individual attacking will give no quarter; therefore, as a response the attacks and defenses are intended only for use in potentially lethal threat situations with the aim to neutralize and escape as rapidly and safely as possible."
Gjest Fjøsnisse42 Skrevet 21. september 2008 #96 Skrevet 21. september 2008 (endret) Simon says " Join my course" Great sell, Simon Endret 21. september 2008 av Fjøsnisse42
Dazzling Diva Skrevet 22. september 2008 #97 Skrevet 22. september 2008 Noen her i tråden som har erfaring med Krav Maga? Hvis du får tak i episoden av "Human weapon" som omhandler Krav Maga så gir det et ganske godt bilde på hva Krav Maga dreier seg om. I mange kampsporter er det regler for hva som er lov og ikke lov i kamp, mens i en reell situasjon vil angriper/overgriper sannsynligvis gi blaffen i om du sier "altså, slag mot hodet er IKKE lov!". Krav Maga er, som jeg ser det, en mer realistisk og matnyttig kampsport i forhold til selvforsvar en mange andre.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2008 #98 Skrevet 22. september 2008 Hvis du får tak i episoden av "Human weapon" som omhandler Krav Maga så gir det et ganske godt bilde på hva Krav Maga dreier seg om. I mange kampsporter er det regler for hva som er lov og ikke lov i kamp, mens i en reell situasjon vil angriper/overgriper sannsynligvis gi blaffen i om du sier "altså, slag mot hodet er IKKE lov!". Krav Maga er, som jeg ser det, en mer realistisk og matnyttig kampsport i forhold til selvforsvar en mange andre. Men man må ikke glemme at i virkeligheten er heller ikke alt lov, i hvert fall hvis man vil holde seg utenfor murene. Norge har svært strenge selvforsvarsregler, så man bør tenke seg godt om før man prøver å stikke ut øynene på noen.
Gjest -Maggie- Skrevet 22. september 2008 #99 Skrevet 22. september 2008 Men man må ikke glemme at i virkeligheten er heller ikke alt lov, i hvert fall hvis man vil holde seg utenfor murene. Norge har svært strenge selvforsvarsregler, så man bør tenke seg godt om før man prøver å stikke ut øynene på noen. Blir jeg overfalt handler jeg etter nødvergeparagrafen. Det er IKKE tiden for å tenke på "selvforsvarsregler". Den sjansen mister vedkommende i hvert eneste sekund h*n opprettholder angrepet. Det siste man bør fokusere på når det gjelder å forsvare seg for de fleste jenter er sannsynligvis at man må passe seg for å skade angriperen.
Bønna Skrevet 23. september 2008 #100 Skrevet 23. september 2008 I completely disagree that a person that can defend themselves are more likely to enter a fight. When I get into a argument the last thing I think about is fighting. I know that I can fight and that that base is covered if things should get that far. So my body language will be less agressive and I will be more relaxed and confident during the verbal stage of the dispute... Jeg tviler ikke et sekund på at du er en slik rolig og from kar som du beskriver. Men samtidig kan man vanskelig benekte at feil type menn, med feil type motivasjon, gjerne tiltrekkes av kampsport. Disse tror jeg i liten grad blir fryst ut av miljøet, slik Torbjørk påstår. Kanskje fra enkelte miljøer med høy etisk standard, men neppe fra kampsportmiljøet i sin helhet, slik at de ikke lenger kan praktisere og utvikle sine ferdigheter innen kampsport/kampteknikk. Selv kjenner jeg meget godt til et tilfelle som overhodet ikke stemmer overens med utfrysningspåstanden til Torbjørk. Nemmelig en dørvakt ved et utested hvor jeg og kompisgjengen vanket i yngre dager. Denne karen var meget aggressiv, og manglet åpenbart noen skruer i hodet. Jeg husker han plutselig kunne finne på å slå deg hardt i magen mens du konverserte med ham. Det gjorde han med alle. Antagelig for å demonstrere at han var kongen på haugen, og fysisk overlegen alle andre. Noe han også var. Han var i meget god fysisk form. Hans ferdigheter innen kampsport/kampteknikk var visstnok også upåklagelig. Blant gutta som frekventerte utestedet var han iallfall en slags helt. Det ble hele tiden snakket om hvor dyktig han var til å slåss, at han deltok i turneringer av luguber karakter også videre. Når det gjeld selvforsvar har jeg personlig mer tro på skytevåpen enn både selvforsvarskurs og aktiv kampsporttrening. Skytevåpen gjør folk likere ved at de i stor grad eliminerer faktorer som fysisk styrke og evne til å slåss. Dessuten er skytevåpen bedre tilpasset den gjennomsnittlig dvaske og bedagelige befolkningen, som ikke gidder så altfor mye fysisk fostring over lengre tid. Dessverre er skytevåpen til selvforsvarsbruk forbudt ved lov i Norge.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå